داروی ارزان قیمت مهار کرونا چیست؟

امروز مقامات بهداشتی از انتقاد به واکسن زدن در برابر کرونا برآشفتند و گفتند نباید کسانی که اطلاعی درباره واکسن و ویروس ندارند ذهن مردم را نگران سازند.

مهرنوش حیدری: با وجود آمار فوت ۱۰۳ نفر از هموطنان طی ۲۴ ساعت گذشته در اثر بیماری کرونا و شناسایی ۶۳۶۰ بیمار جدید، ولی خوشبختانه خبر رسید که در برخی استانها مرگ و میر این بیماری صفر شده است.

وزیر بهداشت هم در دیدار با ائمه جمعه شهرهای مختلف اعلام کرده اقشار مذهبی بیش از سایرین پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند. سعید نمکی البته گلایه کرده چرا عده ای درباره واکسن کرونا تبلیغ منفی می کنند در حالی که با این دارو می توان جلوی خسارات بیشتر کرونا را گرفت.

باز شدن پای ویروس جدید کرونای انگلیسی به ایران همچنان خبرساز است. امروز رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد در پی انتشار اخباری درباره ابتلای یک پزشک در کردستان به این بیماری، ۲۴۰ ایرانی تحت آزمایش کرونای انگلیسی قرار گرفتند و نتیجه آن شد که هیچکس به این بیماری مرموز مبتلا نبود!

آنطور که محققان می گویند این کرونای جدید علایم عجیبی دارد که شامل سکسکه و گیجی می شود. همچنین رنگ پریدگی صورت و لب، سرخی بیش از اندازه لب، احساس بوی ناخوشایند، اختلالات شنوایی، اختلالات خواب، التهاب ملتحمه و قرمزی چشم از جمله ارائه دیگر این بیماری هستند.

در خبر دیگری درباره بیماری کرونا، از معجزات گیاه زنجبیل برای درمان مشکلات سیستم ایمنی توضیح داده شد. این خبر علمی می گوید محققان دانشگاه میشیگان با آزمایش روی موش‌ها دریافتند ماده موثر زنجبیل که با عنوان ۶-gingerol شناخته می‌شود، قادر است با مکانیزم‌هایی که موجب بروز برخی از بیماری‌های خودایمن از جمله لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید هستند، مقابله کند.

محور بعدی که درباره کرونا امروز خبرساز شده، درباره انتقادات مقامات بهداشتی از سخنان غیرکارشناسی است که از سوی برخی چهره ها شنیده می شود.

از جمله قائم مقام وزیر بهداشت که منتقدان واکسن زدن را به خاطرات دوران کودکی خود ارجاع داد و گفت: هر کس مخالف واکسن زدن است آستینش را بالا بزند ببینیم در دوره کودکی واکسن زده است یا نه! حریرچی با تاکید بر اینکه هیچ کس از مقامات رسمی نباید فعلاً از واکسن حرف بزنند، گفت: در شرایط کنونی غیر از وزیر بهداشت، کسی نباید پیرامون واکسن صحبت کند.

حریرچی افزود: وجود هر گونه واکسن کرونا در ناصرخسرو کذب است و من از مردم می‌خواهم فریب اینگونه ادعاها را نخورند و سراغ این مکان‌ها نروند. متأسفانه پیرامون استفاده از واکسن، چهار گروه در جامعه ادعا می‌کنند. کسانی که ادعای دین دارند، ببینند مراجع تقلید چکار می‌کنند و بعد حرفی را بزنند. کسانی که مدعی مخالفت با واکسن هستند، آیا تا به حال واکسن نزده اند. این قبیل افراد آستین خود را بالا بزنند ببینیم در دوران کودکی واکسن نزده اند.

همچنین در این رابطه معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی البرز با لحن صریحی انتقادات خود را متوجه اشخاص مزبور کرد و گفت: کسی که دانش ندارد، ذهن جامعه را درباره کرونا مشوش نکند. محمد نوری سپهر در مورد  واکسن کرونا، اثر بخشی و استفاده از آن گفت: وجود واکسن برای بسیاری از بیماری‌های واگیر، انقلابی در دانش پزشکی بود و دلیل مهم در مهار بسیار از بیماری‌ها و ریشه کن شدن  آنها، تولید واکسن بوده است؛ مثل واکسن فلج اطفال، سرخک، سرخجه، دیفتری، کزاز، سیاسرفه، آبله و ... از جمله واکسن‌هایی است که در طول تاریخ بشریت را از درد و رنج این بیماری‌ها در امان نگه داشته است . وی افزود:  بیماری واگیردار کرونا هم یکی از بیماری‌های نوظهور است که دنیا در تلاش برای تولید واکسن آن است و به موفقیت‌هایی هم دست یافته است .

 نوری سپهر ادامه داد:  کسانی که هیچگونه دانشی در این زمینه ندارند حق ندارند در خصوص کیفیت، زدن یا نزدن واکسن و ... اظهار نظر و اذهان جامعه را دچار تشویش کنند .در جمهوری اسلامی ایران وزارت بهداشت مرجع تصمیم گیری و تشخیص در این زمینه است.

یک خبر عجیب هم در رسانه انگلیسی دیلی میل منتشر و در این خبر از قول محققان اعلام شد که داروی برطرف کننده شپش سر می تواند تا ۸۰ درصد مرگ و میر در اثر کرونا را کاهش دهد. دکتر اندرو هیل ویروس شناس از دانشگاه «لیورپول» که این تجزیه و تحلیل را انجام داده است، ادعا کرد که این دارو می تواند در نبرد علیه ویروس کرونا «تحول آفرین» باشد.  نتایج حاصل از ۱۱ مطالعه نشان می دهد که داروی  «ایورمکتین» ( ivermectin )که برای درمان شپش سر استفاده می شود، می تواند به محافظت از بیماران کرونایی کمک کند.

محققان نتایج ۱۱ تحقیق را در مورد استفاده از این دارو بر روی بیش از هزار و ۴۰۰ بیمار کرونایی، بررسی کردند.  اطلاعات ناشی از این بررسی که قبل از انتشار این مطالعه در ماه بعد، منتشر شده است، نشان می دهد که تنها هشت بیمار مبتلا به کووید-۱۹ که داروی ایورمکتین را مصرف کرده بودند، جان خود را از دست دادند که این تعداد با ۴۴ بیمار کرونایی فوت شده از ۵۱۰ بیمار کرونایی که دارونما دریافت کرده بودند، قابل مقایسه است. این نتایج همچنین نشان داد که مدت زمان لازم برای دفع ویروس کرونا از بدن نیز با مصرف داروی ایورمکتین سریع تر بود.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =