تپه اشرف اصفهان به سایت موزه مبدل می شود/ارتقای شناخت از «اشکانیان»

اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: اطلاعات ما از دوران اشکانیان محدود است و کشفیات «تپه اشرف» اصفهان می تواند شناخت ما را از دوران پیش از اسلام دقیق تر کند.

فریدون الله یاری در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین با اشاره به اهمیت کشفیات اخیر در «تپه تاریخی اشرف» اظهار داشت: «تپه اشرف» یکی از سایت‌های مهم باستانی اصفهان است. از آنجا که ریشه‌های تاریخی اصفهان به دوران پیش از اسلام بر می‌گردد اما بیشترین دوران شکوهمندی شهری، مربوط به دوران اسلامی به ویژه دوره‌های آل بویه، سلجوقیان و صفویه است و بخش‌های مهمی از شهر اصفهان بر همین پایه‌های باستانی است.

وی افزود: اطلاعات و داده‌های تاریخی مربوط به اصفهان دوره پیش از اسلام محدود است و کاوش‌های باستان شناسی اخیر در این مسیر، یاری رسان است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه سایت تاریخی «تپه اشرف» ظرفیت ویژه ای برای شهر اصفهان است، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته بخش‌های زیادی از عرصه و حریم «تپه اشرف» در تعرض برنامه‌های توسعه شهری قرار گرفت و محدودیت‌هایی جهت کاوش ایجاد شد.

۶ فصل کاوش در تپه تاریخی اشرف اصفهان

وی با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ۶ فصل کاوش را در «تپه تاریخی اشرف» توسعه بخشید، تصریح کرد: نتایج کاوش‌ها حاوی اطلاعاتی از گذشته تاریخی شهر بود که از آثار و نشانه‌های تاریخی ادوار تاریخی نظیر ساسانیان و هخامنشیان به ویژه در فصل ششم کشف شد که در شناخت بیشتر اصفهان باستانی بسیار مهم است.

الله یاری اشاره‌ای به منبع هزینه طرح‌های کاوش‌های باستان شناسی توسط مجریان پروژه‌های عمرانی داشت و گفت: با همکاری شرکت آب و فاضلاب، فصل هفتم کاوش در تپه اشرف آغاز شد و داده‌های ارزشمندی در این محدوده نظیر چاه‌هایی که به دوران پیش از ساسانیان بر می‌گردد و اسکلت اسبی کشف شد.

وی افزود: با توجه به اینکه کشفیات و اطلاعات مربوط به دوره‌های پیش از اسلام و به ویژه دوره اشکانیان در کشور محدود است؛ کشف اسکلت زنی که بر اساس آئین مهرپرستی مدفون شده، می‌تواند به شناخت بیشتر اصفهان در دوران پیش از اسلام یاری برساند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه آثار کشف شده توجه به «تپه تاریخی اشرف» را بیش از پیش جذب کند، گفت: سعی می‌کنیم در تعامل با مدیریت شهری بتوانیم این کاوش‌ها را ادامه دهیم تا این گمانه زنی‌ها صحت سنجی شود و توسعه یابد.

وی بیان داشت: امیدواریم در آینده نزدیک «تپه تاریخی اشرف» به یک سایت موزه به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان اصفهان بدل شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1463671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =