واکسن همچنان سرخط خبرهای کرونا؛ از خرید تا تولید

امروز رئیس جمهور به مردم اطمینان داد خرید واکسن کرونای خارجی انجام خواهد گرفت. همچنین دکتر زالی اعلام کرد شرایط مهار کرونا در تهران بسیار شکننده است و احتمال دارد محدودیتهای کرونایی بار دیگر به پایتخت بازگردد.

سهراب پارسی پور: شاید مهمترین خبر کرونایی امروز مربوط به مصوبات سران قوا درباره خرید واکسن خارجی بود. رئیس جمهور در این دیدار گفت: مرم توجه داشته باشند دولت با همه توان مسئله سلامت و مقابله با کرونا را جزو موارد اصلی و مورد توجه ویژه دارد. دولت بدون تردید یکی از مسائل مهم در این مقطع تامین واکسن مورد نیاز برای مردم است حالا چه ساخت داخلی که دارد اقدام می شود و چه خرید از شرکت های مطمئنی که در مورد اعتماد صد درصد باشد.

این خبر با پیام تصویری رئیس جمهور درباره کرونا تکمیل شد. در این پیام، رئیس جمهور گفت: دولت در زمینه تامین واکسن از کواکس، هم درخواست داده و هم پولش را پرداخت کرده است و میلیون‌ها دوز که خریداری شده در اختیار قرار می‌گیرد. از راه‌های دیگر نیز دنبال تهیه واکسن هستیم بنابراین می‌خواهم خدمت مردم عزیز بگویم که نگرانی در این زمینه نداشته باشد.

همچنین امروز اعلام شد ۹۸ هموطن دیگرمان در شبانه روز گذشته در اثر بیماری کرونا جان باخته اند. سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت:  از دیروز تا امروز ۲۳ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۳ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۲۲ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۳۶۰ نفر رسید.

لاری عنوان کرد: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۸۸ هزار و ۴۵۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.  ۴۵۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۸ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۱۶۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

جزییات دور دوم آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی هم خبر مهم دیگری بود که حکایت از تزریق دوزهای دیگر واکسن به داوطلبانی بود که ۱۴ روز است در قرنطینه به سر می برند. همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت هم درباره مراحل ساخت واکسن کرونای ایرانی گفت: تولید واکسن داخلی در سه مسیر و تولید مشترک واکسن در حال پیشرفت است.

این خبر علمی در حالی منتشر شد که یک استاد دانشگاه ویروس شناسی اعلام کرد نمی توان با اطمینان گفت با واکسیناسیون، همه گیری کرونا تمام می شود. دکتر علیرضا عندلیب، استاد دانشکده پزشکی اصفهان، دکترای ایمنی‌شناسی، اعلام کرد: با توجه به اینکه تاکنون در جهان حدود ۲۰۰ نوع واکسن برای کووید۱۹ کاندیدا شده و حدود یک‌چهارم آن تا مراحل تست‌های بالینی پیش رفته و واکسن‌هایی تابه‌حال معرفی‌شده و با توجه به ماهیت بیماری کووید۱۹ که در ریه اتفاق می‌افتد، ایمنی و محافظت در مقابل ویروس، تابعی از شدت بیماری ایجاد شده در بدن فرد و نیز سایر بیماری‌های زمینه‌ای و حتی سن فرد مبتلا است. از سوی دیگر در طول دوره پاندمی، انسان‌ها پاسخ‌های متفاوت و از لحاظ ایمنی‌شناسی بدن، حساسیت و مقاومت متفاوتی در مقابل ویروس و بیماری نشان داده‌اند. شواهد برحسب مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته نشان می‌دهد که عفونت مجدد با ویروس کرونا در سه ماه پس از اولین عفونت شایع نبوده و چون هنوز طول دوره حفاظت واکسن‌ها اعلام‌نشده و اطلاعات کافی وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان قضاوت علمی مبتنی بر شواهد برای پایان پاندمی داشت.

نیروی انتظامی هم در راستای انجام وظایف خود در اجرای محدودیت تردد در شهرهای مصوب، اعلام کرد از دیروز تاکنون بیش از ۵۰ هزار خودرو به دلیل عدم رعایت محدودیتهای تردد جریمه شده اند. این خبر از آن رو دارای اهمیت است که برخی هموطنان تصور کرده اند با کاهش مرگ ومیر در اثر کرونا ممکن است همه محدودیتها برداشته شود در حالی که دکتر زالی فرمانده مبارزه با کرونا در تهران اعلام کرده است ممکن است محدودیتهای کرونایی بازگردد. او   گفت: با تلاش شهروندان در طی هفته گذشته شاهد تغییرات شگرفی در وضعیت بیماری کرونا در تهران بودیم اما به دلیل ناپایداری و شرایط خاص تهران ممکن است هر لحظه با تغییرات جدیدی در پایتخت روبرو شویم.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران  خاطرنشان کرد: هر گونه شتابزدگی، عدم نظارت و تغییر در وضعیت پرشتاب و ریتم فعالیت جدید شهری می‌تواند باعث بروز مشکلات شود. بنابراین با توجه به شرایط خاص تهران باید با شکیبایی درخصوص کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی‌ها تصمیم گیری کنیم.

زالی شرایط تهران را ناپایدار برشمرد و یادآور شد: در صورت ایجاد تغییرات فزاینده مجددا  شاهد بازگشت محدودیت‌ها خواهیم بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی هم در نشست خبری امروز خود مژده داد پول اتحادیه کوواکس برای خرید واکسن پرداخت شده است ولی واکسنها زودتر از یک ماه دیگر به ایران نمی رسد. دکتر ظفرقندی درباره کارهای انجام شده برای خرید واکسن از کووکس بیان کرد: با وجود تحریم‌ها، پول کووکس را پرداخت کردیم؛ کووکس بر اساس سهمیه‌بندی واکسن کرونا را توزیع می‌کند مثلا در فاز اول به همه کشورها به اندازه سه درصد جمعیت شان واکسن ارائه می‌کند که زودتر از یک ماه آینده نمی‌رسد؛ در مرحله دوم هم ۲۰ درصد جمعیت کشورها را در نظر گرفته و توزیع می‌کنند؛ ما نیاز داریم واکسن را از مسیرهایی غیر از سازمان بهداشت جهانی برای کشور تهیه کنیم.

وی همچنین درباره واکسن ایرانی ــ کوبایی بیان کرد: این ساخت واکسن بین انستیتو پاستور و کشور کوبا است. در کشور کوبا فازهای حیوانی و یک و دو انسانی طی شده و طبق قراردادی که بستند، قرار شده فاز سوم را به صورت مشترک انجام داده و بررسی کنند البته بعد از اینکه مدارک و مستندات فاز یک و دو در مراکز علمی کشور، مورد تایید قرار گرفت، فاز سوم به صورت مشترک انجام داده و در صورت حصول نتیجه از این واکسن هم استفاده می‌شود. زمان حصول و دسترسی به این واکسن حدود سه ماه آینده خواهد بود و فاز سوم واکسن ایرانی کوبایی به ۳۰ هزار نفر نیاز دارد که به صورت مشترک انجام می‌شود.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1475051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =