۱ نفر
۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
غنی‌سازی 20 درصد زودتر از موعد؟

لایحه اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، در ۱۲ آذرماه سال جاری تصویب و سپس در هجدهم همین ماه ابلاغ شد.

برحسب آنچه که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد و مهلت دو ماهه ای را برای اجرای آن مقرر کرده بود اجرای آن باید در ۱۲ بهمن و یا ۱۸ بهمن آغاز می شد. اعلام آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی از سوی سخنگوی دولت حائز اهمیت است. شاید پیش زمینه های غنی سازی ۲۰ درصدی در فردو فراهم شده باشد. از طرفی مجلس از دولت خواسته بود دو ماه صبر کند تا مشخص شود اتحادیه اروپا به تعهدات ۱۱گانه خود عمل خواهد کرد یا خیر. اینکه دولت زودتر از موعد مقرر چنین اقدامی را آغاز می کند حتما مصلحتی در آن بوده است.

غنی سازی ۲۰ درصدی به معنای خروج ایران از برجام نیست. این موضوع بستگی به کمیسیون مشترک برجام و تفسیرش دارد؛ کمیسیونی که وظیفه اصلی رسیدگی به وضعیت برجام را بر عهده دارد. در همین راستا این کمیسیون باید بررسی کند که آیا نقض آشکاری صورت گرفته یا خیر. ایران طبق برجام مجاز بود غنی سازی را تا سقف ۳.۶۷درصد انجام دهد که از تیرماه سال ۱۳۹۸ محدودیت های غنی سازی را حذف کرد و تا سطح ۵ درصد آن را افزایش داد. افزایش غنی سازی تا سقف ۲۰ درصد و فعال کردن فردو دو مساله ای است که با برجام زاویه پیدا می کند؛ چرا که در برجام قرار بود فردو یک مرکز تحقیقات فیزیکی پلاسما باشد. اما ایران در آبان ماه ۱۳۹۸ در اعتراض به طرف مقابل و عدم ایفای تعهدات، غنی سازی را در فردو از سرگرفت. از آنجایی که این موارد به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیده و همکاری ها ادامه دارد، هیچ شائبه ای نمی تواند وجود داشته باشد که ایران در حال زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی است.

شاید پرسش این باشد که آمریکا با توجه به اقدام ایران چه روندی را در پیش خواهد گرفت اما نکته مهمتر این است که دو کشور چین و روسیه با این اقدام ایران، به سمت آمریکا خواهند رفت. ضمن اینکه بعید به نظر می رسد که اقدام ایران موجب تجدید نظر در رفتار طرف مقابل شود؛ تجربه های سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ صحت این موضوع را نشان می دهد. مجلس شورای اسلامی می توانست اقداماتی را مدنظر داشته باشد که اهرم تحریم را از دست طرف مخالف خارج کند. تا زمانی که با اهرم تحریم بر ایران فشار وارد می شود بعید به نظر می رسد که در رفتارشان نیز شاهد تغییر باشیم. مجلس اگر واقعا خواستار تجدیدنظر رفتار طرف مقابل است باید قدم هایی را بردارد که منجر به افزایش تولید ملی در ایران و رفع موانع آن شود. این امر سبب خواهد شد که اهرم تحریم برای طرف مقابل دیگر کارایی نداشته باشد. در این مرحله است که دست ایران برای مقابله بازتر خواهد بود. چنین رفتار رادیکالی منجر به آن خواهد شد تا دوستان ایران هم به سمت کسانی بروند که در حاضر در حال دشمنی هستند تا ما را دچار مشکل کنند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    با تصویب قانون نمی شود رونق تولید ایجاد کرد مشکل ایران فقط یک ریشه دارد رشد نقدینگی که ناشی از کسر بودجه دولت است تا رفع نشود کسی دنبال تولید نمی رود چون اکثر مردم از تورم ارتزاق می کنند و نیازی به کار کردن و تولید کردن ندارند.
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 1
    غنی سازی بیست درصد بچه گول زنکه.هیچ کارکرد وکارائی نداره. برا ساخت سلاح هسته ای به غنای بالای 90 در صد نیازه. وایران تا سالهای متمادی از اون محرمه وقادر با این کار نیست الکی تبلیغات نکنید. راکتور اب سنگین اراک قادر به تولید پولوتونیم بود که اون هم باسیاستهای خبیپانه وخیانت از مدار خارج شد
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 1
    به امتحانش می ارزه ببینیم چی میشه ضمن اینکه سابقه نداره ما در اوج قدرت با کسی مذاکره کرده باشیم ولی در اوج ضعف چرا کردیم مثل جنگ
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 0
    نیت نمایندگان مجلس برای مردم خیرخواهانه نیست و فقط منافع جناحی و منافع جنگ طلبان را لحاظ میکنند
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    راست میگه زود بود باید ۱۰۰ سال دیگه هم صبر میکردم