۱ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
آمریکا باز هم بی‌بی را منتظر گذاشت

ایرنا نوشت: سخنگوی کاخ سفید برای چندمین بار در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تاخیر تماس رئیس جمهوری آمریکا با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از اعلام زمان تماس خودداری کرد.

جن ساکی در نشست روز سه‌شنبه خود بار دیگر با این سوال مواجه شد که آیا بایدن قصد ندارد با بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تماس بگیرد.

وی افزود: نخستین تماس رئیس جمهوری با سران منطقه با نخست وزیر نتانیاهو خواهد بود اما تاریخ دقیقی برای شما ندارم.

سخنگوی کاخ سفید با یادآوری اینکه این تماس به زودی انجام خواهد شد، اظهار کرد: ما با اسرائیل رابطه مهم امنیتی استراتژیک داریم. از این رو تیم ما درگیر گفت‌وگوی مداوم در بسیاری از سطوح با اسرائیلی‌ها است.

ساکی درباره سعودی هم گفت: ما از ابتدا روشن کردیم که ما می‌خواهیم روابط خود را با عربستان سعودی دوباره ارزیابی کنیم. ضمن اینکه به یاد داشته باشید همتای رئیس جمهوری ملک سلمان است نه محمد بن سلمان.

وی در عین حال از زمان تماس با مقامات سعودی هم اظهار بی اطلاعی کرد.

سخنگوی کاخ سفید با حمایت از سعودی در دفاع از خود در برابر آنچه تهدیدهای منطقه نامید، اضافه کرد: آنها نیازهای بسیار مهمی برای دفاع از خود دارند و ما همچنان در مواردی اختلاف نظر داریم و نگرانی داریم.

ساکی تصریح کرد: این قطعا یک تغییر از رویکرد دولت قبلی است.

 پاسخ به حمله راکتی در اربیل عراق 

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال دیگری درباره حمله راکتی روز گذشته در اربیل عراق هم خواستار تحقیق درباره عاملان آن شد و در عین حال حق آمریکا را برای پاسخ به آن محفوظ دانست.

ساکی که هیچ اشاره‌ای به چرایی حضور نیروهای آمریکایی با وجود اعتراف چندین باره جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای اشتباه بودن رای برای حمله به عراق نکرد، این مطلب را مطرح کرد.

وی پس از آنکه بیانیه شامگاه گذشته وزارت خارجه آمریکا درباره حمله راکتی به اربیل عراق را تکرار کرد، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا اقدام تلافی‌جویانه‌ای خواهد داشت، گفت: همیشه رئیس جمهوری ایالات متحده، این حق را برای دولت خود محفوظ می‌دارد که به موقع  و به شیوه انتخابی خود پاسخ دهد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: اما ما منتظر می‌مانیم ابتدا نتیجه تحقیقات روشن شود پیش از اینکه اقدامات اضافی انجام دهیم که واضح است اطلاعیه‌های مربوطه به شما می رسد.

ساکی اضافه کرد: بدیهی است که دیپلماسی در این دولت در اولویت است و چیزی است که در مرکز تعامل ما با شرکای جهانی در سراسر جهان است و مطمئناً این تماس‌ها گواه آن است.

وی تصریح کرد: با این حال، (پاسخگو کردن) همیشه بخشی از استراتژی ما خواهد بود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1487130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =