دیدار سفیر سوئد و رییس اتاق بازرگانی تهران که در طبقه هفتم ساختمان اتاق تهران علاوه بر مذاکرات معمول در مورد توسعه مراوادت تجاری و بهبود روابط اقتصادی نکات مهم دیگری نیز داشت.

«ماگنوس ورنشتد» سفیر سوئد در این دیدار، بیش از همه نگران فعالیت های شرکت های سوئدی در ایران بود و با اشاره به مشکلاتی که برای چند شرکت سوئدی که در ایران فعالیت داشته اند از رییس پارلمان بخش خصوصی درخواست کمک کرد.


در این دیدار که کارل لیفلاند وزیر مختار و سهیل رهگذر مسئول ارشد بخش بازرگانی سفارت سوئد و علی اکبر جاویدان معاونت امور بین الملل اتاق تهران نیز حضور داشتند سفیر سوئد درابتدا با اشاره به روابط خوب و دیرینه بین دو کشور گفت: «روابط خوب دو کشور را می توان از تعداد ایرانی هایی که در سوئد زندگی می کنند یا از این کشور دیدن می کنند، فهمید».
ورنشتد ادامه داد: «به خاطر این که ایرانی های زیادی در سوئد زندگی می کنند درخواست ویزا برای سفر به این کشور از سوی ایرانی ها نیز زیاد است که در این رابطه سفارت سوئد سعی می کند تمام تسهیلات لازم را فراهم کند».


این مقام سوئدی هم چنین به روابط اقتصادی دو کشور اشاره کرد و از فعالیت شرکت های سوئدی زیادی نام برد که در حوزه های مختلف در ایران مشغول به کار هستند اما اخیرا برای برخی از آنان مشکلاتی ایجاد شده است. سفیر سوئد گفت: «ما با سه مشکل عمده در رابطه با فعالیت شرکت هایمان در ایران روبرو هستیم که نمی دانیم باید چگونه این مشکلات را حل کنیم. اولین مشکل ما مربوط به شرکت اوریف لیم است که لوازم آرایشی بهداشتی تولید و عرضه می کرد. با این که سیستم فروش محصولات این شرکت یک روش فروش مستقیم و رودرو بود، متاسفانه فعالیت های این شرکت "هرمی" تشخیص داده شده و ادامه فعالیت آن مسدود شده است».


ماگنوس ورنشتد با تاکید بر این که اوریف لیم به دنبال فعالیت هرکمی نبوده،گفت: «در این روش فروش، شرکت به هر فردی که از او خرید می کند می خواهد به دوستان، آشنایان و اقوام خود نیز خرید از اوریف لیم را توصیه کند و بعد تخیف ها و هدایای برای او در نظر می گیرد. این یک سیستم بین المللی و مبتنی بر فروش مستقیم است. اما این فعالیت همانند شرکت های هرمی تشخیص داده شد و علاوه بر این که دفاتر این شرکت پلمپ شده مدیران آن نیز مورد بازجویی قرار گرفتند. من امیدوارم بتوانمیم این مشکل را مرتفع کنیم تا آگاهی شرکت های این چنین از روند قوانین و مقررات نیز بیشتر شود تا برای فعالیت در ایران مشکلی نداشته باشند».


سفیر سوئد اما دومین مشکل خود را مربوط به یک شرکت سوئدی که فعالیتش به صورت مشاوره در پروژه های راه و ساختمان است اشاره کرد و گفت: «این شرکت سوئدی که در پروژه های بزرگ به عنوان مشاور با وزارت راه و ترابری همکاری داشته است تاکنون موفق نشده پولی بابت فعالیت هایش دریافت کند و در هر مورد مراجعه به وزارت راه با این گفته مواجه شده که وزارت راه فعلا بودجه ای برای پرداخت حقوق این شرکت در اختیار ندارد».
ماگنوس ورنشتد در نهایت سومین مشکل این روزهای شرکت های سوئدی را مربوط به یک شرکت بلبرینگ سازی دانست و توضیح داد: «این شرکت سالهای زیادی است که در ایران فعالیت می کند و محصولات باکیفیت و مرغوبی به بازار ارائه داده است. از طرفی چون با توجه به قوانین تجاری ایران، این شرکت، یک شرکت واسطه است و هیچ دخل و تصرفی در بازار و قیمت ندارد. این شرکت هم چنین همه ساله محصولات و تکنولوژی خود را به شرکت بلبرینگ ایران ارائه می دهد و حتی به آن ها آموزش می دهد که چگونه بلبرینگ اصلی و تقلبی را از یکدیگر تشخصی دهند».


