آیا در سال ۱۴۰۰ شاهد "افزایش قیمت خودرو" خواهیم بود!؟

به گزارش کاراپ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به نوسانات ارزی که این روزها شاهدش بودیم، بازار خودرو نیز نوسانات زیادی به خود دید و افرادی که سرمایه خود را در خودرو گذاشته بودند، برخی سود خوبی نصیبشان شد و برخی ضرر زیادی را تجربه کردند.

بسیاری از افرادی که قصد دارند خودرو بخرند، این سوال را دارند که در سال آینده قیمت خودرو چه تغییری خواهد داشت؟

ما در این بخش به پیش بینی قیمت خودرو می پردازیم و در پایان به شما می گوییم که آیا در بخش خودرو سرمایه گذاری کنید یا نه. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.


کاهش قیمت خودرو در ایران

به دنبال افزایش قیمت ارز، قیمت خودروهای خارجی در ایران افزایش یافته است. البته افزایش قیمت تنها شامل قیمت خودروهای خارجی نمی شود، بلکه قیمت خودروهای تولید داخل هم افزایش داشته است؛ اما این روزها خبرهایی راجع به کاهش قیمت خودرو به گوش می رسد. طبق گفته یکی از اعضای اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در تهران، در روزهای اخیر شاهد کساد بازار خودرو بودیم. دلیل آن هم کاهش تقاضاها بوده است.

بیشتر خریداران خودرو با هدف سرمایه گذاری و کسب سود، اقدام به خرید می کنند و مصرف کنندگان واقعی درصد کمی را از بین متقاضیان شامل می شوند.


قیمت خودرو تا کی کاهش می یابد؟

قیمت خودرو ارتباط مستقیمی با میزان تقاضای خریداران دارد. با افزایش پی در پی قیمت خودرو، خریداران کمتر شده اند و به دنبال آن فروشندگان مجبور می شوند خودروهای خود را با قیمت پایین تری بفروشند. برخی خودروها با قیمت پایین تر از کارخانه هم فروخته شده اند.

بیشتر افراد به خرید خودورهای کارکرده روی آورده اند. برخی از خودروهایی که تولید آن ها متوقف شده اند هم، در بازار با قیمت بیشتری به فروش می رسند و شاهد افزایش قیمت خودروهای کارکرده هستیم. اما این قیمت، فقط شامل خودروهایی که تولید آن ها متوقف شده نمی شود. افزایش قیمت خودروهای نو از دلایل رو آوردن افراد به خرید خودروهای کارکرده و افزایش قیمت آنهاست.


قیمت خودرو سایپا

قیمت خودرو سایپا در سال گذشته افزایش داشته است؛ برای مثال خودرویی مانند پراید که به عنوان خودرویی برای اقشار کم درآمد شناخته می شود، با افزایش قیمت زیادی همراه بوده و اقشار کم درآمد که امید به داشتن خودرو داشته اند، قادر به خرید آن نیستند. افزایش قیمت ها تنها شامل پراید نیست؛ بلکه شامل همه خودروهای سایپا است. اما در پاییز امسال شاهد کاهش قیمت های محصولات سایپا بودیم.


قیمت خودرو خارجی

قیمت خودروهای خارجی به دنبال افزایش زیاد ارز در ایران رشد چشمگیری داشته است؛ اما طبق آخرین خبرها از قیمت خودروهای خارجی در ایران، از آبان امسال شاهد کاهش قیمت ها تا ۳۰ درصد هم بوده ایم. دلیل این کاهش قیمت ها، نبود خریدار برای خودروهاست.

البته پیش فروش خودروهای داخلی هم بر قیمت خودروهای خارجی تاثیر گذاشته است. طبق گفته ها و نظر برخی از کارشناسان، این کاهش قیمت ها ممکن است به ۵۰ درصد هم برسد. تا زمانی که قیمت ارز به ثبات نرسد، شاهد این نوسانات قیمت در بازار خودرو خواهیم بود.


قیمت خودروهای داخلی

از آبان ماه امسال خودروهای داخلی ۲۵ الی ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته اند. به دنبال کاهش قیمت ارز در ایران، قیمت خودروهای داخلی هم کاهش پیدا کرده است. تا حدی که برخی دلالان خودرو، به زیر قیمت کارخانه، خودروهای خود را فروخته اند. کاهش قیمت ها شامل همه مدل های خودرو از همه تولید کنندگان بوده است. به گفته کارشناسان، زمانی بازار خودرو تعدیل می شود که نرخ ارز در ایران به ثبات منطقی و پایداری برسد. هر چقدر که نرخ ارز کاهش داشته باشد، جا برای کاهش قیمت ها هم وجود دارد.

قیمت خودروهای کارکرده

قیمت خودرو کارکرده در ایران نسبت به قیمت خودروهای نو تعیین می شود؛ اما آنچه که در قیمت گذاری خودروهای کارکرده بیشترین تاثیر را دارد، شامل مواردی همچون سال ساخت و مدل خودرو است. تعیین قیمت باید توسط کارشناس انجام شود. کارشناس برای قیمت گذاری، میزان کارکرد اتومبیل را مد نظر قرار می دهد. همچنین به سن ماشین و سالی که تولید شده است هم توجه می کند.

از دیگر عوامل موثر در قیمت یک اتومبیل کارکرده، مدت زمان بیمه آن است. اگر به تازگی بیمه را تمدید کرده باشید، قیمت ماشین بیشتر می شود. از عوامل دیگری که باعث پایین آمدن قیمت خودرو می شود، میزان رنگ شدگی و همچنین سابقه تصادف خودرو است. همچنین میزان سالم بودن قطعات مختلف خودرو، در قیمت آن تاثیر می گذارد.


توصیه کارشناسان کاراپ

با توجه به گفته های سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل، با توجه به نوسانات ارزی که در کشور شاهد هستیم، شاهد افزایش قیمت خودرو در کشور نخواهیم بود.

در کنار این مورد، دو شرکت خودروسازی، معوقات خود را تحویل داده اند و این مورد تاثیر مثبتی در روند قیمت خودرو در کشور داشته است.

بنابراین توصیه کارشناسان کاراپ این است که فعلا تا ثبات ارز در کشور، برای خرید خودرو دست نگه دارید و بعد از ثبات ارز، با خیال راحت خرید کنید

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479322