از «قطار آی‌آی» تا برامس/ آوای ششمین روز جشنواره سی‌وششم

در ششمین روز از سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر، یکشنبه سوم اسفندماه، ۵ اجرا از جمله موسیقی فولکلور کردستان و دونوازی پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیایی از سایت جشنواره، انجمن موسیقی ایران، تیوال، تماشاخونه، بیپ تونز، گپ فیلم و نواک پخش شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اجرای گروه‌های بانگ نو، سپندار، آیریتین و هاوار، دوئت  پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیایی و گروه‌های کر تهران و اردیبهشت، ۵ اجرای روز یکشنبه سوم اسفندماه سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر را تشکیل دادند.  

اجرای گروه بانگ نو نخستین اجرای روز ششم جشنواره بود که ساعت ۱۷ پخش شد.

این کنسرت در دو بخش اجرا شد. بخش اول آن ابتدا با یک قطعه سه‌ضربی دشتی آغاز شد و در ادامه پارسا شرافتی نوازنده کمانچه به تک‌نوازی این ساز پرداخت. تصنیف «خاکستر یاد» با شعری از حسین منزوی قطعه بعدی بود که توسط این گروه اجرا شد تا اینکه نوبت به ساز و آواز دشتی رسید. گروه موسیقی بانگ نو با اجرای تصنیف «رویا» که یکی دیگر از اشعار حسین منزوی است، بخش نخست اجرای خود را با یک رنگ به پایان رساند. تمامی قطعات اجرا شده در این بخش قطعاتی بودند که توسط نسترن هاشمی آهنگسازی شده بود.

قسمت دوم اجرای گروه بانگ‌ نو با پیش‌درآمد رضا محجوبی شروع شد و در ادامه تلفیق «رقص چوبی» یکی از قطعات استاد صبا و تصنیف «دوش دوش» علی‌اکبرخان شیدا را اجرا کردند.

دومین اجرای روز ششم جشنواره موسیقی فجر، موسیقی فولکلور کردستان با اجرای گروه هاوار بود که ساعت ۱۸:۳۰ پخش شد. 

این گروه موسیقی که در دوره‌های گذشته جشنواره موسیقی فجر با اعضای بزرگسال و جوانان خود در جشنواره حاضر می‌شد، این بار با گروهی در رده سنی نوجوانان به اجرا پرداخت.

اجرای گروه موسیقی هاوار به دو بخش تقسیم می‌شد که در بخش ابتدایی ۱۰ دقیقه نوازندگی دهل و سرنا داشتند و سپس به اجرای مقام‌ها و آوازهای «گورانی» پرداختند. 

در بخش آوازی این کنسرت نیز ابتدا آواز« قطار آی آی» شنیده شد که مربوط به منطقه کرمانشاه است. قطعه « قطار و خاوکر» نیز دیگر قطعه‌ای بود که توسط این گروه اجرا شد. آن‌ها در بخش پایانی کنسرت قطعاتی را در ریتم‌های ده هشتم یا سی‌جار، شش چهارم یا ریتم مجلسی و چهار چهارم با یک لهجه خاص اجرا کردند.

یکی دیگر از اجراهایی که در این ساعت پخش شد اجرای گروه موسیقی آیریتین بود که اعضای این گروه با لباس‌های ترکمن به اجرای کنسرت پرداختند.

در ابتدای این کنسرت، گروه موسیقی آیریتین «ایدیم بگلر» را اجرا کردند. «گؤزل سن» و «زولپونگ‌  سنینگ» نیز سایر قطعاتی بود که توسط باغچی تاج محمد یلقی اجرا شد.

برنامه ساعت ۲۰:۳۰ روز ششم جشنواره موسیقی فجر به گروه موسیقی سپندار اختصاص داشت.

این گروه قبلاً یک آلبوم به نام «صدایی نیست» را ضبط کرده بود و اکثر قطعاتی که در این کنسرت اجرا کرد از قطعات همین آلبوم بود. «صدایی نیست» اثری با چهارچوب‌های کلاسیک موسیقی ایرانی است که با آواز حسین علیشاپور در این کنسرت شنیدنی شد. علاوه‌ بر قطعاتی که از آلبوم «صدایی نیست» اجرا شدند، دو، سه قطعه جدید نیز توسط این گروه نواخته و خوانده شد.

دونوازی پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیایی در ششمین روز جشنواره موسیقی فجر در ساعت ۲۱:۳۰ پخش شد.

در ابتدای برنامه جوزپه پرونه سفیر کشور ایتالیا در ایران در بازدید از ضبط اجرای دوئت پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیا در سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر، از مدیرکل دفتر موسیقی و مسئولان این جشنواره تشکر کرد.

پرونه، ضمن معرفی یانا فراتا و دینو دی پالما، نوازندگان این گروه ایتالیایی، گفت: آن‌ها ۲۰ سال است که با هم برنامه اجرا می‌کنند و دارای شهرت بین‌الملی هستند. این دو هنرمند در مهم‌ترین رویدادهای جهانی کنسرت اجرا کرده‌اند.

اولین قطعه این برنامه اسکرتسو در دو مینور از برامس بود. این کار از اولین ساخته‌های این آهنگساز محسوب می‌شود.

گروه کر تهران به رهبری مهدی قاسمی و گروه کر اردیبهشت به رهبری حمید عسگری آخرین اجراهای روز ششم جشنواره بودند که در ساعت ۲۳ پخش شدند. 

ابتدا اعضای گروه کُر شهر تهران روی صحنه آمدند و  قطعه «ما جهانیم» به آهنگسازی لیُنل ریچی و تنظیم‌ راجر اِمرسون را اجرا کردند. قطعه «برای زیبایی زمین» قطعه بعدی بود که توسط این ارکستر اجرا شد. اعضای ارکستر شهر تهران در ادامه دو قطعه دیگر با نام‌های «گذشتیم» با آهنگسازی محمدرضا تفضلی و «موریکونه عزیز» به آهنگسازی اِنیو موریکونه را اجرا کردند.

آخرین اجرای روز ششم جشنواره موسیقی فجر به آواز گروهی کُر اردیبهشت اختصاص داشت و آن‌ها قطعات مختلفی را در این کنسرت اجرا کردند. قطعه «افتتاح» (ترجمه‌ سوره‌ حمد) با آهنگسازی حمید عسگری، «بوز، بوز، تو ای باد زمستانی» به آهنگسازی جان راتر و شعری از ویلیام شکسپیر قطعاتی بودند که در بخش ابتدایی این کنسرت اجرا شدند.

در بخش دیگر از اجرای گروه کُر اردییهشت، اعضای این ارکستر آوازهای محلی بختیاری «دی بلال»‌ و محلی مازندران «گل پامچال» را با تنظیمی از پیام میرجعفری اجرا کردند.

۵۸۲۴۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1488249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =