تلاش برای تضعیف دیپلماسی در دوره بایدن همزمان با انتصاب مالی

پایگاه آمریکایی هافینگتون پست در تحلیلی به بررسی انتخاب رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین، در مطلب هافینگتون پست آمده است: جو بایدن و دستیاران ارشد سیاست خارجی اش قول داده اند که برای دستیابی به یکی از اهداف اصلی دیپلماتیک خود یعنی بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با دقت حرکت کنند. اما در این میان برخی از جمله تام کاتن مصمم هستند بر سر برنامه های بایدن مانع ایجاد کنند. به نظر می رسد اولین هدف این هفته آن ها رابرت مالی باشد که به عنوان اصلی ترین گزینه تصدی مقام نماینده ویژه امور ایران مطرح شده است. این منتقدان استدلال می کنند که رابرت مالی با ایران همدردی می کند و اسرائیل، متحد آمریکا  که ایران را تهدید اصلی خود می داند، تحقیر می کند.

در پاسخ به این افراد ، گروهی از شخصیت های مورد احترام جهانی از جمله تعداد زیادی از سناتورها تا مقامات سابق ایالات متحده و گروه های قدرتمند، ضمن تایید صلاحیت و تخصص مالی، از صلح و امنیت بین المللی حمایت کرده اند. در ۲۰ ژانویه ، یهود اینسایدر گزارش داد که مالی با انتقاد از ترور دانشمند برجسته ایرانی، این اقدام را برای دیپلماسی مضر دانسته است. در واقع دیدگاهی که بین کارشناسان سیاست خارجی مشترک است.

با این حال، به شکل فزاینده ای مشخص می شود، که اختلافات چیزی بیش از دیدگاه ها و اعتبار شخصِ رابرت مالی است. افراد مشکوک و مخالف به مذاکره با ایران نمی خواهند فقط جلوی یک انتصاب خاص را بگیرند. بلکه آن ها می خواهند در رویکردی وسیع تر بر دولت بایدن تاثیر بگذارند. بایدن در انتخابات پیروز شد، اما بسیاری از جمهوری خواهان و شرکای آن ها وی را تحت فشار قرار می دهند تا به سیاست تهاجمی سلف خود در قبال ایران ادامه دهد. در واقع اختلاف بر سرِ دیپلماسی است.

نمونه مورد مالی نشان می دهد که تندروها می خواهند ببیند دولت بایدن چگونه در برابر جنجال ها واکنش نشان خواهد داد تا بهترین محاسبه ها برای آینده را درنظر بگیرند. با وجود ابراز نگرانی هایشان، اما در نهایت برای آن ها مهم نیست که رابرت مالی این شغل را به دست می آورد یا خیر. بلکه آن ها همچنان بر تخریب توافق که آن را ساده می دانند، متمرکز هستند.

جی استریت، گروه برجسته یهودی که از گفتگو با تهران حمایت می کند ، خاطرنشان کرد که حمله به مالی لحن آشنایی داشت. در توئیتر این سازمان آمده است:  "ما از اینکه مانند گذشته شاهد همان نوع ترور شخصیت ها و اتهامات دروغین علیه افرادی هستیم که شغل خود را برای پیشرفت دیپلماسی و صلح صرف کرده اند، نگران هستیم."  

گروه های ضد جنگ و کارشناسان کنترل تسلیحات می گویند بایدن می تواند با لغو  برخی تحریم های غیر هسته ای اعمال شده توسط ترامپ ، حسن نیت را برای تسریع در مذاکرات هسته ای نشان دهد و صریح بگوید که ایالات متحده  مانع همکاری و معامله دیگر بازیگران بین المللی مانند شرکت های اروپایی و صندوق بین المللی پول با ایران نخواهد شد.  ایجاد یک بنیاد سیاسی قوی در واشنگتن برای دیپلماسی نیز بسیار مهم است. اختلافات بر سر انتصاب رابرت مالی یک آزمایش اولیه است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =