معیارهای رجل سیاسی و مذهبی بلاتکلیف ماند /کاندیداهای ریاست جمهوری نیاز به ارائه برنامه مکتوب ندارند

ایسنا نوشت: نمایندگان مجلس ماده ای از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را حذف کردند که در آن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری موظف به ارائه‌ی برنامه در زمان ثبت نام می‌شدند.

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز ، در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در توضیح پیشنهادش برای حذف ماده ۵ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در این ماده آمده که داوطلبان در زمان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری برنامه ارائه دهند که این کار در زمان ثبت نام لزومی ندارد.

وی توضیح داد: بعد از تایید صلاحیت داوطلبان، شورای نگهبان از کاندیداها برنامه می‌خواهد و در طول مبارزات انتخاباتی نیز کاندیداها باید به افکار عمومی و صدا و سیما برنامه‌هایشان را ارائه دهند، لذا ارائه برنامه در زمان ثبت نام مناسب نیست.

محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، به عنوان مخالف حذف این ماده از طرح گفت: ارائه‌ی برنامه ابتدایی در زمان ثبت نام باعث می‌شود که هر کسی در انتخابات نخواهد ثبت نام کند و یک سنجشی برای سنجیدن شخص محسوب می‌شود این محدودیت لحاظ شده منطقی است.

کمال علیپور نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی، به عنوان موافق حذف این ماده از طرح اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در مواد ۱، ۲ و ۳ این طرح شرایط احراز کاندیداهای ریاست جمهوری را مشخص کرده است پس این بند مازاد بوده و هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد.

احد آزادیخواه نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت که باید برنامه شفاف ارائه شود اما این ربطی به زمان ثبت نام ندارد.

محمدجواد کولیوند معاون پارلمانی وزیر کشور نیز گفت: وزارت کشور در زمان ثبت نام فقط می‌تواند برنامه را گرفته و به شورای نگهبان بدهد، لذا باید بعد از تایید صلاحیت‌ها برنامه ارائه شود.

در ماده ۵ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده بود: در راستای احراز شرایط مقرر در اصل ۱۱۵ قانون اساسی و نیز توانایی اجرای اصل ۱۳۴ قانون اساسی مبنی بر مسئولیت رئیس جمهور در تعیین برنامه و خط مشی دولت، داوطلبان ریاست‌ جمهوری موظفند به هنگام ثبت‌نام، برنامه مکتوب خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارائه نمایند. برنامه مزبور باید به‌نحوی تنظیم شود که از لحاظ کمی و کیفی قابل ارزیابی باشد.

ارجاع ماده مربوط به معیارهای مدیر و مدبر بودن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در اخطاری اظهار کرد: در سیاست‌های کلی نظام ابلاغیه رهبری، تعیین معیارها و شاخص‌ها توضیح داده شده و تاکید شده که تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجال سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فقط توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد.

بنابر گزارش ایسنا، وی ادامه داد: من دیروز خدمت یکی از فقهای شورای نگهبان بودم و به ایشان گفتم که گفته می‌شود در این زمینه با شورای نگهبان هماهنگی صورت گرفته اما ایشان گفت شورای نگهبان نظر پیشینی ندارد و تنها نسبت به مصوبات مجلس شورای اسلامی نظر می‌دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ماده چهار طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مورد تعیین معیارهای مدیر و مدبر بودن کاندیداهای انتخابات را خلاف اصل ۱۱۰ قانون اساسی عنوان کرد.

در همین رابطه محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی گفت: من هفته قبل هم اشاره کردم که دوستان توجه کنند بحث رجال مذهبی و سیاسی و مدیر و مدبر بودن، معیارها، تعریف و تطبیق آن از اختیارات شورای نگهبان است اگر ما وقت مجلس را بگیریم و در این باره بحث کنیم نهایتا شورای نگهبان ایراد می‌گیرد و آن را رد می‌کند برخی فقها هم به این اشاره داشتند.

وی اضافه کرد: من این اخطار را وارد می‌دانم و به رای مجلس شورای اسلامی می‌گذارم که در صورت موافقت نمایندگان این ماده را اصلاح کنیم.

در ادامه این اخطار به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان به آن رای دادند.

برهمین اساس محمد باقر قالیباف  رییس مجلس شورای اسلامی، ماده ۴ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مورد تعیین معیارهای مدیر و مدبر بودن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را برای اصلاح به کمیسیون شوراها ارجاع کرد.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1470188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =