لبخند بورس به تصمیمات جدید/ چراغ سبز روشن می‌ماند؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر مصوبات شورای عالی بورس در پایان معاملات امروز با افزایش 35 هزار و 151 واحد رسید. یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است این تصمیم تنها میتواند یک قطعه‌ای از پازل راه نجات باشد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 35 هزار و 151 واحد به رقم یک میلیون و 170 هزار و 497 واحد رسید. شاخص کل نیز با معیار هموزن امروز با رشد 4 هزار و 973 واحد به رقم 420 هزار و 957 واحد رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 6.2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 808 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 903 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

یکی از دلایل مهم رشد شاخص بورس تصمیمات شورای عالی بورس بوده که یکی از آنها تصمیم‌گیری در مورد دامنه نوسان نمادها بوده است که از روز شنبه اجرا می‌شود. مبنی بر این تصمیم نمادها هر روز برای افزایش حداکثر تا 6 درصد می‌توانند نوسان کنند و برای کاهش حداکثر تا 2 درصد می‌توانند ریزش کنند.

محمد خبری زاده،‌ کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرآنلاین تاثیر تصمیم شورای عالی بورس بر دامنه نوسان را شوک روانی در بازار دانست و گفت: این اتفاق هنوز جنبه عملی پیدا نکرده و از شنبه هفته آینده عملی خواهد شد. اما از جنبه روانی تاثیر خود را گذاشته است و شاید مهم‌ترین دلیل مثبت شدن امروز بازار همین تصمیم باشد.

لبخند بورس به تصمیمات جدید/ چراغ سبز روشن می‌ماند؟


خبری زاده در رابطه با تاثیر این تصمیم بر بازار، گفت:‌ این تصمیم میتواند تنها یک قطعه‌ای از پازل راه نجات باشد. اگر به تنهایی باشد شاید یک مدتی بازار مثبت شود اما دوباره با روند منی روبرو خواهیم بود. بازار ما احتیاج به ورود جریان نقدینگی دارد.  بدون ورود این نقدینگی نمیتوانیم بگوییم این مصوبات میتوانند تاثیر زیادی روی بازار داشته باشند. شروع این ورود جریان نقدینگی میتواند توسط خود دولت انجام شود.
وی در رابطه با شناور شدن حجم مبنا گفت: الان حجم مبنای خیلی از سهم‌ها زیاد است. شاید این باعث شود که در روندهای صعودی خیلی شاهد مثبت شدن نباشیم. این تصمیم را هم باید ببینیم چه میشود. فعلا شناور کرده‌اند اما نگفته‌اند چه کار میکنیم.
وی افزود: دامنه نوسان فقط برای سهم‌های بورسی و فرابورسی تعیین شده است. برای صندوق‌های قابل معامله، سهم‌های بازار پایه و حق تقدم‌ها اعلام نشده است. همچنین برای موضوع حجم مبنا فعلا دستورالعمل اجرایی نیامده و فقط گفته‌اند شناور می‌شود. چون مسئله ابهام دارد نمی‌شود گفت تاثیر مثبتی دارد یا نه.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شاید به دلیل همین مصوبه یک دوره کوتاه مدت هیجانی داشته باشیم. اگر در ادامه شاهد ورود نقدینگی به بازار نباشیم، بازار همان روند قبلی را و حتی شاید بدتر پی بگیرید.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بازار تعادلی خواهد شد یا خیر، گفت: فکر میکنم فعلا این هیجان را داشته باشیم. شاید فردا در ابتدا مثبت باشد و در ادامه، افزایش عرضه‌ها را داشته باشیم و ادامه آن هم بیفتد برای هفته دیگر و اجرایی شدن دامنه نوسان. تا نحوه اجرای این مصوبات را نبینیم نمیتوانیم بفهمیم که بازار تعادلی خواهد شد یا خیر.

223229

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1484108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =