برای حفظ باغستان باید از جیب خودمان خرج کنیم

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: باغستان را با هزینه‌کردن از جیب دیگران نمی‌توان حفظ کرد اگر می‌خواهیم باغستان را حفظ کنیم، باید از جیب خودمان خرج کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ علی فرخزاد، معاون عمرانی استاندار قزوین در جلسه تبادل نظر با باغداران سنتی قزوین درباره مشکلات احیا و ساماندهی باغستان سنتی که در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: باغستان را با هزینه کردن از جیب دیگران نمی‌توان حفظ کرد و وقتی می‌خواهیم باغستان را حفظ کنیم، باید از جیب خودمان خرج کنیم.

او اضافه کرد:‌ متاسفانه برخی مدعیان حفظ باغستان سنتی قزوین علی‌رغم ادعاهای فراوان معتقدند که نباید شخصاً برای احیای باغستان هزینه کنند و باغستان را باید از جیب دولت، شهرداری و دیگران حفظ و نگهداری کنیم.

فرخزاد با انتقاد از حضور افراد کم‌اطلاع در جلسات شورای باغستان تصریح کرد: متاسفانه افرادی در جلسات شورای باغستان شرکت می‌کنند و نظر می‌دهند که حتی کمترین اطلاعات را راجع به باغستان ندارند. افرادی که نه می‌دانند آبیاری باغستان در زمستان چگونه انجام می‌شود و نه اینکه چطور در چله تابستان باغ‌ها را بیل زده و یا در فصل برداشت چگونه پسته‌چینی و گردوچینی می‌کنند.

او ادامه داد: کسی تا این امور را ندیده باشد، اصلاً نمی‌تواند راجع به باغستان حرف بزند. به همین خاطر ساختار شورای باغستان نقص داشت که با دستور استاندار مقرر شد کسانی در جلسات شورای باغستان شرکت کنند که به‌ اصطلاح این کاره بوده و عشق و علاقه به باغداری و حفظ باغات سنتی را داشته باشند و بی‌شک این افراد کسی جز خود باغداران نیستند.

دبیر شورای باغستان با تاکید بر حضور باغداران در جلسات شورای باغستان گفت: قرار شده در جلسه‌های شورای باغستان حداقل ۳باغدار شرکت ‌کنند؛ چرا که اگر قرار است در باغستان کاری انجام شود، فقط باید توسط خود باغدارها انجام شود و هیچ شخصی بیرون از این مجموعه دلش برای باغستان و باغات سنتی آن بیشتر از خود باغدار نمی‌سوزد.

معاون عمرانی استاندار قزوین ضمن انتقاد جدی از عملکرد ۴دستگاه میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و محیط زیست در زمینه حفظ و نگهداری از این میراث طبیعی و تاریخی تصریح کرد: به جز شهرداری که با ایجاد سازمان باغستان حمایت‌های نصفه و نیمه‌ای از باغستان داشته، این ۴دستگاه یادشده هیچ کاری انجام ندادند و مشارکت آنها در حفظ باغات سنتی فقط در حد حرف بوده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1476265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =