شما نظر دادید/ تنها یک نفر را نمی‌توان مقصر خودکشی مهمان برنامه «ماه عسل» دانست

پس از خودکشی رضا، کودک کاری که در برنامه «ماه عسل» حضور پیدا کرده بود، عده‌ای این برنامه را مقصر رخ دادن این اتفاق دانستند. به همین دلیل، خبرآنلاین نیز از کاربران خود خواست تا نظرشان را درباره این موضوع بیان کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها اخبار داغ فضای مجازی و رسانه‌ها مربوط به خودکشی رضا، مهمان ۵سال پیش برنامه «ماه عسل» است. موضوعی که با انتقاداتی از این برنامه و احسان علیخانی همراه شد. انتقاداتی که حضور این دست افراد در برنامه «ماه عسل» و جلب مخاطب به این شکل را نادرست می‌دانستند و عده‌ای علیخانی و برنامه‌اش را مقصر این اتفاق می‌دانستند و عده دیگری هم مخالف این موضوع بودند و به همین دلیل خبرآنلاین از کاربران خود خواست تا نظرشان را درباره این موضوع بگویند.

پس از خودکشی، رضا، کودک کار ۱۳ ساله‌ای که پنج سال پیش مهمان برنامه «ماه عسل » شده و از مشکلاتش گفته بود، تعدادی از افراد، «ماه عسل» را دلیل رخ دادن این اتفاق دانستند و باور داشتند که آمدن این کودک جلوی دوربین تلویزیون باعث شد که او بیش از پیش متوجه کمبودهای خود شود .

یکی از کاربران با نام مجید در موافقت با این موضوع نوشت: «صد درصد موافقم، چون زمانی که کسی مشکلی دارد، جلوی چند میلیون نفر  مشکلش را مطرح کند، این مثل یک عقده در ذهنش می‌ماند.»

آسیب حضور کودکان در برنامه‌های تلویزیونی

مخاطب دیگری از تاثیر غیر مستقیم «ماه عسل» روی زندگی رضا گفت: «وایرال شدن تصویری از کودک که درباره فقرش حرف می‌زند اگر مستقیم روی آینده و مرگ خودخواسته‌اش تاثیری نداشته باشد، غیرمستقیم قطعا تبعات دارد.»

یکی دیگر از دنبال‌کنندگان خبرآنلاین نیز درباره غیر اخلاقی بودن نشان دادن یک کودک دربرنامه تلویزیونی نوشت: «آوردن کودک در یک برنامه درحالی که خود کودک نمی‌تواند تصمیم‌گیرنده باشد برای این کار و آن هم کودکی با شرایط خاص، غیراخلاقی و غیرانسانی است.»

زهرا بهره‌مند نیز «ماه عسل» را مقصر رخ دادن این حادثه دانست و نوشت: «بله مقصر است، چون باعث شد قبل از آن‌که ماهیگیری را بیاموزد به ماهی برسد (رهن یک خانه در سعادت آباد) و همچنین تایید تنفیذ نقش قربانی برای او، یکی دیگر از این مسائل است. تایید درماندگی آموخته شده و کلا رویکرد و برخورد این برنامه مضر، در بعضی موارد نه چندان کم فقط نمایش و تریبون موضوعات بدون بررسی کارشناسانه و تهییج هیجانات به دور از فضای منطق و نگرش عاقلانه بود.»

 یکی از کاربران با نگاهی کلان‌تر، درباره حضور کودکان در برنامه‌های تلویزیونی و احتمال آسیب آن‌ها نوشت: «قبلا در مورد حضور و مشهور شدن کودکان در برنامه تلویزیونی هشدار داده شده بود. وقتی کودکان احساس کنند انتظار از آن‌ها بالا رفته است و نتوانند این را هضم کنند و کسی هم نباشد که مواظب آن‌ها باشد یک جایی کم می‌آورند و ممکن است، کاری دست خودشان بدهند. من فکر می‌کنم تلویزیون باید در این زمینه احساس مسئولیت کند.»

مهمانان «ماه عسل»، ابزاری بودند که رها شدند 

کاربری با نام کامبیز با یک دیدگاه وسیع‌تر به موضوع پرداخت: «به کارهای رسانه‌ای از دو منظر می‌توان نگاه کرد. این‌که آیا واقعا کاری که می‌خواهد انجام شود تا چه اندازه کار عمیق و اثرگذاری است. یک منظر این است که کار ارائه شده، یک نمایش ضعیف و احساسی است. با توجه به عمیق بودن معضل کودکان کار، اساسا انتظار حل مشکل از یک برنامه مناسبتی نمی‌رود. اما این‌که نمایشی برگزار شود و همه احساس خوب بودن کنند و احیانا از افراد به عنوان وسیله و ابزار استفاده شود، قابل پذیرش نیست. به نظر می‌رسد بدون اقدام موثر، افرادی مانند مهمان برنامه «ماه عسل»، فقط ابزار و وسیله بودند که ناگزیر رها شدند.»

یکی دیگر از مخاطبان نیز نوشت: «بله قطعا. مقصر است چون تفاوت‌ها و تبعیض طبقاتی در این کشور را به صورت ملموس به کودک نشان داد و باعث شد تا ابد عقده حقارت وحسرت درونش شکل بگیرد، مطمئنا تا آن روز به عمق تفاوت‌های زندگی خودش و بقیه تا این حد پی نبرده بود.»

مازیار هم «ماه عسل» را مقصر اصلی می‌دانست و نوشت: «صد درصد مقصر است، به این علت که نه تنها این فرد با تمامی مشکلاتش به حال خود مجددا رها می‌شود وهیچ حمایتی ندارد، بلکه غرور خود را نیز از بین برده است.»

اما در این میان کم نبودند کسانی که علاوه بر «ماه عسل» مسئولین و سازمان صدا و سیما را مقصر می‌دانستند: «مقصر اصلی قطعا نحوه کشورداری است، اما این برنامه قطعا در وایرال شدن آن ویدئو و این‌که کودک تا سال‌ها برای اطرافیانش به همان فیلم معروف شده، مقصر است.»

کاربری با نام عسکر ایوبی نیز نوشت: «مگر از برنامه‌ها و محصولات صدا و سیما می‌توان انتظار بهتری هم داشت؟»

سرنوشت رضا

مشکل از مسئولین است

تعداد دیگری از افراد نیز باور داشتند، برنامه «ماه عسل» کوچک‌ترین تقصیری در رخ دادن این اتفاق ندارد و مسئولینی که به این موضوع توجه نمی‌کنند، مقصر هستند.

تعدادی از کاربران بی نام در باره این موضوع نوشتند: «مگر به زور آوردنش؟ خودش خواسته بود که به برنامه بیاید، تازه این یکی از ده‌ها مورد بچه‌های مشکل داری بود که در این برنامه آمدن و حالا بزرگ شدند و زندگیشان را می‌کنند.» کاربر بی نام دیگری هم معتقد بود: «اصلا حتی یک درصد هم مقصر نبوده است. من با تمام وجودم به این اعتقاد دارم.»

مخاطبی با نام ماریان نوشت: «برنامه «ماه عسل» و آقای علیخانی اصلا دراین موضوع مقصر نیست مطمئن باشید اگر برنامه «ماه عسل» نبود شما هم الان از این خودکشی خبر نداشتید.»

امیر هم اوضاع کشور را در رخ دادن این اتفاق دخیل می‌دانست و در این باره نوشت: «نه ربطی به برنامه ندارد. مگر در این مملکت بی سروسامان کسی از ما حمایت کرده است؟ هرکاری کردیم خودمان کردیم. خدارحمتش کند، مگر چه مشکلی داشت؟ می‌توانست کار کند، به برنامه ربطی ندارد.» 

کاربری با نام علی هم در تایید صحبت‌های امیر نوشت: «خیر، به برنامه «ماه عسل» ربطی ندارد، اما به وضع مملکت ربط دارد.»

ریشه‌ها و دلیل واقعی خودکشی را پیدا کنید

فاطمه هم تاکید کرد: «خیر، خودکشی رضا ربطی به برنامه «ماه عسل» ندارد و من فکر می‌کنم رضا به خاطر مشکلات اقتصادی و مالی خودکشی کرده است، نه به خاطر برنامه «ماه عسل».»

کاربری با نام فرزاد هم به قوه عقل انسان‌ها اشاره کرد و نوشت: «خیر. ربطی ندارد. انسان هر تصمیمی می‌تواند بگیرد و ما نباید این موارد را به هم مرتبط کنیم!»

کاربری با نام حمید هم نوشت: «خودکشی یک‌نفر چه ربطی به برنامه «ماه عسل» داشت؟ این برنامه گوشه‌ای ازمشکلات مردم را به تصویر می‌کشید، حالا سال‌ها قبل این شخص میهمان این برنامه بود  و حالا بنا به دلایلی، دراثر فشار روحی و روانی، اقدام به خودکشی کرده است، چرا بیخودی دیگران را مقصر جلوه می‌دهیم.»

یکی دیگر از دنبال‌کنندگان خبرآنلاین هم باور داشت که بهتر است به دنبال علت اصلی این اتفاق گشت، او در این باره نوشت: «نه، اصلا به این برنامه ربطی ندارد، به جای این حرف‌ها باید دنبال علت اصلی خودکشی بگردند. نمی‌توانیم ندانسته انگ بزنیم به «ماه عسل»؛ برنامه‌ای که هنوز یادمان نرفته است که چقدر برنامه تاثیر گذار و جذابی بود. اصلا هر کسی رفت به برنامه یا جایی رفت و بعد خودکشی کرد باید بگوییم آن‌جا مقصر است؟ خب شاید بگوییم مثلا مقصر بود بچه را آوردن و آن‌گونه ناراحت کننده با او حرف زدند ولی بعد حمایتش کردند، اما نمی‌توانیم قضاوت کنیم و بگوییم خودکشی او هم به خاطر آن برنامه است.»

پروین اکبری هم معتقد بود که کاش مسئولین هم بخشی از کارهای علیخانی را انجام می‌دادند: «به نظر من هیچ ربطی به برنامه «ماه عسل» ندارد، چرا یکی هم که می‌خواهد کار درست کند شماها با او مخالفت می‌کنید و برایش حاشیه می‌سازید کاش مسئولین هم فقط یکی از کارهای احسان علیخانی را انجام می‌دادند آن زمان کشور گلستان می‌شد.»

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1476063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    28 0
    اون پسر تا حالا امید داشته به یک جایی برسه ولی حالا با این وضع نابسامان کشورمون و با این همه گرونی امیدشو از دست داده و با خودش فکر کرده خود کشی کنه بهتره بقیه مردم ایران هم تا چند وقت دیگه به این نتیجه میرسن همین طوری پیش بره وضع کشور
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    6 0
    شمایی که داری دم از مسئولیت پذیری این بچه بعد ماه عسل می زنی ... فهم و شعور داشته باش یه زره بفهم که بااین وضع جامعه کی میتونه کی تاقت داره این فشارو تحمل کنه پس وقتی بهونه ی دیگه ای برای خودکشی این بچه نداری به برنامه گیر نده برو ببین رگ و ریشه بنش چیه خوب ...؟! بعد بیا اینجا شعار موافقت بده
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      2 1
      طاقت اینطوری نوشته میشه عزیز
  • محسن IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    5 0
    خوبه
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    12 0
    اصلا ربطی به برنامه نداره شاید این فرد شکست عشقی داشته که دست به این کار زده
  • الی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    1 0
    همه میگن وقتی علیخانی از این بچه تو برنامه ش استفاده کرد اونو از زندگی قبلیش جدا کرد و ی دنیای جدید معرفی کرد و پشتیبانی ازش نکرد و رهاش کرد تا با توقع جدید از زندگی که علیخانی واسش معرفی کرده بود کم بیاره ...پ صد در صد نباشه پنجاه درصد مقصر علیخانی بود
  • ایرانی US ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    1 1
    بله شما باعث خودکشی این جوان شدید چون می دانستید وضع ایشان و خانواده اش و کاری نکردی خودتان به آن را نزنید خجالت
  • Alya IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    2 1
    همون طور که یکی از دوستان گفتند اگر ملت یکی از کار های آقای احسان علیخانی را انجام می‌داد الان ایران برترین بود. درست نیست که یک نفر به دلیل مشکلات خودش خودکشی کرده است همه تقصیرات را به گردن برنامه (ماه عسل) بیندازیم الان کی این وضع کشور رو تحمل میکنه که رضا اولیش باشه؟!؟!!!
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    الان خیلی جوان ها به خاطر فشار خود کشی می کنند.حالا این یکی رفته برنامه عسل.بقیه چی. فشارها زیاد و اعتقادات سست.به ما یاد نداده اند که در صورتی که مسائل سختی به وجود آمد چطوری خودمون کنترل کنیم.کنترل خشم نداریم این است که یا کسی را می کشیم یا خودمان را می کشیک
  • فرزانه IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    1 0
    والا این فقط یک نفر بود که خودکشی کرد وضع اینطور پیش بره گرونی پشت گرونی بی مسئولیتی پشت بی مسئولیتی خیلی از اینجور چیزا میبینیم. البته همین الانشم زیاده فقط اون اومده بود ماه عسل به خاطر همین همه خبردار شدند وگرنه خیلی ها مثل اون داریم . به هر حال خدا رحمتش کنه ولی دیگه خدا به ما هم رحم کنه.
  • ستاره روشن CA ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    2 0
    چرا کسی به روی خودش نمیاره که اگر علیخانی همت نمی کرد و مرتضی مهراد رو به برنامه اش نمی آورد، از اون زندگی تاسف بار به این همه افتخار در والیبال نشسته دست پیدا نمی کرد و برترین ورزشکار جهان نمی شد. هر جا مصیبتی پیش میاد زود می گردیم یکی رو پیدا کنیم بندازیم گردن اون، ولی از کنار موفقیتی به این بزرگی خیلی راحت می گذریم. اگر کسانی در شرایطی قرار می گیرن که دست به خودکشی می زنن قبل از هر کسی به ضعف خودشون بر می گرده و بعد هم به جامعه ای که اون قدر به آدم هاش سخت می گیره و قبلش هم برای تحمل سختی ها آماده شون نمی کنه که اولین گزینه شون می شه نابودی خودشون. عده ای هم که با همین دستاویزها معتاد می شن و هم خودشون رو نابود می کنن هم آدم های اطرافشون رو.
  • حشمت اله مظفری IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 0
    آقایان اصلاآقای علیخانی دراین قۻیه گناهی نداشته .کسانی گناه کرده اندکه کاری ازدستشان برمیادوکاری انجام نداده اندمن خودم وضعم ازاین خدابیامرروخیم تره وبخاطرفقرمالی سیزده ساله دربالاترین سطح علمی ترک تحصیل کرده ام جزخدابه هیچکی هم اتکاندارم آیامن هم بایدخودکشی کنم.منتظرکمک هیچ کس جزخداهم نبوده ام خودکشی یعنی تسلیم دربرابرشیطان ومشکلات حالاخداروح رۻای عزیزمارابیامرزه فقط میگم تهمت زدن کارخوبی نیست
  • علیجانی IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 0
    آقای احسان علبخانی از مجریان باسابقه و کم نظیر کشور هستند که تابه حال برای مردم این سرزمین خدمات زیادی انجام دادند. متاسفانهبعضی از قشرهای جامعه در طول زندگی خودشان اینقدر آسیب و رنج میبینند که ضعیف میشوند و به ندرت و روش های مختلف از بین میروند . شاید احسان علیخانی با دعوت رضا در برنامه اش باعث شده باشد او کمتر زجر ببیند و نسبت به قبل زندگی بهتری داشته باشد . من به نوبه خودم براشون آرامش ابدی را آرزو دارم . لطفا اینقدر بی رحم نباشیم و با قضاوت های نابجا زندگی رو به کام هم تلخ نکنیم. آسیب پذیر کودکان کار از برنامه هایی نظیر ماه عسل به مردم نشان داده شده ، واقعا چه کار باید کرد؟
  • صادق IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    2 1
    والله اینقدر مشکلات زیاده که من هم روزی چندبار الان مدتیه به خودکشی فکر میکنم که‌راحت‌بشم از این‌بدبختیا