تشکیل دولتی مشترک از منصورهادی و جدایی طلبان جنوب یمن/واکنش الحوثی و عربستان

ایسنا نوشت: منابع خبری از تشکیل دولتی مشترک میان دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب یمن خبر دادند.

به گزارش عربی۲۱، دولت مستعفی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای توافقنامه ریاض میان این دولت و شورای انتقالی جنوب یمن دولت مشترکی میان استان‌های شمالی و جنوبی این کشور تشکیل شد.

طبق این بیانیه، این دولت متشکل از ۲۴ وزیر بوده و به ریاست معین عبد الملک تشکیل شده است.

طبق این گزارش، تعداد وزارتخانه‌های متعلق به دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب مساوی است و ۱۲ وزیر از استان‌های شمالی و ۱۲ وزیر دیگر از استان‌های جنوبی انتخاب شده‌اند و از ۱۲ سهم جنوب پنج وزیر به نمایندگی از شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات حضور دارند.

در بیانیه دولت مستعفی یمن همچنین آمده است که دولت جدید در راستای توافق‌نامه ریاض که میان شورای انتقالی جنوب و دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن در تاریخ پنجم نوامبر سال ۲۰۱۹ در ریاض به امضا رسیده بود، تشکیل شده است.

تشکیل دولت مشترک میان جنوب و شمال یمن واکنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای زیادی را به همراه داشت.

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو ارشد انصارالله در واکنش به این موضوع در توییتر خود نوشت، در ترکیب دولت تشکیل شده، شرکای ناسازگار وجود دارد و سرانجام آن شکست است.

در همین راستا، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای از تشکیل دولت مشترک توسط شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن استقبال کرد.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده است: اجرای توافقنامه ریاض گام مهمی در مسیر حل و فصل سیاسی و پایاندادن به بحران یمن است.

سفارت چین در یمن نیز از تشکیل دولت مذکور استقبال کر و آن را "دستاوردی بزرگ" خواند.

سفارت چین تأکید کرد: ما معتقدیم که این دستاورد بزرگ در تحقق صلح در سراسر یمن سهیم خواهد بود و امید ملت یمن را بار دیگر زنده می‌کند.

احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز از تشکیل دولت مشترک میان شمال و جنوب یمن استقبال کرد.

وی در این باره گفت: تشکیل این دولت گام مهمی در راستای دستیابی به یک راه حل سیاسی همه‌جانبه برای بحران یمن به شمار می‌رود.

یوسف العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز از تشکیل این دولت استقبال کرد و گفت: سازمان همکاری اسلامی از اصرار طرف‌های یمنی بر اجرای توافقنامه ریاض و تشکیل دولت قدردانی می کند.

تشکیل این دولت واکنش مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن را نیز به همراه داشت.

گریفیث در این باره تصریح کرد: این اقدام یک گام مهم برای تقویت ثبات در یمن بود.

دولت هادی (مورد حمایت عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) از ابتدای تابستان سال گذشته وارد یک دور درگیری و جنگ شدند که در نتیجه آن، شورای انتقالی شهر عدن، پایتخت موقت دولت هادی و پس از آن استان‌های« شبوه» و «ابین» و ماه پیش نیز استان «سُقُطری» را به اشغال خود درآورد.

عربستان سعودی برای پایان دادن به این درگیری‌ها در جنوب یمن ، توافق ریاض را پیشنهاد داد که یکی از مقاد آن تشکیل دولت ائتلافی میان طرفین درگیر بود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 1
    این هم از چین. عوض اینکه از ایران و حوثی دفاع کند از منافع مالی اش دفاع می کند. شما هم لطف کنید سرنوشت ایران را به چین و روسیه گره نزنید.