سفیر سوئد هم چنین ادامه داد: «با این همه اخیرا عده ای به نام های متفاوت از جمله شورای اصناف به این شرکت مراجعه کرده اند و از آنان لیست قیمت خواسته اند و شرکت را متهم به گرانفروشی کرده اند و آنان را تهدید کرده اند که در صورت عدم خروج از ایران دفترشان پلمپ خواهد شد».
ورنشتد با اشاره به این مشکلات گفت: «این مشکلات برای شرکت های سوئدی ایجاد شده و باعث نگرانی سایر شرکت های سوئدی فعال در ایران شده است.ما امیدواریم بتوانیم با کمک یکدیگر این مشکلات را حل کنیم تا فعالیت های اقتصادی و تجاری بین شرکت های ایرانی و سوئدی گسترش یابد».

آل اسحاق: دغدغه ما مرغوبیت کالا و تعهد طرف قرارداد است


یحیی آل اسحاق در پاسخ به نگرانی های سفیر سوئد گفت: «کالاهای سوئدی همواره در ذهن ایرانی ها تداعی کننده کیفیت بالا و مرغوبیت مطلوب است؛ چه بلبرینگ باشد و چه گوشی تلفن همراه. از آنجایی که کیفیت محصولات و پایبندی به تعهدات همواره از دغدغه های ما در روابط تجاری بوده، سوئد به دلیل دارا بودن هر دوی این شرایط، شریکی قابل اعتماد برای شرکت های ایرانی محسوب شده است».


رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در مورد مشکلات ایجاد شده برای ادامه فعالیت سه شرکت سوئدی با ابراز امیدواری به حل این مشکلات افزود: «سلامت اقتصادی فعالیت ها برای ایران بسیار مهم است. در موضوع شرکت هایی که فعالیت های هرمی دارند نیز مساله فقط اقتصادی نیست بلکه سیاسی و امنیتی نیز هست. لذا با مشکلی که برای شرکت اوریف لیم ایجاد شده باید به گونه ای دیگر برخورد کرد و تا تمام زوایای آن روشن نشود. نمی توان قضاوتی داشت».
آل اسحاق رسیدگی به این موضوع را در عهده و مسئولیت مقام های مربوط دانست و به سفیر سوئد اطمینان داد تنها در صورتی با این شرکت برخورد قانونی صورت می پذیرد که تخلفی روی داده باشد.


آل اسحاق هم چنین در مورد عدم پرداخت مالی به شرکت سوئدی طرف قرارداد وزارت راه گفت: «با توجه به این که من فقط سخنان شما را شنیدم نمی توانم قضاوتی داشته باشم و با شناختی که از وزارتخانه های کشور و طرز مراودات آن ها با شرکت های خارجی دارم بعید می دانم که مشکل عدم پرداخت به نبود بودجه برگردد. بلکه احتمال می دهم بند یا تبصره ای در قرارداد بین دو طرف وجود داشته که بر مبنای آن این پرداخت صورت نگرفته است وگرنه وزارتخانه های ایران در برخورد با شرکت های خارجی طرف قرارداد بسیار خوش حساب و متعهد هستند».


رییس پارلمان بخش خصوصی هم چنین با تمجید از کیفیت بلبرینگ های سوئدی گفت: «این محصولات از قدیم در بازار ایران وجود داشته و مشتری زیادی هم دارد اما اخیرا شرکت هایی از چین و رومانی نیز وارد این بازار شده اند که با قیمت پایین تری محصول را تولید و به بازار عرضه می کنند و به نظر من این رقابت کمی شرایط بازار را سخت کرده است».
وی ادامه داد: «با این همه بروز این مشکلی که شما برشمردید برای من نامهجور و عجیب است. اگر هر گونه مدرک و مستنداتی در مورد این مشکل به اتاق تهران ارائه کنید، ما آمادگی داریم تا این مورد را بررسی و تحلیل کنیم و ابعاد حقوقی آن را به طور کامل باز و شفاف کنیم تا راحت تر بتوان این مساله را حل کرد».


یحیی آل اسحاق هم چنین تاکید کرد که در روند بررسی های حقوقی و قضایی برای مشکلات پیش آمده در مورد شرکت های سوئدی فعال در ایران همه چیز براساس قوانین تجاری پیش می رود و حقی از کسی تضییع نخواهد شد. رییس اتاق تهران هم چنین اعلام کرد که دایره حقوقی این اتاق در روشن شدن قضیه و رفع ابهام مشکلاتی که برای شرکت های سوئدی پیش آمده در صورت ارائه مدارک و مستندات از سوی سفارت سوئد کمک خواهد کرد.


آل اسحاق: اقتصاد ایران آماده جهش است


آل اسحاق پس از آن به تببین وضعیت اقتصادی ایران و چگونگی توسعه روابط دوجانبه پرداخت. وی ایران را یک کشور مهم اقتصادی منطقه دانست که دروازه طلایی به بازاری حداقل 300 میلیون نفری است.
رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به شاخص هایی چون در اختیار داشتن منابع طبیعی، آب و هوا، خطوط حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی و نیروی انسانی دانش آموخته و ماهر، ایران را آماده جهش اقتصادی دانست.
آل اسحاق هم چنین از تعهد و مسئولیت پذیری ایران در قراردادهای تجاری و اقتصادی خود گفت و نقطه عطف آن را نیز در انقلاب اسلامی دانست که با وجود وقوع انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی باز هم ایران به تمامی تعهدات خود در قبال کشورهای طرف قرارداد پایبند بود.
آل اسحاق با اشاره به سرمایه گذاری های موردنیاز در حوزه های مختلف در کشور گفت: «خاورمیانه تا 50 سال آینده مناسب ترین منطقه جهان برای سرمایه گذاری خواهد بود و در این میان ایران بهترین وضعیت را خواهد داشت. بنا بر برآوردها باید حدود یک هزار میلیارد سرمایه گذاری در صنایع مختلف ایران صورت بگیرد که با توجه به بازدهی مناسب آن بهترین فرصت برای سرمایه گذاری شرکت ها و هولدینگ های خارجی به وجود آمده است».


رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با تاکید بر تغییر نقش دولت و بخش خصوصی در اقتصاد گفت: «به تدریج و در طی سالهای آینده، جای دولت و بخش خصوصی در اقتصاد تغییر خواهد کرد و فعالیت های عمده اقتصادی و تصدی گری در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت و دولت به قانونگذاری و نظارت خواهد پرداخت. بخش خصوصی نیز برای پیشبرد کارهای خود، چه از لحاظ سرمایه گذاری و چه از لحاظ تکنولوژیکی و دسترسی به فناوری های روز به شرکای خارجی مطمئن و متعهد نیاز دارد. این شرکت حداقل چند دهه دوام خواهد داشت چرا که هر کشوری که به بخش خصوصی ایران تکنولوژی بدهد تا چندین سال باید از لحاظ پشتیبانی و قطعات یدکی همکاری خود را ادامه دهد. لذا اگر سوئد در این شرایط دیر بجنبد، یا مسائل سیاسی را وارد اقتصاد کند تا حداقل تا سی سال نخواهد توانست وارد بازار ایران شود».


سفیر سوئد نیز با ابراز تاسف از وجود برخی مشکلات سیاسی در راه توسعه روابط تجاری با ایران گفت: «من امیدوارم که مذاکرات بین ما تداوم داشته باشد و بتوانیم با آشنا کردن بیش از پیش فعالان اقتصادی دو کشور راه گسترش همکاری ها را هموار کنیم. سیاست و اقتصاد دو مقوله جدا از هم هستند اما دست در دست یکدیگر حرکت می کنند و بر یکدیگر اثر می گذارند».


جاویدان: از راه درست وارد شوید


علی اکبر جوان جاویدان نیز که در این دیدار حضور داشت در مورد سطح روابط و مشکلات موجود به توجه سفیر سوئد را به سه نکته مهم جلب کرد. معاون اموربین الملل اتاق تهران گفت: اول ضرورت دارد که اگر چه ارتباط های سیاسی و اقتصادی در کنار یکدیگر هستند، اما هر کدام ضرورت دارد که راه خود را پیش بگیرند. برای مثال زمانی که سالها قبل، ایران استراتژی سیاسی و اقتصادی خود را از سمت انگلیس به طرف آمریکا تغییر داد باز هم انگلیس به رغم اختلافات سیاسی فاحش، سعی کرد حضور اقتصادی خود را حفظ کند و باز هم به دنبال حفظ و حتی توسعه منافع خود در ایران و منطقه بود و به هیچ وجه اجازه نداد اختلافات سیاسی مانع از گسترش روابط اقتصادی اش شود».


قائم مقام دبیرکل اتاق تهران هم چنین ادامه داد: «در همین دورانی که تحریم های ناعادلانه و ناحق از طرف امریکا بر ایران تحمیل شده، نگاهی به فعالیت های انگلیس و آلمان بیندازید.با این که این کشورها خود از تحریم ها آگاه هستند اما منافع خود را رها نکرده اند. اتاق های بازرگانی ایران و آلمان و ایران و انگلیس از فعال ترین اتاق های بازرگانی مشترک هستند. این در حالی است که شورای مشترک ایران و سوئد از سال 1372 تاکنون تشکیل جلسه نداده است».
جاویدان در سومین نکته به رویکرد های نادرست انتقاد کرد و گفت: «اگر می بینید که در روابط به مشکل برخوردید بدانید که از راه درست وارد نشده اید»

/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =