واکنش کاربران‌خبرآنلاین به‌مناظره جنجالی بهروز افخمی و دکتر جلالی‌فخر

انتشار دو گفت‌وگوی خبرآنلاین با بهروز افخمی و دکتر مصطفی جلالی‌فخر، واکنش کاربران خبرآنلاین را برانگیخت و آن‌ها هم در این مناظره جنجالی شرکت کردند. بسیاری از مخاطبان، از اساس مخالف دخالت این کارگردان سرشناس در موضوعی بهداشتی و پزشکی بودند و دیگران در مخالفت و موافقت هر یک از طرفین بحث ، نکاتی نوشتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ماجرا از ارسال یک نامه به وزیر بهداشت و اظهارنظر درباره اوضاع کرونایی توسط بهروز افخمی آغاز شد؛ نامه‌ای که حواشی زیادی به دنبال داشت و پس از انتشارش، دکتر مصطفی جلالی‌فخر، پاسخی کوتاه به آن را در صفحه شخصی اینستاگرامش منتشر کرد.

پس از آن، بهروز افخمی در گفت‌وگویی بلند با خبرآنلاین، توضیحاتی درباره مخالفتش با محدودیت‌های کرونایی ارائه داد و در مقابل، دکتر مصطفی جلالی‌فخر هم به خبرآنلاین، از خطر این‌گونه دخالت‌های غیر تخصصی در عرصه سلامت و پزشکی گفت.

افخمی گفت جلوگیری از شیوع ویروس کووید  ۱۹ در ایران، دیگر امکان‌پذیر نیست، نیمی از مردم  تا الان کرونا گرفته‌اند و نمی‌شود به بهانه جلوگیری از مرگ و میر بیشتر، کشور را تعطیل کرد. جلالی‌فخر، در مقابل تاکید کرد وقتی کسی صلاحیت ندارد و وارد حوزه سلامت و پزشکی می‌شود و درباره همه‌گیری کرونا نظر می‌دهد، امری خطرناک است. او از افخمی پرسید چطور این کارگردان سینما می‌تواند به راحتی بگوید ۴۰۰ تا ۶۰۰ کشته در روز، فاجعه نیست؟ 

درباره همین موضوع، خبرآنلاین از مخاطبان خود خواست تا نظرشان را درباره این دو دیدگاه متفاوت ابراز کنند. کاربران در زیر سه مطلب بالا و در کانال تلگرامی خبرآنلاین، بیش از ۲۰۰ کامنت گذاشتند که گزارش زیر براساس آن شکل گرفته است:

حرف حق را باید شنید و به آن فکر کرد

از مجموع کامنت‌های منتشر شده در زیر مطالب مربوط به مناظره افخمی و جلالی‌فخر، کم تر از ۲۰درصد موافقِ نظر کارگردان سینمای کشورمان بودند. از جمله کاربر بی‌نامی که نوشت: «به نظر من محدودیت به این سبک نصف و نیمه فایده‌ای ندارد و از این جهت با آقای افخمی موافقم.»

مخاطبی به نام ستاره روشن هم نظر داد: «محدودیت به این شکل، فقط مردم را خسته و کلافه می‌کند و تاثیر چندانی در کنترل بیماری ندارد. بروند ببینند کشورهای موفق چه می‌کنند همان کار را انجام دهند. یک بام و دو هوا که نمی‌شود.»

محسن زاهدی در این راستا تاکید کرد: «تعطیل کردن پاساژها یا بازار تهران، هیچ نقشی در آمار ندارد. این ستاد مقابله با کرونا، الکی تعطیل کرده است، من از جاده شریف‌آباد به سمت تهران می‌آمدم، کارخانه رادیاتورسازی موقع تعطیل کردن ۵ اتوبوس برای حمل کارمندان داشت و در آن پر از آدم‌بود. ستاد مقابله با کرونا که می‌آید بازارها را تعطیل می‌کند، فکر می‌کند در مکان‌های دیگر کرونا نیست؟ کار باید درست انجام شود، سخن آقای افخمی چندان دور از ذهن نیست.»

کاربر ناشناسی نظر داد: «درست است که باید متخصصین حرف را بزنند ولی این دلیل نمی‌شود که به حرف‌های حساب شده دیگران بی اعتنا باشیم. حرف همه افراد باید شنیده شود و بهترین‌ها انتخاب و به آن عمل شود و فکر می‌کنم به این می‌گویندحرف حساب.»

کاربران خبرآنلاین با گذاشتن ۲۰۰ کامنت قابل انتشار در زیر سه مطلب مربوط به مناظره بهروز افخمی و دکتر مصطفی جلالی‌فخر، در این بحث جنجالی شرکت کردند

مخاطبی با نام رهگذر هم نوشت: «شما می‌توانید به آقای افخمی ایراد وارد کنید که در حوزه غیر تخصصی‌شان نظر داده‌اند، اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که رفتار مسئولان و حتی متولیان حوزه سلامت مردم و بعضی از متخصصان اقناعی نبوده و نظرات ضد و نقیض‌شان بعد از قریب به ۱۰ ماه موجب تردیدها شده است. درضمن این موضوع به کشورما محدود نشده و حتی آلمان و امثال آن هم با این قضیه مواجه هستند. در کل نظر افخمی را قابل طرح می‌دانم و نباید با حمله به او پاسخ داد.»

کاربر بی‌نام دیگری در موافقت با دیدگاه افخمی نوشت: «با وجودی که روحیات ایشان را اصلاً نمی‌پسندم ولی از او به دلیل این‌که شهامت به خرج داده است و واقعیاتی را که کاسبان کرونا پنهان می‌کنند، بیان کرده است، سپاسگزارم.»

همچنین مخاطبی با امضای دکتر ونوس، توضیح داد: «حرف‌های ایشان از نظر اپیدمیولوژیک اتفاقا کاملا صحیح است. ضمن این‌که متاسفانه مردم کم سواد ما هیچ چیز در رابطه با پاتوژنیسیته و ویرولانس این ویروس نمی‌دانند و بدبختانه‌تر اینکه مسئولینی هم که متولی امر بهداشت و درمان هستند، پایه علمی بسیار ضعیفی دارند، تمام این اقداماتی که الان انجام می‌شود، مضحک و بی پایه و اساس و فاقد استدلال علمی است.»

مشکل ما روشنفکرنمایی است 

در مقابل مخاطبانی که در تایید نظرهای بهروز افخمی کامنت گذاشتند، بسیاری از کاربران در مخالفت با این کارگردان سرشناس نظر دادند. تعدادی از این مخالفان، مشکل را از جایی دانستند که هر کسی ادعای روشنفکری دارد،سعی می‌کند با معلومات سطحی درباره موضوعی که واقعا اطلاعی از آن ندارد، اظهار نظر کند.

کار بی‌نامی در همین مورد نوشت: «واقعا این افراد با خودشون چی فکری کردند، شما را چه به حوزه بهداشت و درمان، مرد مومن، مصونیت در مقابل بیماری دائمی نیست، این یعنی شما با وجود این‌که یک مرتبه مبتلا شدید، ممکن است دوباره هم کرونا بگیرید، پس دیده شدن را فراموش کنید و در هرچیزی اظهار نظر نکنید.»

مخاطبی با نام محمد هم این‌گونه نظر داد: «کلا بدبختی کشور ما همین است که هرکسی به خودش اجازه می‌دهد در هرموضوعی اظهار نظر کند.»

کاربر دیگری هم نوشت: «متاسفانه ایشان در هر حوزه‌ای اظهار نظر قاطع می‌کند. جدیدا هم اپیدمیولوژیست شده است. خب یک مقاله‌ای چیزی از این اظهارات مشعشع چاپ کنید. حیف است دنیا از سواد نداشته شما محروم شود.»

محمود هم در این باره نوشت: «در ارتباط با مسائل پزشکی، باید دانشمندان و متخصصین این رشته نظر بدهند اگر هر تجربه‌ای هم موفق نباشد، بازهم باید به آنها اعتماد کنیم. آقای افخمی اصلا صاحب نظر نیست، اوحتی در کار نمایش، سینما و ادبیات هم صاحب نظر نیست .ایشان هر حرفی می‌زند برای خود نمایی است، یادمان نرفته چگونه به نویسنده بزرگ آقای هدایت توهین کرد.»

و کاربر بی‌نام دیگری در این راستا نظر داد: «متاسفانه ما مردم ایران در حال تبدیل شدن به افراد پُرمدعایی هستیم که دانش خودمان را از ویکی پدیا و چند سایت علمی دم دستی می‌گیریم و ادعای روشنفکری داریم و صفت خود حق‌پنداری و دگر نادان پنداری را به شدت به کار می‌گیریم و در هر چیزی که به ما مرتبط است و نیست دخالت می‌کنیم.»

دخالت یک کارگردان سینما در زمینه پزشکی منطقی نیست

تعدادی دیگر از مخالفان بهروز افخمی، از اساس، دخالت یک سینماگر در مسائل تخصصی چون همه‌گیری کرونا را کاملا اشتباه خواندند و صحبت‌های دکتر جلالی‌فخر را یک پاسخ درخور و شایسته دانستند. در همین ارتباط، کاربری بانام سید مرتضی نوشت: «پاسخی در خور، منطقی، مودبانه و حرفه‌ای بود.»

مخاطبی با نام ایرانی هم نوشت: «مشکل در کشور ما این است که کسانی در جایگاه‌هایی هستند که در آن دانش و تخصص ندارند و هرکسی در زمینه‌ای که تخصص و دانش ندارد، حرف می‌زند. مثلا کارگردان در مورد بهداشت و درمان صحبت می‌کند، فوتبالیست در مورد سیاست و ... دورانی که یک نفر در تمامی علوم متخصص می‌شد و آن شخص را حکیم و ... می‌گفتند گذشته است.»

سیروس هم این‌گونه نظر داد: «به طور کلی ورود یک سینماگر به یک اپیدمی پزشکی و اظهار نظر، بیشتر شبیه یک شوخی خطرناک است و جناب دکتر جلالی‌فخر، متن بسیار مناسبی را به کار بردند و از ایشان نهایت تشکر را دارم.»

کاربری با نام مقیمی نیز درباره مخلوط نکردن کرونا و سیاست نوشت: «به پزشکان ستاد کرونا اعتماد کامل داریم، اگر بقیه اعضای ستاد، سیاست قاطیش نکنند که متاسفانه این کار را می‌کنند.»

بهروز افخمی هم حق اظهارنظر دارد

در این بحث و مناظره، تعداد انگشت‌شماری هم بودند که پاسخ دکتر جلالی‌فخر به افخمی را نادرست دانستند و باور داشتند که بهتر است، کسی، درمورد فرد دیگری اظهار نظر نکند.

کاربری به نام حسین در مخالفت با صحبت‌های مصطفی جلالی‌فخر نوشت: «شما که ادعا می‌کنید هرکس باید درمورد تخصصی که دارد حرف بزند، با این جمله‌ای که گفتید، به آقای افخمی اجازه اظهار نظر در مورد مسائل غیرتخصصی را می‌دهید: «آقای افخمی، سالها است فیلم خوبی نساخته و کار درخوری نکرده است و به جایش، اظهارنظر جنجالی می‌کند. حالا در برخی موارد مثل جشنواره کن و صادق هدایت و ...»

مهدی کرمی هم در رَدِ صحبت‌های این دکتر متخصص داخلی نوشت: «آقای دکتر بدون این که متن نامه را درست بخوانند، رفته‌اند سراغ حمله به سابقه و نظرات آقای افخمی درباره کن و هدایت و با این که صلاحیت بحث درباره صحت ادعاهای آقای افخمی در این دو مورد را هم ندارند، از آن‌ها به عنوان ادعاهای غلط اسم برده‌اند. مهم‌تر از این‌ها، در حالی نظر دادن درباره مسئله‌ای مثل کرونا را، که ضررها و محدودیت‌های گسترده اجتماعی در پی داشته، منحصر به پزشکان می‌دانند که خود جامعه بهداشتی کشورمان و حتی سازمان بهداشت جهانی اعتراف می‌کند که نمی‌داند دقیقا با چه ویروسی طرف است و راه درمان آن چیست. همین‌طور چند مقایسه و نتیجه  ساده آماری را دخالت در امور پزشکی می‌دانند و از این که فرد مداخله‌گر تا الان محکومیت قضایی دریافت نکرده و راست راست در خیابان راه می‌رود، ابراز شگفتی می‌کنند. از کرونا چیزی بیشتر از جناب دکتر، نانوای سر کوچه و بقیه مردم نمی‌دانم. در نتیجه علمی را هم که آقای دکتر می‌دانند یعنی چه و فکر می‌کنند بقیه نمی‌دانند، با عشق فراوان به همراه چند شاخه نبات، به خودشان تقدیم می‌کنم.»

یک کاربر دیگر خبر آنلاین در این زمینه نوشت: «چرا پزشکان آنقدر نگاه از بالا به پایین به دیگر اقشار دارند؟ البته ابن موضوع تقصیر جامعه است که آن‌قدر منزلت بیش از اندازه برای این افراد گذاشته است که فکر کنند برتر از بقیه هستند.»

کاربری با نام محمد هم نامه افخمی به وزیر بهداشت را دلسوزانه دانست و در مخالفت با جلالی‌فخر نظر داد: «شما یک پزشک هستید. پس دنبال حرفه خود رفته و در راه درمان بهتر دیگران تحقیق و عمل فرمایید. پس نامه آقای افخمی به وزیر محترم بهداشت که از سر دلسوزی صادر شده و درست هم صادر شده به شما چه ربطی دارد؟ مگر آن‌که قصد شما جذب در بازار دارو استفاده از رانت هنگفت آن باشد. آقای افخمی یک انسان موجه و اخلاق‌مداری بوده و هست. خداوند او را در پناه خود قرارد دهد و ...»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1462453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    4 0
    چکیده صحبت ایشون اینه که گفتن بگذاریم همه کرونا بگیرن هر کس زنده موند بمونه هر کس هم مرد که مرده. این حرف درست یا غلط اصلا در حوزه پزشکی نیست درمان کرونا که ارائه نکرده که بگوئیم سوادش را ندارد! یک متولوژی بحساب میاد تعجب میکنم از پاسخ ها.
    • محمد IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      2 0
      کسی که در زمینه ای تخصص ندارد و اظهار نظر میکند نشانه نادانی و بلاهت اوست و هر کس با وی موافق است متصف به همین صفت است آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    6 1
    برای دکتر ونوس من اپیدمیولوژی درس می دهم، ویرولانس و ویروس و ژن های دخیل در پاتوژنسیتی و ... را هم می شناسم و عرض می کنم آقای افخمی کاملا در اشتباه اند. از نظر اخلاقی هم درست نیست در زمینه ای که تخصص ندارند، در سطح رسانه های رسمی صحبت کنند.
  • بهار IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 0
    واقعا جای تاسفه که فرد ناآگاهی مثل افخمی که اصرار به اظهار نظر در مورد مسائلی داره که کاملا جدا از حوزه ی تخصصی اش هست، قراره با شغلش فرهنگ رو بین مردم گسترش بده. چنین آدمی با اصرار و تعصب روی پراکنده کردن نظرات غیرحرفه ای چه فرهنگی رو می تونه اشاعه بده. فاجعه بارتر اینکه ایشون یه زمانی نماینده ی مردم در مجلس هم بود