۳ نفر
۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
برجام به وضع سابق برنخواهد گشت

کارشناس مسائل آمریکا در گفتگویی با خبرآنلاین، به بررسی آخرین تحولات برجامی با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، هادی اعلمی فریمان در پاسخ به موضع دولت جدید آمریکا درباره برجام گفت: برجام قطعا به وضع سابق برنخواهد گشت. زمان گذشته، فضا عوض شده و معادلات تغییر کرده اند. خروج از توافق در دولت پیشین از یک سو و اقدامات ترامپ از سوی دیگر اوضاع را پیچیده کرده است. او تحریم های همه جانبه گسترده ای را اعمال کرده و وضعیت دولت بایدن در شرایط فعلی بسیار سخت است و دو کشور نیاز دارند به یک فضایی که بتوانند تمام این مسایل تحریم ها  و تحولات را بررسی کنند. اما به طور قاطع نمی شود گفت که در زمان کوتاه به نتیجه برسد. مگر اینکه دو طرف این اراده را داشته باشند که بتوانند مذاکراتی را شروع کنند. خواسته ایران لغو تحریم هاست و خواست طرف مقابل هم گسترده تر شده و مسائل موشکی و منطقه ای را هم می خواهند در حیطه مذاکرات بگنجانند. لذا من فکر می کنم دو طرف مراحل دشواری را در پیش روی خود خواهند داشت. موفقیت در مسئله برجام نیازمند برداشته شدن گام های اساسی در دو طرف است و اگر هر کدام از دو طرف اراده کافی را نداشته باشد نمی تواند به سادگی به نتیجه مثبتی برسد.

این کارشناس در خصوص انتظارات طرفین برای پیش قدم شدن نیز گفت: اجماع ابتدا خیلی پیچیده خواهد بود. ما هم هنوز موضع خیلی شفافی نداریم. ایران البته اعلام امادگی کرده اما منوط به این است که چندین فرمانی که در دوران ترامپ بسته شده، به دست بایدن لغو شود. مشخص نیست که این سازوکار را با یک فرمان اجرایی بتواند به حالت سابق برگرداند و یا نه؟ اینها هنوز در خود ایالات متحده هم محل بحث هستند. اگر در واقع این اراده را آمریکایی ها داشته باشند که وضع را به قبل از دولت ترامپ و اواخر دولت اوباما برگرداند، این امکان وجود دارد. در این صورت ایران هم واکنش مثبتی خواهد داشت.

>>> مشروح گفتگو را بخوانید:
در چه صورت تحریم‌های ایران لغو خواهد شد؟

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    تو دشمن کی بودی؟! کافیست دستور عملی برای لغو تحریمها صادر شود. به ایران ربطی ندارد که لغو تحریمها کار پیچیده ای است یا نه! خیلی از کشورها و بانکها و شرکت از ترس تحریم آمریکا از معامله با ایران سر باز می زنند وقتی چنین تهدیدهائی نباشد تحریم هم نخواهد بود.
  • ناشناس IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    درود بر رهبر عزیزمان
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    باید ایران بسرعت بقب برگردد انها را سرعقل میاره. وگرنه این وضعیت تحریم برایشان خیلی خوبه هم ایران تحریم کردند وهم. برجام اجرا میشه واز خروج. ایران با طعم تهدید جلوگیری می کنند بنابراین بهترین کار اینه ایران هم از برجام بیرون برهدو بگه هر وقت شما برجام اجرا کردید ما هم هستیم اصلا هم طمع نکنند که مذاکره دیگری انجام بشه
  • داریوش IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    طبق قوانین بین المللی که در برجام به دست آمده . آمریکا میتواند به برجام برگردد . حال مشکلاتی که ترامپ درست کرده . اون دیگه مشکل آمریکاست و موضوع داخلی خودشان ولی سازمان ملل که تغییری در مفاد برجام بوجود نیاورده