۲۷ نفر
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
آقای صدیقی خطایی مرتکب نشده بود!

ظرف این دو هفته، حکایتی را آقای صدیقی نقل کرد که سبب شد تا اعتراضاتی علیه او صورت گیرد.

 خوب، ایشان و بسیاری دیگر، موارد مشابهی از این حکایات شگفت را طی این سالها نقل کردند که گاه سبب اعتراض می شد، گاهی هم دیگران از کنار آنها به سادگی عبور می کردند. البته انتشار آن از طر یق صدا و سیمای رسمی کشور، همچنین ارتباط داستان با آیت الله مصباح، و برخی از مسائل دیگر، این حساسیت را مضاعف کرده بود، ایشان هم عقب نشینی مختصری کرد.
این را یادآور شدم تا عرض کنم که در فرهنگ ما، این قبیل حکایات الی ما شاءالله بوده و هست و در اغلب موارد، مردم یا با طیب خاطر آنها قبول می کنند، یا آن که بسا با یک تعجب از کنار آن عبور می نمایند و جرأت این که در آنها شک کنند، ندارند.

به عبارت دیگر، ما مردم از روزگاران خیلی قدیم به این قصه ها عادت کرده ایم و طی حکومت هفتصد هشتصد ساله تصوف در ایران، صدها و هزاران از این حکایات را مرتب شنیده و در تذکرة الاولیاء ها و شرح حال مشایخ و علما آورده ایم. راستش این پدیده شگفتی نیست و نباید از آن تعجب کنیم. ما بخش مهمی از افکار و ایده هایمان را از خواب، پیشگویی، آن هم فقط به نقل از «ثقه »، یا این که فلان عالم بزرگ نقل کرده و ...  گرفته ایم. چرا از این مورد تعجب می کنیم؟ بین اینها چه فرقی وجود دارد؟
راستش این است که ما برای بسیاری از امور، دلیل نمی خواهیم، و نسبت به بسیاری از موارد مشابه، شیفتگی هم داریم و خودمان آنها را حکایت می کنیم. منابر ما پر از این قبیل داستانها بوده و هست، شعرای ما، اشعار زیادی در باره این قصه ها به عنوان مثل یا حکایت آورده و از آنها نتایج اخلاقی گرفته اند. بسیاری از کتابهای اخلاقی ما مملو از این قصه هاست. بسیاری از روضه خوان های ما این قبیل داستانها را برای عاشورا ساخته و پرداخته اند که از میان آنها یک ملا آقا دربندی کافی است که صدها مورد را از منابع غیر معتبر عرضه کند و در فرهنگ ما رواج یابد. اگر بناست فکری در این باره بشود، مساله ای است که می شود روی آن فکر کرد، و الا منبری پیشگفته که بارها و بارها از این قصه ها گفته، چرا باید پاسخگوی این یک مورد باشد؟ او اصلا شک در درستی آن نداشته که گفته است. اعتراضات سبب شد بنده خدا بهت زده شود و آن طور عذرخواهی محتاطانه بکند. گفت که شاید غسال برایش توهم پیش آمده، اما این که خودش از یک ثقه ای آن را شنیده و به خود حق داده نقل بکند چندان اشتباه نمی داند. بنده هم در توییتی که نوشتم، گفتم که فقط بهت زده شدم.

از اتفاق، امروز مشغول مرور بر یک نسخه خطی قاجاری بودم. حکایتی را در آن دیدم که بسیار شگفت بود، اما مطمئن هستم، از حالا به بعد که آن را در اینجا می نویسم، خیلی از منبرها بعد از این، آن را نقل خواهند کرد و آثار اخلاقی بر آن مترتب خواهند نمود. این واقعیت جامعه ماست. دیده اید که بارها افرادی گفته اند که فلانی چهل سال قبل گفته است که فلان شخص امیر یا شاه یا حاکم می شود. بسیاری، بدون آن که دلیلی بخواهند باور می کنند. اگر اعتراضی هم بشود، می گویند، مگر کوری و نمی بینی که در فلان مورد شد. اگر داستان خواب ها را به این ها اضافه کنیم، معرکه خواهد بود. همین کلیپ آن منبری می گوید حاج قاسم، چند لحظه قبل از شهادـت، خود را در آغوش امام علی دید و حتی انفجار را هم به چشم خود دید، یکی از این نمونه خوابهاست و با اعتقاد نقل و پذیرفته می شود. ما و حاکمانمان قرنها به این حکایات خو کرده و زندگی کرده ایم و از آنها بهره برده ایم. این بخش قابل توجهی از تاریخ تفکر در میان ماست. ما همین هستیم، دنبال چه می گردیم؟

و اما حکایتی که امروز در یک نسخه خطی از یک عالم دینی دیدم:
یکی از ثقات نقل می کرد از والد خود که او نیز از ثقات بود که در وقتی که من در سن شانزده یا هفده سال بودم، عید نوروزی بود در اصفهان به اتفاق پدر خود و جمعی از دوستان و هم صحبتان به بازدید عید به خانه های آشنایان می رفتیم. اتفاقا روز سه شنبه بود، به عزم دیدن آشنایی رفتیم در قبرستان نزدیک خانه او بود. مکث کرده، شخصی را فرستادیم تفحص کند که او را در خانه است یا نه. بر سر قبری نشستیم.
 یکی از رفقا به عنوان مطایبه گفت: ای صاحب قبر، آخر ایام عید است بدیدن هر که رفتیم تعارفی کرد و شیرینی و میوه آورد، چرا تو چنین بی تعارفی!
ناگاه از قبر آوازی برآمد که پنج شنبه ندانستم شما اینجا خواهید آمد، سه شنبه آینده وعده است همین جا تا من نیز تعارف بجا آورم.
ما از شنیدن آواز متوحش شدیم، و از جا برخاستیم، متحیر و مضطرب مانده، به منازل خود مراجعت نمودیم، و متیقن شدیم که تا سه شنبه آینده همه ما خواهیم مرد و مشغول توبه و وصیت و تنقیح امور خود شدیم تا روز سه شنبه اینده با هم مجتمع شده گفتیم، بیایید تا بر سر قبر او رویم، ببینیم چه روی می دهد. مجتمعا بر سر قبر او رفتیم. یکی از ما گفت: ای صاحب قبر، به وعده خود وفا کن. ناگاه دیدیم قبر شکافته شد و دری پیدا شد، و آوازی آمد که بسم الله قدم رنجه فرمایید و پله چند ظاهر شد.
ما در نهایت حیرانی پایین رفتیم. دهلیزی پیدا شد، طولانی و سفید کرده و روشن و شخصی در آنجا ایستاده، پیش افتاد و دلالت می کرد. چون دهلیز تمام شد، باغی در نهایت طراوت ظاهر و در آنجا نهرهای آب جاری صافی! و درخت های مشتمل بر انواع میوه های جمیع فصول و بر آن درختان انواع مرغان خوش الحان و آن خیابانی که مقابل دهلیز بود، رفتیم. در میان باغ، به عمارتی رسیدیم، ساخته و پرداخته، در نهایت زینت و اطراف آن به باغ گشوده، پس داخل آن عمارت شدیم.
 شخصی در نهایت جمال و صفا نشسته و جمعی از ماه رویان کمر خدمت آن بر میان بسته، چون ما را دید از جا برخاست و عذرخواهی نمود و ترغیب کرد و انواع شربت ها و میوه ها که مثل آن ندیده بودیم آورد و ما متحیر. بعد از ساعتی برخاستیم تا ببینیم چه روی خواهد داد. آن شخص ما را مشایعت کرد تا دم دهلیز، پس پدر من از او سوال کرد که تو کیستی و این جا کجاست؟ گفت: من فلان مرد قصابم که در بازارچه نزدیک این قبرستان است. دکان قصابی داشتم و عملی به جز این نداشتم و هرگز کم نفروختم و اول وقت نماز که داخل می شد و صدای مؤذن بلند می شد، اگر گوش در ترازو بود نمی کشیدیم و به مسجد کوچکی که آن نزدیک است به نماز جماعت حاضر می شدم، و بعد از مردن این موضع را به من دادند، و در هفته گذشته که شما این سخن را به من گفتید مأذون به راه دادن نبودم، و اذن این هفته را گرفتم.
بعد هر یک از ما از مدت عمر خود سوال کردیم و او جواب می گفت. از آن جمله شخصی مکتب داری را گفت، تو زیاده از نود سال عمر خواهی کرد و او هنوز زنده است و مرا گفت تو فلان قدر و حال، ده پانزده سال باقی است. (تمام. حکایت در مآخذی متعددی از آن دوره آمده است).

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1477257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • RU ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    روحانی به این سن و سال خیلی غلط میکنه نسنجیده حرف میزنه و با اعتقادات مردم بازی میکنه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    از بس دروغ شنیدیم صداوسیما بگه روز هوا روشن هست ادم شک میکنه
  • رضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 1
    وچه دروغها که شاید همین آقا(رسول جعفریان) به اسم تاریخ به خورد ما داده است
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 1
    ۴۲ سال است که کشور بر اساس خواب وپیشگویی اداره میشود واین حال وروز ما
  • حمید IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 1
    و این چنین شد که معاهده ترکمنچای در عهد قاجار بسته شد
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 1
    فقط غلط اضافه کرده!!! علنن داره اسلام رو خراب می کنن!!!!!!
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 1
    متاسفانه از این خوابها زیاد دیده می شود و باور.
  • زرشک IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 1
    زرشک
  • Taheri IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 1
    اگر تاریخ رو که مینویسید بر همین مبنا است وای به حال ما و اون تاریخ!!
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 1
    ای خدا اینا چیه ب خورد ما میدین ؟ قبر شکافته شد؟ خخخخ واقعا ک
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 1
    ملا باجیها دست همه را درخواب دیدن وداستانهای توهمی در مجالس بستهاندایک مشت پیرزن که یا نمی شنوند ویا تا به خانه برسند ازیاد می برند وجوانهاهم با پوزخند به انها به مطالب گوش می دهند
  • ممد IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 1
    اقای صدیقی مامور خواب است بیشترین خواب را با .‌‌‌...می بیند
  • حامد IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    سلام
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    شماها غلط کردین که با دروغگویی باورهای مردم را به تمسخر گرفتین
  • FR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    بله، مردم جرأت ندارند....
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 1
    یه حماقت و این همه دم روباه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    شماهم حضورداشتیدودیدیدچرااینقدربه شعورملت توهین میکنیداین جورحرفهامثلا برای اثبات چه چیزی است وچطوری میخاین بخورد ملت بدین اخرخدایی هم هست وعدالتخواهی هم هست
  • علیرضا IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 0
    اقای صدیقی چیزی نگفته که بعضیها اینقدر ناراحت هستمد این مساعل برای همه روشن است که واقعیت است و همان جنجال نشانه ی واقعی بودن ان است و اگر واقعی نبود جنجال هم نداشت،
  • GB ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 1
    مانند این صدقی ها بهتر است امکانات کشورو همین طور بهشان بدهند بخورند مالیات هم ندهند.فقط سکوت کنند به نفع خودشان است تا توهم بگویند
  • خلیل خلیلی هستم IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 1
    بله مرتکب خطایی نشده اندولی درموردگفتهایشان کمی باورش سخت بودواگرکمی تعمل بخرج داده بودنداین عواقب پیش نمیی امدوالان جبرانش تااندازه ایی غیرممکن شده است دوشمن منتظرهمین حرفهاهست همیشه
  • CA ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 2
    یاللعجب!!! یکی از یکی خرابتر!!! مثلآ آمدی ابرو رو درست کنه، زدی چشمشو کور کردی بسه دیگه برادر نمیخواد دیگه تعبیر و تفسیرکنین مردم آگاهتر شده آن، دیگه ازین قصه ها باید عبور کنین اخوییییییییی!!
  • جعفر IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 1
    آقای صدیقی مرد بزرگ و صاحب کرامات هستند، خرده گرفتن و هجمه هایی که به راه انداختن به علت عدم شناخت برخی از علوم عرفانی و طریقت و ریاضت و روال بوده، و به مصلحت ایشان سکوت و حتی عذر خواهی کردند، قدر اینگونه افراد رو متاسفانه نمیدانند، حتی نمی دانند که با اهل ذکر نباید در افتاد،
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 1
    مشخصا به قول شما عالمی هم که این قصه را سر هم کرده ،هم توهم داشته یا از منبعی به زعم خودش موثق این قصه رانقل کرده که خدا میداند منبع او چه بوده .
  • KW ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 2
    با لباس اسلام دروغ گویی ریا کاری چاپلوسی دزدی وفسادو توجیح آن از گناهان نابخشودنی است ازگناهان نا بخشودنی است
  • بی ادعا IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 1
    گل گفتی حاجی یعنی کلاً هممون چیزمون چیزه خخخ
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 1
    خطا کار اون نادان هایی هستند که توی تشیغ جنازه ها پلاکارد افترا و توهین و....میگذارند
  • شهریار پوراحمدی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 1
    جماعت شیعه قرنهاست که دچار حجج اسلام وایت اله وانواع روحانیبااسامی و القاب گوناگون است که نامبردگان در طول عمرخودبجای رواج قرآن وتفسیرآن سعی و تلاش وافری درجعل حکایات ماورایی ورفتارخارج ازعرف وعادت کرده وباانتساب آن به ائمه و معصومین و تبلیغ وابستگی خودباایشان ماحصلی از هزاران روایت وحدیث دارند که قریب به اتفاق آنها حاصل همین افکار مالیخولیایی است .
  • رضا IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 1
    خرافات شیرین هست البته اگر دامن زندگی را نگیرد
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 2
    آقای جعفریان زشت است چرابطورضمنی خرافات رامهرتأییدمی زنی؟حرفهای شمادرتأییداینگونه داستانهاانسان رابه این آیه سوق میدهد اناوجدناعلیه آباءنا.
  • مهدی نیک پور IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 3
    خطا از این بزرگتر که واقعیت هایی که نباید گفته بشه را میگه ( اونم با گریه !!!!! ) و دشمنان دین و خدا ، این سخنرانی های صدیقی رو دستاویز قرار میدن و در جامعه ایجاد شبهه می کنند ؟ شبهاتی که ایمان مردم را هدف قرار میدهند . از جمله این دشمنان VOA فارسی .
  • حسن اسدی US ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 1
    با سلام . مرده شور اون قصاب رو ببرن که گوشت مشتری در ترازو و اون بدنبال نماز برود . برند به کمرش . کدوم خدا و پیغمبری این حرف رو زده . اقا جان ملت لال و کر و کور میشون . اما دیگر خر نمیشون . .واسلام
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 1
    حمله به آقای صدیقی بخاطر عشق ایشان به ولایت است چرا آنها به امجدچیزی نگفتند؟!
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 1
    اقای رسول جعفری از این حکایت های شگفت انگیز در مورد تورم سرسام اور ولحظه ای و اقازاده ها و کاخ نشینان وحقوقهای نجومی ورعایت زندگی مردم ایا زده ونشده . فقط کرامتهای که خوراک مداحان و منبریان باشد فقط اتفاق افتاده. عجبا
  • SE ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 1
    خریت نه تنها علف خوردن است.....با جهل و خرافات چراغ روشنایی را کور کردند این آخوندهای متحجر...
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 1
    دروغ را چه قبلی ها گفته باشند چه جدیدیها مورد قبول نیست واین دروغ که گفته شد تحریف در دین است واز ایشان که خود را نزدیک به اولیا می داند ومعلم اخلاق بعید است وهرکسی هم دروغ را وارد مسائل اعتقادی مردم کند باید مورد باز خواست قرار بگیرد
  • میلاد DE ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    0 1
    به نظر من باید کارشناسان دینی آگاه و خوش فکر با هم همکاری کنند و با بهره گیری صحیح از دانش دینی و روش های پژوهشی نوین دین را از مسائل انحرافی و خرافی که با خط اصیل دینی اختلاف دارد پاک کنند