وضعیت منجیان‌غریق در ایران بحرانی‌تر از قبل شده

دنیای ورزش تورنتو نوشت: منجی‌گری یک تخصص است که حفاظت از جان مردم در اماکن آبی وظیفه اصلی‌شان است

 یکی از مشاغلی که در همه‌گیری ویروس کرونا بیش از گذشته آسیب فراوان دید، شغل منجی‌گیری در اماکن آبی بود. افرادی که درآمدشان به استخرها و این اماکن وابسته است، اما کووید 19 باعث تعطیلی استخرها شد تا منجیان غریق، روزگاری به مراتب سخت‌تری را گذران کنند. عده‌ای بیکار شدند و برخی نیز مجبور شدند شغل خود را عوض کرده و به مشاغل دیگری روی بیاورند. منجی‌گری یک تخصص است که حفاظت از جان مردم در اماکن آبی وظیفه اصلی‌شان است اما شغل این افراد متخصص، در ردیف شغلی وزارت کار تعریف نشده و به‌رغم پیگیری‌های فراوان از سوی فدراسیون، همچنان در مسیری نامعلوم و نامشخص پیش می‌رود. استاد افشین کثیرمعلم آموزگار بین‌المللی نجات‌غریق که سال‌ها به عنوان مدرس ارشد بین‌المللی علوم نجات‌غریق در یکی از کالج‌های کانادا مشغول به تدریس می‌باشد در  گفت و گو با ما از تفاوت‌های آشکار شغل منجی‌گیری در کانادا و ایران می‌گوید. وی همچنین یک چهره شناخته شده در نجات‌غریق ایران است که همه ساله به دعوت از فدراسیون نجات‌غریق و غواصی ایران برای تدریس در دوره‌های مدرسی این رشته به کشورمان می‌آید. افشین کثیرمعلم در این گفت و گو معتقد است منجی‌گیری یک تخصص و شغل است و باید در ردیف شغلی وزارت کار تعریف شود.

*شرایط استخدامی منجیان غریق در کانادا چطور است؟

در کانادا هر داوطلب بعد از اتمام آموزش‌های لازم و پس از دریافت گواهینامه‌ها و مدارک مورد نیاز برای امور منجیگری با تهیه یک رزومه و ارسال آن به اماکن آبی می‌تواند نسبت به اخذ شغل به‌عنوان یک منجی غریق اقدام کند. اصولا در این فرایند از طرف سرمنجی غریق و مدیر فنی مجموعه مورد نظر دو مصاحبه و یک جلسه آزمون فنی و عملی انجام می‌گیرد. مصاحبه اول که شامل آزمون نظری و مصاحبه عمومی است، سپس افرادی که در بخش مذکور قبول شده باشند به جلسه آزمون فنی و عملی دعوت می‌شوند که در این جلسه مهارت‌های فنی و عملی آنان مورد آزمون و ارزشیابی قرار می‌گیرد و مجددا افرادی که این بخش را با موفقیت پشت سر بگذارند به بخش سوم و نهایی وارد شده و در مصاحبه نهایی که یک مصاحبه اختصاصی است شرکت کرده و پس از اتمام موفقیت‌آمیز آن به‌عنوان منجی غریق در مکان مذکور مشغول به کار می‌گردند.

*منجیان غریق در کانادا شامل چه امکانات رفاهی، بهداشتی و درمانی هستند؟

منجیان غریق در کانادا به مانند دیگر افراد شاغل، از تمامی امکانات رفاهی، بهداشتی و درمانی بهره‌مند هستند. در کانادا مهم نیست که شما برای داشتن امکانات رفاهی، بهداشتی و درمانی چه شغل و چه سطحی دارید بلکه وقتی کار می‌کنید کارفرما از دستمزد دریافتی شما پرداختی‌هایی را بر طبق جدول و محاسبه مشخصی کسر کرده و به حساب دولت واریز می‌کند و شما در زمان نیاز بر اساس و میزان همان پرداختی‌ها شامل دریافت حقوق می‌شوید. البته در کانادا برای تمامی افراد یک سیستم درمانی یکسان وجود دارد، در واقع بر اساس میزان درآمدشان باید پرداخت بیمه درمانی همگانی را انجام دهند اما برای حوادثی که افراد در محیط کار و در حین انجام کار به آن دچار می‌گردند همان پرداختی که کارفرما از حقوق فرد پرداخت کرده است به حمایت فرد می‌پردازد.

