سیگنال رد بودجه در مجلس به بازارهای ایران چیست؟

یک اقتصاددان درباره رد کلیات بودجه 1400 در مجلس شورای اسلامی گفت: این مساله یک شمشیر دولبه است و سیگنال بدی به اقتصاد ایران می دهد.

مهدی پازوکی اظهار کرد: در حالی که در جنگ اقتصادی با دشمنان خارجی از جمله اسرائیل، کشورهای مرتجع منطقه مانند عربستان هستیم و اقتصاد ایران در شرایط پس از ترامپ به شدت نیاز به ثبات و امنیت اقتصادی دارد؛ رد کلیات بودجه می تواند تبعات منفی داشته باشد و سیگنال منفی بازار بدهد.

بیشتر بخوانید: 

هیچ منطق اقتصادی برای نپیوستن ایران به کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف وجود ندارد

وی تصریح کرد: این اقدام می تواند بازارهای ارز، بورس و ... را دچار مشکل کند.پازوکی بیان کرد: بنده فکر می کنم ، لازم است جلسه سران قوه تشکیل شود و مدیران عاقل مملکت به صورت منطقی و در جهت منافع ملی بیاندیشند. چرا که اگر کلیات بودجه تصویب می شد و در جزییات اصلاحات انجام می شد، به نفع دولت ، ملت و در نهایت به سود ثبات اقتصادی ایران بود.

این استاد دانشگاه گفت: در شرایط فعلی اقتصاد ایران به شدت از بی ثباتی رنج می برد و رد کردن کلیات بودجه و ایجاد جو منفی بر ساختار اقتصادی در شرایط فعلی،  قطعا می تواند تبعات منفی را داشته باشد.

وی ادامه:‌ این تبعات برای توده ‌های مردم بیشتر خواهد بود.در سال آینده بخشی از بودجه در اصل به عنوان کمک کننده صندوق های بازنشستگی درنظر گرفته شده بود زیرا امسال بخشی کوچکی از منابع را برای این صندوق ها در نظر گرفته بودند و در حاالی که در بودجه سال 1400 این مساله باید دیده شود تا بتوان نسبت به پرداخت حقوق بازنشستگان عزیز اقدام کرد.این اقتصاددان تصریح کرد: علیرغم تورم 2 رقمی فعلی، اگر قرار باشد بودجه به سمت سه دوازدهم برود، دیگر نمی توان حقوق کارکنان دولت را افزایش داد.وی عنوان کرد:‌ امیدوارم عقلای مملکت به صورت منطقی فکر کرده و مجدد سعی کنند تا کلیات تصویب شود.

افزایش 40 درصدی حجم بودجه در کمیسیون تلفیق

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در مورد جزییات لایحه بودجه بنده نیز با اکثر تغییراتی که کمیسیون داده بود، مخالف هستم زیرا  شالوده بودجه را دچار مشکل کرده بود.  

وی افزود:  کمیسیون تلفیق در واقع حجم بودجه دولت را به جای کاهش دادن ، حدود 40 درصد افزایش داده بود.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی ما باید به سمت فرهنگ قناعت حرکت کرده و بر اساس ارزش های اسلامی رفتار کرده و مخارج غیرضرور دولت در بودجه را کاهش دهیم و از آن سو سعی کنیم انظباط مالی را در نظام بودجه ریزی کشور حاکم کنیم. پازوکی گفت: بنده وجود این حالت میان دولت و مجلس را درست نمی دانم و به حتم دولت در لایحه اصلاحی خود، تغییرات آنچنانی ایجاد نخواهد کرد و تحت تاثیر این شرایط مملکت ضرر خواهد کرد.

این اقتصاددان افزود: اقتصاد ایران در گرو سیاست است و این سیاست در اصل اقتصاد را دچار مشکل می کند. باید به دنبال همفکری در جهت حل معضلات و منافع ملی باشیم.

وی تصریح کرد: بنده با شرایطی که برای بودجه به وجود آمده، مخالف هستیم و به نفع ثبات اقتصادی ایران نمی بینم بلکه برعکس رد لایحه بودجه به این شکل موجب تشدید بی ثباتی در اقتصاد کشور خواهد شد بنابراین امیدوارم لایحه دولت مرجع قرار گیرد و اگر اصلاحات مثبت در جهت منافع ملی در لایحه انجام شود، به حتم به منطق و منافع ملی نزدیکتر خواهد بود.

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1482426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =