۲ نفر
۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
«وحدت ملی»چیزی که به آن نیاز داریم

کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرآنلاین اظهار داشت که به منظور لغو تحریم ها از سوی دولت آمریکا اجماع در داخل کشور امری ضروری است.

به گزارش خبرآنلاین هادی اعلمی فریمان در خصوص پیش زمینه های لازم به منظور لغو تحریم های ایران گفت: اگر قرار باشد که ما شاهد پیشرفتی در مذاکرات باشیم و گشایشی در بحث روابط دو جانبه ایجاد شود، نیاز به پیش زمینه هایی داریم. مثلا برخی می گفتند ایران با یک پیام تبریک شاید می توانست فضا را تغییر دهد. به ویژه آنکه فرمان مهاجرتی را که بایدن فوری لغو کرد، شامل ایران هم می شد و گامی برای ایرانیان به حساب می آمد. بحث در داخل ایران هم وجود دارد. ما مخالفانی را در داخل داریم که موضعشان این است که به برجام برنخواهیم گشت و بازگشت به آن به ضرر کشور است. این صداها در داخل وجود دارند. اما اجماع در ایران آن چیزی است که به آن نیاز داریم. چون هر قدمی که دو کشور بخواهند برای حل این مشکل بردارند نیازمند نوعی یکپارچگی در درون کشورهاست.  اگر اجماعی صورت نگیرد، مسیر همراه با شکست های متعدد طی خواهد شد.

این کارشناس ادامه داد:الان اسراییل فشارهایش را زیاد کرده و می گوید اگر واشنگتن بخواهد مذاکره ای با ایران کند، تل‌اویو راضی نخواهد بود. این پالس های مخالفتی است که در داخل ایالات متحده مقداری هم خریدار دارد. در حیطه داخلی هم ما مخالفت های داخلی را داریم. در بحث منطقه ای اسراییل و عربستان مخالف جدی هستند و من فکر می کنم تنها موردی که می توانیم ببینیم اراده بین دو طرف برای حل مشکل است که به نظر می آید دولت بایدن تا اندازه ای از آن بهره مند است.اما دو طرف باید شرایط را به سمتی ببرند که اوضاع رو به پیشرفت باشد. در سیاست خارجی گام های اولیه کشورها بسیار مهم هستند و هر دو طرف به خوبی این گام ها را رصد می کنند. دو طرف بایدن به دنبال گام های ابتدایی باشند که هم فضا را تلطیف کنند و هم پالس های مناسبی ایجاد شود. من فکر می کنم جمع بندی در دولت بایدن هنوز وجود ندارد. آنچه که مشخص است این دولت دیدگاه متفاوتی با ترامپ بر سر توافق هسته ای با ایران دارد و مایل است تا به برجام بازگردد. اما جزییات آن بستگی به جمع بندی هایی دارد که در داخل کابینه بایدن و پس از چینش کامل تیم وزارت خارجه و امنیت ملی اتفاق خواهد افتاد. عناصری که تا کنون چیده شده اند، همگی به دیپلماسی و مذاکره اعتقاد داشته و سابقه طولانی در این امر دارند.

>>> مشروح گفتگو را بخوانید:
در چه صورت تحریم‌های ایران لغو خواهد شد؟

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 1
    وحدت ملی نیاز دارد که نظام حاکم بر یک محدوده جغرافیایی،قلمرو،اقلیم اعتقادداشته باشه، به تمام پدیده های تاریخی،تمدنی،فرهنگی،اجتماعی،هنری،میراث بشری در آن قلمرو واقلیم رو باور ودرحفظ واشاعه آن تلاش کنه ،که نتیجه این میشه وحدت یک ملت ، حال کدام از گزینه ها در طی این چهل سال در جامعه ایرانی رعایت شده که حال آقایون دنبال حفظ وحدت هستند؟! مگر ما دیگر تاریخ داریم؟تاریخ یک ملت چندهزارساله شده چهل سال، فرهنگ وتمدن چندهزارساله شده فرهنگ وتمدن چهل ساله ووووو اقتصاد ایران شده تهران ،بقیه مملکت به امان خدا ول شدند.... حال وحدت یک مقوله درهم تنیده است ،نه لق لقه زبان.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 2
    وقتی مردما به خودی ونخودی تقسیم کردید چه وحدتی میتونه شکل بگیره
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 1
    جدا...
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 1
    وای از این همه حرف مفت