*در هنگام وقوع حادثه برای یک منجی غریق چه تسهیلات و مزایایی شامل‌شان می‌گردد؟

وقتی فردی در حین کار و در محیط کار دچار آسیب شود بلافاصله گزارشی تهیه و به بخش مذکور ارسال می‌گردد. سپس از بخشی که مسئولیت خدمات به افراد آسیب دیده است، فردی به‌عنوان مددکار مستقیماً مسئولیت مصدو را بر عهده می‌گیرد و تمام خدمات مرتبط با درمان وی را انجام می‌دهد. هر یک از مددکاران سرپرستی چندین فرد حادثه دیده را برعهده دارند و نسبت به کلیه خدمات درمانی، توانبخشی و... فعالیت می‌کنند تا افراد پس از بازتوانی و سلامتی مجدد به فعالیت پیشین خود بازگردند و البته در طول مدت درمان و نقاهت حقوق و دستمزد آنان نیز بر اساس جدول و پس از محاسبه پرداخت می‌گردد. همچنین باید یادآوری کنم اگر نوع آسیب فرد بگونه‌ای باشد که دچار آسیب دائم و یا از کار افتادگی شده باشد علاوه بر مزایای فوق بر حسب میزان آسیب جسمی و روانی که دیده است و بر اساس تعرفه‌ای با سقف مشخص فرد مذکور شامل دریافت خسارت نیز می‌باشد.

*در زمان بیکاری چه مزایایی شامل حال منجیان غریق می‌گردد؟

در زمان بیکاری، منجیان غریق هم بمانند دیگر مشاغل از تمامی مزایای مرتبط با بیکاری بهره‌مند می‌گردند و بر اساس میزان پرداختی بیمه بیکاری که انجام داده‌اند بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

*در زمان بازنشستگی چه مزایا و دستمزدی شامل حال منجیان غریق می‌شود؟

بازنشستگی منجیان غریق هم مانند تمامی افراد دیگری می‌باشد که بیمه پرداخت کرده‌اند. در کانادا برای بازنشستگی سن خاصی تعریف و معین شده است و افراد در آن سن به بازنشستگی می‌رسند و بر اساس میزان پرداختی که در طول عمر کاری خود بیمه بازنشستگی پرداخت کرده‌اند بر طبق جدولی مشخص بیمه بازنشستگی دریافت می‌کنند.

*حتما مطلع هستید که وضعیت حقوقی و قوانین کار برای منجیان غریق در ایران بسیار پیچیده و نامشخص است. به‌عنوان فردی که سال‌ها در سمت‌های مختلف در ایران و خارج از ایران به امور نجات‌غریق اشتغال داشتید چه پیشنهادی و چه راه‌کاری را برای بهبود وضعیت مشقت‌بار منجیان غریق پیشنهاد می‌کنید؟

بله، کاملا از وضعیت بسیار سخت معیشتی منجیان غریق در ایران، حتی پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹ مطلع بودم و اکنون با توجه به شرایط بسته بودن اماکن آبی وضعیت منجیان غریق متاسفانه بسیار بحرانی‌تر از قبل است. من چون خود سالها در سطوح مختلف امور نجات‌غریق فعالیت داشتم بخوبی وضعیت شغلی منجیان غریق را می‌شناسم و این درد بی‌درمان را بخوبی درک می‌کنم. تا جایی که می‌دانم در سال‌های گذشته فعالیت‌های زیادی از طرف فدراسیون نجات‌غریق و غواصی برای حل این مشکل شده است اما فکر می‌کنم این معضل نیازمند قدرتی فراتر از سطح یک فدراسیون است و باید یک وزارتخانه پیگیر این مساله شده و آنرا یکبار برای همیشه حل کند. تا جایی که می‌دانم مشکل در قوانین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، این وزارتخانه بجای ساده کردن مساله آنرا پیچیده‌تر کرده است. در قوانین کار مشاغل بر اساس پارامترهایی مانند تمام وقت، پاره‌وقت، فصلی، قراردادی، روزمرد و.... تقسیم‌بندی می‌شود، از طرفی مثلا چون نجات‌غریق متعلق به یکی از فدراسیون‌های تحت حمایت وزارت ورزش و جوانان است و ورزش اصولا به‌عنوان شغل شناخته نمی‌شود بنابراین منجیگری و نجات‌غریق را خارج از حلقه قوانین کار می‌دانیم و این دو مورد است که مساله را پیچیده و پیچیده‌تر کرده است. در صورتی‌که یک منجی غریق باید بطور رسمی توسط کارفرما استخدام شده و بر حسب مقدار دستمزدش بیمه بیکاری، بازنشستگی و از کار افتادگی دریافت کند و بتواند در زمان نیاز از آن مزایا استفاده کرده و تمامی مزایایی یک شاغل، شامل حال وی گردد. مهم نیست چند ساعت در روز و در هفته و در ماه کار می‌کند مهم این است که بر اساس میزان دریافتی‌اش باید بیمه پرداخت شود و در زمان مقتضی و مورد نیاز به مقداری که پرداخت انجام داده شامل دریافت مزایا گردد، به‌عبارت ساده‌تر اگر یکسال تمام وقت کار کرده بیشتر و اگر پاره وقت کار کرده کمتر دریافت کند، به همین سادگی. اما متاسفانه بسیاری از قوانین فعلی کار طوری هستند که ناخودآگاه دست برخی از کارفرمایان سودجو و بی‌مسئولیت را برای سوء استفاده و فرار از استخدام و پرداخت بیمه و مزایای منجیان غریق بی‌پناه باز گذاشته است.

وضعیت منجیان‌غریق در ایران بحرانی‌تر از قبل شده

*اگر روزی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین وزیر ورزش و جوانان جلسه ای داشته باشید پیام تان به آن‌ها چه خواهد بود؟

اگر روزی چنین فرصت مغتنمی فراهم گردد، به وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین وزیر محترم ورزش و جوانان خواهم گفت که من خود یک عضو کوچک از جامعه بزرگ نجات‌غریق ایران‌زمین هستم و به‌دلیل این‌که خود مدتها به‌عنوان منجی غریق فعالیت داشتم می‌دانم که این افراد با چه مشکلات و مشقتی حتی پیش از شیوع ویروس کرونا روزگار می‌گذرانند. می‌گویم که فعالیت به‌عنوان یک منجی غریق بسیار سخت و پر مسئولیت است و فرد مذکور اگر عاشق این کار نباشد پس از مدت کوتاهی مسلماً آنرا رها خواهد کرد. می‌گویم که میزان دستمزد یک منجی غریق در حال حاضر با دستمزد یک کارگر ساده خیلی تفاوتی ندارد و حتی شاید هم کمتر باشد، اما مسئولیت یک منجی غریق در ایجاد ایمنی برای مراجعین به اماکن آبی بسیار سنگین و سخت است و اگر حادثه‌ای مانند غرق شدگی بوقوع بپیوندد این منجی غریق است که با حکم قاضی گاه تا رفتن به زندان هم پیش می‌رود. بنابراین آیا برای چنین فرد و برای چنین مسئولیتی درخواست داشتن حداقل‌های رفاهی و معیشتی امری ناشدنی و یا زیاده‌خواهی است؟ و این‌که آیا منجیان غریقی که قانوناً نمی‌توانند شامل بیمه بیکاری، بازنشستگی و از کار افتادگی باشند روزگار و زندگی بطور دیگری جریان دارد؟ چرا نباید این افراد سخت‌کوش و مسئولیت‌پذیر از هزینه‌های معیشتی همچون مسکن، دارو و درمان و دیگر هزینه‌های متعارف به مانند دیگر افراد شاغل بهره‌مند گردند؟ فرزندان و همسران منجیان غریق به مانند دیگر افراد شاغل باید شامل مزایای قوانین جاری کار گردند. و در پایان خواهم گفت من به‌عنوان یک عضو حقیر از خانواده ارزشمند نجات‌غریق ایران عزیز که در حال حاضر به‌عنوان یک آموزگار و مدرس ارشد بین‌المللی علوم نجات‌غریق در سطح جهان فعالیت دارم حاضرم برای حل مشکلات معیشتی منجیان غریق و تصویب قانون کار برای این عزیزان به این حق، تمام تلاشم را بکار گیرم تا در نهایت موفقیتی حاصل گردد.

252 252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1488572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =