بورس تحت‌تاثیر سه عامل/ بازار چرا منفی شد؟

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ با افت ۱۷ هزار و ۴۲۷ واحدی به یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۱۴ واحد رسید.

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ با افت ۱۷ هزار و ۴۲۷ واحدی به یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۱۴ واحد رسید.

همچنین شاخص کل هم وزن نیز با افت ۱۹۱۵ واحدی به ۴۲۹ هزار و ۶۲۱ واحد رسید.نمادهای فملی، فارس، فولاد، وپاسار، خودرو، ومعادن و شبندر، بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

بهنام صمدی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بورس  گفت: بورس در کوتاه مدت یک رشد خوبی داشت و طبیعی بود که با شناسایی سود این اتفاق بیفتد. البته اگر آمار خروج پول حقیقی‌ها را نگاه کنیم در یک ماه اخیر عمدتا خروج داشتیم و حقوقی‌ها داشتند خرید می‌کردند.

 بیشتر بخوانید:

                     ارزش سهام عدالت کاهش یافت

                   پیش‌بینی ایمانی‌راد از آینده بورس

وی ادامه داد: بعضی رفتارهای شیطنت‌آمیز حقوقی‌ها هم می‌تواند موثر باشد. گرچه دیشب آقای همتی سیگنال‌های خوبی به بازار داد. اول بحث کاهش نرخ بهره بین بانکی به ۱۸ درصد بود که حتی می‌توان گفت سیگنالی مبنی بر کاهش نرخ سپرده‌ها ارائه کرده است. این کارشناس گفت: دوم بحث نرخ دلار بود. آقای همتی بر خلاف آقای روحانی که نرخ دلار را ۱۵ هزار تومان اعلام کرده بودند، ایشان کف دلار را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد. هرچند آن هم تضمینی نیست که به آن نقطه برسد.

او نکته سومی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: نکته بعدی هم سخنرانی آقای بایدن در خصوص سیاست خارجی است که به نوعی تکلیف مشخص می‌شود. هرچند مشاوران‌شان موضع گیری‌هایی کردند و فضا تا حدودی شفاف است. اما اگر زبان خودشان بیان شود دیگر تکلیف بازار سرمایه و بازار دلار و سایر بازارها هم روشن می‌شود.

او نتیجه‌گیری کرد: فعلا بازار از نظر بنیادی مشکلی ندارد. درمورد این پیش‌بینی‌های سود هم امروز به عنوان مثال شرکت مس پیش‌بینی ارائه داد که مورد اعتراض شدید فعالان بازار قرار گرفت. چرا که خیلی محتاطانه بود. تا آن‌ جایی که ما محاسبه کردیم کل پیش‌بینی سود بودجه شرکت تا همان دی ماه محقق شده است. این که بخواهند با دلار ۱۹ هزار تومانی و مس ۷ هزار دلاری همچین پیش‌بینی بدهند خیلی غیرمنصفانه بود. به خصوص این که مس الان نزدیک ۸ هزار دلار است و دلار نیمایی هم حتی ۲۳ هزار تومان است.

او ادامه داد: فعلا نقطه تاریکی در بازار نمی‌بینم. انصافا هم مسئولان دولتی و مجلسی‌ها دارند همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند و حتی ممکن است، قیمت‌گذاری دستوری هم برچیده شود.

او در توضیح این مطلب افزود: پرونده فولاد تقریبا بسته شده است. در مجلس هم قول داده‌اند که در این طرح زنجیره فولاد چه بحث صادرات و چه بحث ارز در بورس کالا منافع سهامداران را در نظر بگیرند. در این موضوع سیمان هم دیدیم که بازار التهاب داشت. قیمت در بازار آزاد به ۴۰ هزار تومان رسیده است. در جلسه فعالان حوزه سیمان با وزیر صمت، وی قول داد که در این حوزه هم قیمت‌گذاری دستوری حذف شود. هرچقدر به این سمت برویم که دولت از اقتصاد و قیمت‌گذاری دستوری خارج شود و این تخطی‌گری‌ها را به انجمن‌ها و تشکل‌ها و حتی بازار سرمایه و بورس کالا بسپارد، فکر می‌کنم آینده روشنی خواهیم داشت.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1482224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =