سیگنال‌های بازگشت خودروسازان اروپایی/ رنو و پژو به ایران بازمی‎گردند؟

نزدیک به دو سال و نیم از خروج شرکت‌های خودروسازی خارجی از ایران می‌گذرد و حال با افزایش احتمال بازگشت آمریکا به برجام این بحث مطرح است که شرکای پیشین و شرکت‌های جدید خودروسازی به کشور باز خواهند گشت؟

نگارعلی_ اردیبهشت سال ۹۷ رئیس جمهور پیشین آمریکا با خروج از برجام در اولین اقدام خود شرکت‌های خودروسازی ایران را تحریم کرد و سد راه تجارت سایر کمپانی‌های خودروسازی با ایران شد.

پس از برجام شرکت‌های زیادی از فرانسه به ایران آمده بودند و شروع به سرمایه‌گذاری مستقیم در کشور کرده بودند. پژو و رنو د خودروساز شناخته شده در این قالب بودند. حتی رنو برنامه افزایش سرمایه‌گذاری تا یک میلیارد دلار را در همان دوره به ایران ارائه کرده بود اما تشدید تحریم‌های آمریکا پس از خروج ترامپ از برجام، این شرکت‌ها را مجبور به ترک ایران کرد.

از جمله شرکت‌های خودروسازی که پس از این تصمیم دونالد ترامپ از ایران خارج شدند می‌توان به پژو، سیتروئن و رنو از فرانسه، اسکانیا و ولوو از سوئد وهیوندایی و کیا از کره اشاره کرد؛ این شرکت‌های خودروسازی در شرایطی از ایران رفتند که برخی از آنها با شرکت‌های خودروساز کشور قرارداد همکاری مشترک امضا کرده بودند.

محمدرضا نجفی منش عضو هیات رئیسه اتاق ایران و فرانسه در گذشته گفته بود که به محض اینکه شرایط برای حضور این دو شرکت در کشور فراهم شود و راه باز شود آنها به ایران خواهند آمد.  به گفته وی شرکت های رنو و پژو همواره علاقه بالایی به حضور در بازار ایران نشان داده‌اند و بی‌تردید با فراهم شدن شرایط ، نسبت به بازگشت به ایران اقدام میکنند. 

 رنو و پژو با چشم گریان از ایران رفتند

حال اما زمزمه‌هایی در خصوص احتمال بازگشت این شرکت‌ها پس از تغییر شرایط به گوش می‌رسد. این بار اما مقامومتی جدی برابر بازگشت بی قید و شرط این شرکت‌ها وجود دارد. 

نایب رییس انجمن قطعه سازان در خصوص احتمال بازگشت شرکای خارجی به صنعت خودرو گفته است: از این پس شرط ایران برای همکاری با خارجی ها ، پذیرفتن تولید خودرو با سطح بالای داخلی سازی است.

 به نظر می‌سد پاسخ وی نوعی اعلام مواضع ایران در دوران پیش‌رو در قبال شرکت‌های خودروسازی باشد. اصغر خسروشاهی در نشستی خبری تاکید کرده است: از آن جا که پژو و فیات با سرمایه گذاران آمریکایی اقدام به ایجاد جویت ونچر کرده ممکن است در صورت برجامی دوباره، دیگر سیاست قبلی را نداشته باشد ضمن آن که ایران نیز رویکرد قبلی را نسبت به این شرکت نخواهد داشت.نایب رییس انجمن قطعه سازان با تاکید بر این که از این پس شرط ایران برای همکاری با خارجی‌ها ، پذیرفتن تولید خودرو با سطح بالای داخلی سازی است، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می دهد که شرکت‌های چینی برای ورود به بازار ایران بسیار راغب هستند و احتمال می‌رود شرکت‌های اروپایی در این مرحله وارد بازار ایران نشوند.خسروشاهی ادامه داد: سیاست ایران نیز نباید این باشد که بازار به راحتی در اختیار خارجی‌ها قرار گیرد بنابراین بهترین گزینه فعلی برای همکاری، شرکت های چینی دارای فناوری تولید خودرو به صورت جوینت ونچر است.

پیش‌بینی آینده روابط خودرویی ایران و چین

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز درباره همکاری‌های آتی ایران خوشبین است . وی هر چند تاکید دارد امضای قرارداد 25 ساله ایران و چین در حال پیگیری است و هنوز به مرحله عملی نرسیده است، اما برخی از مفاد منتشر شده از موارد در حال مذاکره به مساله همکاری‌های خودرویی اختصاص دارد . چینی‌ها علاقه خود به حضور در بازار بزرگ خودرو در ایران را اثبات کردهاند به طوری که در حال حاضر به هر حال تنها شرکت خارجی خودرویی که در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کرده، شرکت «چری» چین است.

از طرف دیگر برخی از کارشناسان مسائل بین الملل نسبت به بازگشت شرکای تجاری اروپایی به کشور بسیار خوشبین هستند و بنابر عقیده آنها اروپایی‌ها در بحث بازگشت به خودروسازی ایران در صورت احیای برجام، چندان به این نکته فکر نمی‌کنند که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد، بلکه شرایط حال را در نظر می‌گیرند و از آنجا که خروج دونالد ترامپ از برجام یک استثنا بوده و احتمال رخداد چنین اتفاقی برای بار دوم بسیار پایین است احتمال اینکه شرکای تجاری اروپایی به ایران بازگردند بسیار زیاد است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1489062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    رنو و پژو رو نباید راه داد
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    دیگر شرکت های خودرو سازی فرانسوی را به ایران راه ندهید چون تا چیزی میشه میگذارند میروند و قابل اعتماد نیستند با خودرو سازان چینی هم همکاری نکنید چون لیاقت مردم بیشتر از خودرو چینی هست فقط کشور های درب و داغان خودرو چینی سوار میشوند
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    1 0
    فرانسوی ها تا جیزی میشه میگذارند میروند چرا با ایتالیایی ها و المان ها کار نکنیم که خودرو های خوبی دارند
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    بی فایده است
  • شهروند IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    دوباره نزدیک انتخابات شد .
  • US ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    این ها باید تنبیه بشن
  • مرتضی IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    خوب از الان دارید دوباره ذهن ها رو آماده می کنید برای برگشت شرکت های عهدشکن اروپایی!
  • ی. الف DE ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    دوست آن باشد که گیرد دست دوست در پریشان حالی و در ماندگی... این ها دوست نبودند
  • شهرام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    نباید بیان
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    فقط تولید مشترک و سرمایه گذاری
  • رضا IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    دوباره میگذارن میزن
  • ایرانی IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    چرا فرانسه؟ ماشین های ژاپنی با قابلیت های عالی - استهلاک کم - مصرف کم و عدم آلودگی هوای کلان شهر ها راه حل امروز جامعه
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    نباید بیان
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    بازگشت فرانسوی هایی که خط تولیدات از رده خارجشون رو به ما قالب میکنند بعد این رفت و برگشت های پینگ پونگی توهین به مردمه.. حضور ژاپنی ها در بازار ایران واقعا خالیه..
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    نباید راهشون بدیم
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    لطفا نه به خودرو سازان فرانسوی آری به خودروسازان آلمانی
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    فرانسه نه
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    خورو‌ بی کیفیت چین با مبلغ نجومی
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    شرکت های رنو و پژو همواره علاقه بالایی به حضور در بازار ایران نشان داده‌اند و بی‌تردید با فراهم شدن شرایط ، نسبت به بازگشت به ایران اقدام میکنند. امیدواریم که زنده نباشند که به کشور برگردند.
  • دبیر FR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    نباید بیان والسلام
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    دفعه قبل هم همین رو گفتند