تهدیدات پوچ رژیم صهیونیستی علیه ایران به روایت یدیعوت آحارانوت

ایسنا نوشت:یک روزنامه صهیونیستی در یادداشتی، اظهارات تهدیدآمیز رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به خاطر احتمال بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای را از نوع تهدیدهایی توخالی تلقی کرد که در دولت باراک اوباما منجر به تلاش آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران و جلوگیری از جنگ شد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در یادداشتی درباره نگرانی رژیم صهیونیستی از بازگشت احتمالی دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا به توافق هسته ای که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ خارج شد، با اشاره به این که نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در اعلام مخالفت با این اقدام به واشنگتن شتاب کرده است، نوشت: آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه اعزام شد تا به وضوح بگوید که با رئیسش(نتانیاهو) هم عقیده است. او در سخنرانی اش در اندیشکده مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو، نه تنها موضعش را با موضع نخست وزیر یکی کرد، بلکه مطرح کرد که حمله نظامی اسرائیل به ایران باید تضمین شود. 

یدیعوت آحارانوت در ادامه می نویسد: یک ناظر بدبین این موضوع ممکن است فکر کند که اظهارات تحریک آمیز  کوخاوی بخشی از کارزا ارتش اسرائیل برای دریافت بودجه بیشتر از خزانه دولت  بوده است، اما حتی کسانی که از چنین بدگمانی هایی دوری می کنند هم در تعجبند که آیا اشاره به حمله ای نظامی، کاری هوشمندانه بوده است یا نه. 

همچنین در این یادداشت مطرح شد: تهدیدهای توخالی این چنینی برای حمله به ایران در دوره باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا نتیجه معکوس داشت و انگیزه ای برای کاخ سفید شد تا به توافقی با تهران رسیده و از جنگ جلوگیری کند. 

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: با وجود حضور اکثریت دموکرات در سنای آمریکا، بایدن سریع اقدام به انتصاب مقامات آمریکایی از دولت اوباما کرد. برای آن ها، توافق هسته ای با ایران فقط یک موضوع سیاست خارجی نیست، بلکه میراثشان است. آن ها تجربه ی مذاکره با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و تیمش را دارند و از سرگیری توافق، اقدامی مهم در زدودن بقایای سال های ریاست جمهوری ترامپ است. 

در پایان این یادداشت آمده است: احتمالا به کوخاوی دستور این کار داده شده بود و او هم طبق آن عمل کرد. رئیس ستاد ارتش اسرائیل عضوی مهم از کارزار لابی گری نتانیاهو در واشنگتن است اما تاثیر نخست وزیر در کاخ سفید، اکنون کاملا برعکس آن چیزی است که در دولت قبلی از آن بهره‌مند شد. 

بر اساس این گزارش، یادداشت این روزنامه درباره اظهارات آویو کوخاوی اخیرا به دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره بازگشت به توافق هسته ای،  حتی در صورت سخت‌تر شدن شروط آن، هشدار داده و گفت که به نیروهایش دستور داده است آمادگی برای اقدام تهاجمی احتمالی علیه ایران در سال آینده را بالا ببرند. 

کوخاوی در سخرانی اش در اندیشکده مطالعات امنیت ملی،  گفت که بازگشت به توافق حتی با برخی اصلاحات،  «از نظر عملی و از نظر استراتژیکی بد است» . 

او اجازه دادن به ایران برای پیش برد یک برنامه هسته‌ای  را تهدیدی غیرقابل پذیرش خواند که به ادعای وی به اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه منتهی خواهد شد. 

این مقام صهیونیست با گفتن این که با توجه به تهدید ناشی از ایران، ارتش رژیم صهیونیستی آمادگی پیدا می کند تا اگر حمله ای لازم بود انجام دهد، افزود: به ارتش دستور داده ام که علاوه بر برنامه های عملیاتی موجود، برنامه های دیگری را نیز آماده کنند. ما به این برنامه ها رسیدگی می کنیم و در سال آینده آن ها را گسترش می دهیم. البته کسانی که تصمیم می گیرند آن ها را اجرا کنند،  مقامات سیاسی هستند،  اما این برنامه ها باید روی میز باشند.

ادعای این مقام صهیونیست درباره پیامد بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و پیش برد برنامه هسته ای ایران در زمینه اشاعه تسلیحات هسته ای در حالی مطرح شده است که بنا بر فتوای مقام معظم رهبری ایران، تولید، نگه داری و به کار گیری تسلیحات هسته ای حرام است و مقامات ایران بر این اساس گفته اند که برنامه هسته ای ایران،  اهدافی صلح آمیز را دنبال می کند. 

نگرانی رژیم صهیونیستی از بازگشت دولت بایدن به توافق هسته ای در پی این مطرح می شود که بایدن در وعده های انتخاباتی اش گفته بود  «در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای اش» آمریکا هم به توافق باز می گردد. 

ایران در نتیجه خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، برخی تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای را کاش داد. البته به گفته مقامات ایران،  این اقدامات در صورت پایبندی تمامی اعضای توافق به تعهداتشان، بازگشت پذیر است. 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1481359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =