تردید فرماندهان نظامی برای تشکیل توپخانه سپاه پاسداران /چه کسی مسئول راه اندازی توپخانه شد؟

تسنیم نوشت: سردار یعقوب زهدی در برنامه تلویزیونی به بعد از عملیات فتح‌المبین اشاره کرد که بعضی فرماندهان تا آن موقع در تشکیل توپخانه تردید داشتند.

برنامه تلویزیونی سرچشمه با حضور سردار یعقوب زهدی آخرین فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در ایام دفاع مقدس و با موضوع «شکل‌گیری توپخانه در ایام دفاع مقدس» از شبکه پنج سیما روی آنتن رفت. 

زهدی در ابتدای این برنامه با اشاره به زمان شکل‌گیری توپخانه سپاه اظهار داشت: زمانی که سپاه به لحاظ اینکه مأموریت پایداری از انقلاب را داشت و جنگ بزرگترین مخاطره را برای انقلاب اسلامی درست کرد، سپاه برای دفاع از انقلاب وارد معرکه شد.

وی افزود: سپاه‌های ۵ استان مرزی همان لحظه‌های اولیه و ماه‌ها قبل شروع جنگ درگیر این مسئله بودند و با شروع جنگ بقیه سپاه‌های با اعزام نیرو به این دفاع پیوستند و ادامه حضور سپاه در جبهه دفاع از اسلام و کشور، یک دگردیسی در سپاه به وجود آمد و به تدریج ماهیت غالب سپاه نظامی شد و حتی با سپاه نیمه سنگین آشنا شده بودند و به کار می‌گرفتند.

فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در ایام دفاع مقدس ادامه داد: ۳۱شهریور ۱۳۵۹ که تهاجم دشمن آغاز شد، تا آذرماه دشمن از تکاپو افتاد و پیشروی اش تمام شد و به زمین و دفاع و مین و کانال و حفاظت از بخش‌های اشغال شده رفت.

زهدی در پاسخ به سؤالی درمورد دلیل نداشتن توپخانه برای سپاه در سال‌های مبارزه در کردستان،‌اظهار داشت: در آن سال‌ها سپاه اصلا توپی نداشت و ارتش جمهوری اسلامی ایران از توپخانه قدرتمندی برخوردار بود و نیازی دیده نمی‌شد که توپخانه دیگری تشکیل شود و نیروهای سپاه و ارتش باهم از پشتیبانی توپخانه استفاده می‌کردند.

فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در ایام دفاع مقدس خاطرنشان کرد: سپاه به تدریج شکل نظامی به خود گرفت و در اول در رسته‌های پیاده و تک‌فر رشد کرد و خلأ آن روزهای ما همین نیروهای فداکاری بودند که در خط مقدم با دشمن درگیر شوند و سپاه این خلا را پر می‌کرد. پشتوانه آتش مناسبی داشتیم و نیروی هوایی ارتش ما از وضعیت خوبی برخوردار بود و توپخانه ارتش هم قادر به پشتیبانی بود و عملیات ما هم مشترک بود و به همین خاطر نیازی احساس نمی‌شد.

تردید فرماندهان نظامی برای تشکیل توپخانه سپاه پاسداران /چه کسی مسئول راه اندازی توپخانه شد؟

وی با اشاره به آشنایی خود با شهید تهرانی‌مقدم اظهار داشت: شهید تهرانی‌مقدم خمپاره‌چی بودند و ایشان مسئول ادوات تیپ ۲۵کربلا بود. شهید تهرانی‌مقدم چون ذهن فعال و منسجمی داشت، ایده می‌دهد که اگر خمپاره‌ها را به شکل آتش بار طرح‌ریزی کنیم، اثر بیشتری خواهد داشت و ایشان این کار را در عملیات طریق‌القدس انجام می‌دهد و به همین خاطر اسم و رسمی پیدا کرده و مورد توجه شهید باقری هم واقع می‌شود.

زهدی با اشاره به شکل‌گیری مرکز توپخانه سپاه گفت: بعد از عملیات فتح المبین که این همه توپ دست سپاه افتاد بعضی فرماندهان تا آنموقع در تشکیل توپخانه تردید داشتند و می‌گفتند سپاه نیروی چالاک و چابک هست و نباید وارد قالب‌های کلاسیک شود و یکی از کسانی که خیلی موافق بود و پیگیری می‌کرد سردار رشید و سردار صفوی بود.

فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در ایام دفاع مقدس با بیان اینکه البته وقتی این توپ‌ها با این تعداد بالا به غنیمت گرفت شد همه متقاعد شدند که از این‌ها استفاده شود، اظهار داشت: در عملیات طریق‌القدس هم یک تعداد توپ به غنیمت گرفته شده بود اما با همین منطق به ارتش داده بودند و اینجا متقاعد شدیم که توپخانه سپاه شکل بگیرد.

وی افزود: این حکم داده می شود که شهید تهرانی مقدم مرکز توپخانه سپاه را راه‌اندازی کند و سپاه مرکزی درست کرد که کل مسئولیت کار توپخانه از آن خواسته می‌شد و وظیفه سازماندهی توپخانه و پشتیبانی‌های فنی و تخصصی و آموزشی هم با این مرکز است.

زهدی ادامه داد: شهید تهرانی مقدم دنبال جمع کردن یار و تشکیل ستاد می‌رود و اولین کسی که فراخوان می‌کند، شهید شفیع‌زاده هست و ایشان از تیپ المهدی می‌آید و شهید شفیع‌زاده هم با آشنایی که با بنده داشت و می‌دانست آموزش توپخانه دیده‌ام از من دعوت می‌کند.

وی با بیان اینکه شهید تهرانی مقدم هیأتی برای خودش داشت و از بچه‌محل‌ها و کسانی که از قبل انقلاب باهم بودند جزو این هیأت بودند، گفت: من به شهید تهرانی مقدم گفتم من از آتش‌بار شروع می‌کنم و من به آتش بار ولایت فقیه که در محور طلاییه بود رفتم و بعد به من ماموریت دادند که یک گردان درست کنم تا در عملیات رمضان از آن استفاده شود. من به ایستگاه حسینیه رفتم و در همان موضع تیر آنها را راه‌اندازی کردم.

فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در ایام دفاع مقدس افزود: علاوه بر مأموریت گردان در سازماندهی ستاد توپخانه هم به عنوان معاون عملیات شرکت داشتم و هم کارهای عملیاتی می‌کردم و هم در تشکیل ستاد و هم در تشکیل گردان بودم و در جنگ هرکسی هر توانایی از لحاظ فکری و جسمی داشت تمام و کمال در طبق اخلاص می‌گذاشت.

زهدی در پاسخ به سؤالی درمورد ابتکارات شهید تهرانی مقدم اظهار داشت: توپ‌ها که سازماندهی شد باید آموزش را راه‌اندازی می‌کردیم و آن موقع در انرژی اتمی دارخوین بخشی را جدا کرده بودند و تحت عنوان پادگان شهید صدوقی آموزش دایر شده بود و آموزش‌های ده روزه می دادند که وصل به جنگ و جبهه بود و آنجا انواع آموزش‌های تخصصی که لازم هست را می‌دادند.

وی بیان داشت: آنجا یک حسابی هم برای توپخانه باز کردند و در آنجا آموزش توپخانه هم راه انداختیم و نیروها در آنجا ۱۰روز آموزش می‌دیدند و گردانی که درست کردیم، پشتوانه آموزش بود و نیروهای آموزش دیده به گردان ما می‌آمدند. 

۲۷۲۱۵17

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1491565

برچسب‌ها