ماریو بارگاس یوسا درحالی از نامزد انتخاباتی حزب چپِ پرو طرفداری کرد که این کار را انتخاب بین بد و بدتر می​داند.

به گزارش خبرآنلاین، این نویسنده وضعیت نامزدهای ریاست جمهوری پرو و انتخاب بین آنها را به ایدز و سرطان تشبیه کرد، این درحالی است که حمایت «با ترس و لرز» او از اولانتا هومالا واکنش‌هایی را به همراه داشته است.

بسیاری در فضای مجازی حمایت برنده نوبل ادبیات از هومالا را نقد کرده‌اند، هومالا پوپولیست و افسر سابق ارتش است. به نظر یوسا در انتخابات ماه ژوئن «خرده شیشه» این نامزد انتخاباتی کمتر است.

نویسنده «گفت‌وگو در کاتدرال» اعلام کرد به این دلیل هومالا را انتخاب کرده است که رقیب او کیکو فوجیمورو، دختر رئیس جمهور بدنام سابق پرو یعنی آلبرتو فوجیمورو درواقع کسی است که گور پرو را خواهد کند.

منتقدان یوسا که چهره‌ای محترم در پرو و سراسر آمریکای لاتین است معتقد هستند اگر هومولا رئیس جمهور شود و سپس به سبک هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا عمل کند آنگاه یوسا نظر خود را عوض می‌کند.

جیمی بایلی، یک از منتقدان این نویسنده او را محکوم به تزویر و فراموشی کرد، او به این مسئله اشاره کرد که یوسا حق ساخت نسخه سینمایی رمان «ناخدا پانتوخا و خدمات ویژه» را به همپالکی‌های آلبرتو فوجیمورو فروخته است.

این منتقد در ادامه گفته است یوسا 75 ساله است و به سنی رسیده است که باید «بدون ترس و لرز» رفتار کند و بهتر است قید رای دادن را بزند.

شرایط جاری در انتخابات ریاست جمهوری پرو در حالی شکل گرفت که رقبای میانه‌رو در دور اول انتخابات از گردونه رقابت بیرون افتادند و حالا دو رقیب باقیمانده یکی راست‌گرای افراطی و دیگری چپ‌گرای افراطی است.

هومالا 48 ساله در سال 2000 در آشوب نظامی چهره مهمی بود و در سال 2006 نیز به عنوان یک سوسیالیست در انتخابات شرکت کرد و شکست خورد. او نامزد اصلی فقرا و گروه‌های اقلیت است. ترس منتقدان در این است که او با گرفتن قدرت از آن سوءاستفاده و اقتصاد را ویران کند.

فوجیمورو 36 ساله سناتور است و زیر نظر پدرش تربیت یافته و به نظر می‌رسد بیشتر راه میانه را در پیش بگیرد و به اقتصاد رو به رشد پرو ضربه نزند. در حال حاضر هومولا 40 درصد آرای نظرسنجی‌ها و فوجیمورو 36 درصد آرا را در اختیار دارد.

یوسا که در داستان‌هایش نیز مسائل سیاسی را به تصویر می‌کشد و راوی تاریخ منطقه آمریکلای لاتین است تنها دلیل انتخاب هومولا را چنین عنوان کرده که حمایت از فوجیمورو کشور را به گذشته و زمان دیکتاتوری بازمی‌گرداند. او امیدوار است هومولا نیز مانند لولا داسیلوای برزیلی پس از رئیس جمهور شدن کم کم مواضع چپ خود را ترک کند و میانه‌رو شود.

یوسا که خودش یک بار برای ریاست جمهوری نامزد انتخابات بود از آلبرتو فوجیمورو و تبلیغات گسترده​اش شکست خورد، باید دید این بار پیروز کیست.

گاردین / 28 آوریل / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =