خبرهایی از تولید انبوه واکسن کرونای ایرانی-کوبایی تا بهار سال آینده

با وجود کم شدن آمار در اکثر شهرهای ایران، چند شهر در شمال کشور همچنان در وضعیت قرمز به سر می‌برند و محدودیت‌های ترافیکی و سفر همچنان پا برجا هستند.

الهه صالحی: سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۵۹۶۸ بیمار جدید و فوت ۷۱ نفر از هموطنانمان در اثر این بیماری خبر داد.

به گفته وی، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۴۰۶ نفر و مجموع جان باختگان به ۵۶هزار و ۱۷۱ نفر رسید.

لاری افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گفته وی، همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

جریمه سفر به این‌ شهرها، پانصد هزار تومان تا یک میلیون است

اما با وجود کم شدن آمار در اکثر شهرهای ایران، چند شهر در شمال کشور همچنان در وضعیت قرمز به سر می‌برند و محدودیت‌های ترافیکی و سفر همچنان پا برجا هستند. چنان‌که اگر شخصی به شهرهای نارنجی و قرمز سفر کند، ملزم به پرداخت ۵۰۰ تا یک میلیون تومان جریمه خواهد بود. در همین رابطه امروز لیست شهرهایی که سفر به آنها مشمول این جریمه است، اعلام شد. 

لیست شهرهایی که در وضعیت قرمز و نارنجی هستند و سفر به آن‌ها جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی دارد، اعلام شد.

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، شهرهای رشت، آستارا، رضوانشهر، رودبار، منجیل، کوچصفهان، لاهیجان، زیباکنار، چمخاله، لنگرود، ماسال، رودسر، جواهرده، آستانه اشرفیه، کلاچای و چابکسر دراستان گیلان، رامسر، نشتارود، عباس آباد، کلاردشت، چالوس، نوشهر، مرزن آباد، رویان، چمستان، محمود آباد، سرخرود، بلده، آلاشت، ورسک، شیرگاه، بابل، بابلسر، آشوراده و بهشهر در استان مازندران و بندر ترکمن، گرگان، علی آباد کتول و روستای زیارت در استان گلستان از جمله مناطق توریستی و اغلب ویلانشین هستند که هنوز در وضعیت خطرناک و نارنجی قرار دارند و ورود پلاک‌های غیربومی به این ۵۰۰ هزار تومان جریمه دارد.

همچنین بندر گز، کردکوی، نوکنده و جهان نما در استان گلستان و ساری، قائم شهر، فریدونکنار، نور، آمل، الیمستان، جویبار، تنکابن، نکا، رینه و پلور در استان مازندران در محدوده قرمز قرار دارند و سفر به این مناطق پرخطر محسوب می‌شود و تردد خودرو با پلاک غیربومی به این مناطق که اغلب توریستی محسوب می‌شوند نیز یک میلیون تومان جریمه دارد.

مبتلایان به کرونای انگلیسی بیشتر شدند

 چندی قبل نوع جهش یافته‌ای از ویروس کرونا در انگلستان پیدا شد که قدرت انتقال بسیار بیشتری داشت. این ویروس که به کرونای انگلیسی موسوم شد، بعد از مدتی در ایران هم پیدا شد و حالا به گفته مسدولین تعداد افرادی که مبتلا به این ویروس شده اند، تاکنون به چهار نفر رسیده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت که امروز به مازندران سفر کرده بود، در ستاد کرونای این استان با اشاره به ابتلای چهار نفر به ویروس کرونای انگلیسی در کشور گفت: چهار مورد جدید از ویروس موتاسیون یافته و جهش یافته انگلیسی یا اروپایی می توانیم در کشور گزارش کنیم که تایید شده است.

وزیر بهداشت گفت: بعد از موردی که قبلا از ویروس جهش یافته کرونا اعلام کردم، در ردیابی هایی که برای ویروس جدید انجام می دهیم، یک خانواده ایرانی که مسافرتی به اروپا داشتند و به کشور بازگشتند، علامت پیدا کردند. گرچه که مسافران با PCR منفی وارد کشور می شوند اما با سامانه ای مرتب رصد می کنیم و این افراد در خانه ها قرنطینه می مانند و به محض شروع علائم نمونه گیری می کنیم.

وی افزود: در مجموع یکی از هموطنان که با خانواده به خارج از کشور سفر کرده بودند، علامت پیدا کرد. وی در خانه قرنطینه بود. پنجشنبه گذشته تستهای لازم را گرفتیم و بررسی های مجدد انجام شد. نهایت شب گذشته ساعت ۱۱ و نیم به من خبر دادند این چهار مورد هم در آزمایشگاه ریفرانس ما از نوع ویروس موتاسیون یافته انگلیسی است.

وزیر بهداشت گفت: یعنی چهار مورد جدید تایید شده از ویروس موتاسیون یافته انگلیسی در کشور دیشب نزدیک نیمه های شب به من گزارش کردند. بلافاصله دستورات جدیدی را برای مراقبت از بقیه موارد به معاونت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی صادر و ابلاغ کردم.

تزریق کووایران ادامه دارد

واکسن ایرانی کرونا که اخیرا وارد فاز اجرایی بالینی شده بود، روی داوطلبان بیشتری تزریق می‌شود. گفتنی است که حال عمومی تمامی داوطلبان تا این لحظه خوب است.

دکتر داود پیام طبرسی، عضو کمیته علمی تحقیقات واکسن ایرانی کرونا با بیان اینکه واکسن ایرانی تا فردا به هفت نفر دیگر تزریق می‌شود، گفت: فاز اول تا دهم اسفند ادامه دارد و در صورت موفقیت، در فاز دوم به حدود ۵۰۰ نفر تزریق خواهد شد.

وی افزود: تا فردا نیز واکسن کرونا به هفت نفر دیگر تزریق خواهد شد و در نتیجه مجموع دریافت‌کنندگان واکسن تا فردا به ۱۴ نفر خواهد رسید.

طبرسی ادامه داد: فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا حدوداً تا دهم اسفندماه به طول می‌انجامد و در صورتی که این فاز موفق باشد واکسن کرونا وارد فاز دوم تست انسانی خواهد شد. در صورت موفقیت فاز اول، در فاز دوم واکسن کرونا به حدود ۵۰۰ نفر تزریق خواهد شد.

دکتر محمدرضا صالحی، مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا هم در عصر امروز در این باره اظهار داشت: واکسن کرونای ایرانی، امروز (۲۱ دی ) به ۳ داوطلب دیگر تزریق شد و تعداد دریافت کنندگان واکسن "کُوو ایران برکت" به ۱۰ داوطلب رسید.

دکتر محمدرضا صالحی افزود: کمیته پایش داده و ایمنی مجوز تزریق واکسن ایرانی کرونا "کُوو ایران برکت" به ۷ داوطلبان مرحله سوم را صادر کرد و این کار امروز و فردا (یکشنبه  و دوشنبه ۲۱ و ۲۲ دی ماه) ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر مرحله سوم مطالعه آزمایش انسانی واکسن کرونا مورد تایید قرار گیرد اوایل هفته آینده تزریق واکسن به  ۱۴ داوطلب دیگر انجام می شود و در مرحله آخر هم ۲۸ داوطلب وارد این مطالعه می شوند و در صورت تایید وارد مرحله دوم آزمایش انسانی واکسن کرونا خواهیم شد.

صالحی اظهار داشت: نشانه استواری گام های محققان برای ساخت واکسن کرونا این است که دوز دوم واکسن ۳ داوطب اول این مطالعه سه شنبه این هفته تجویز خواهد شد.

واکسن ایرانی کوبایی، بهار سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که واکسن کرونای کوبا پروژه مشترک با انیستیتو پاستور ایران است که مراحل کارآزمایی بالینی را طی می‌کند و احتمالا بهار سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.

سعید نمکی روز یکشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونای مازندران در ساری افزود که واکسن مشترک ایران و کوبا سومین واکسنی است که جمهوری اسلامی کار ساختش را به صورت جدی دنبال می کند.

وزیر بهداشت گفت که ایران پیش از این هم به صورت مشترک با کوبا در زمینه ساخت واکسن هپاتیت همکاری داشت و برای واکسن کرونا هم این همکاری از طریق انیستیتو پاستور ایران جریان دارد.

وی توضیح داد: در ساخت واکسن کرونا یکی از دانشمندان بنام کوبا که شیوه موثرتری را در تولید مد نظر قرار داده با ما همکاری دارد.

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1474964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =