روحانی: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، برنامه‌ریزی نکنید

رییس جمهور گفت: الان که شرایط را می‌بینیم جز یک استان که به دلیل همجواری با کشور دیگری و رفت‌وآمدها به آن گرفتار ویروس جهش‌یافته شده، سایر استانهای کشور وضعیت و شرایطی نسبتا خوبی دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز شصتمین جلسه ستاد ملی برگزار می‌شود، گفت: در طول این مدت از یک سال و چند هفته گذشته تا امروز جلسات ستاد را بدون تعطیلی داشته‌ایم و مصوبات هم داشته‌ایم و برای دو هفته آینده هم جلسات را خواهیم داشت.

وی افزود: امیدواریم قدم به قدم به سمت مهار این ویروس برویم. شرایط کشور جایی که مراعات می‌شود باید تشکر کنیم و جایی که مراعات نمی‌شود باید بگوییم و گله کنیم. الان که شرایط را می‌بینیم جز یک استان که به دلیل همجواری با کشور دیگری و رفت‌وآمدها به آن گرفتار ویروس جهش‌یافته شده، سایر استانهای کشور وضعیت و شرایطی نسبتا خوب دارند.

روحانی تاکید کرد: البته کمی هم برای استان چهارمحال و بختیاری نگرانی‌هایی داریم. ما الان با دو ویژگی مواجه‌ایم. یکی اسفند پر جنب‌وجوش که در این ماه همیشه تردد مردم بیشتر می‌شود و این سبب فعالیت بیشتر آنان می‌شود و این یعنی ما در شرایط خاصی با سایر ماهها قرار داریم. همچنین که دو هفته اول فروردین هم خاص است و تردد زیاد می‌شود.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

* برای مردم سخت است که امسال به سفر نروند،  مردم بدانند این خواهش و نکته‌ای که مطرح می‌شود برای سلامت آنان است و نه چیز دیگر. نرفتن سفر بهتر از رفتن است. حالا اگر کسانی اصرار دارند که سفر بروند و یا برای‌شان واجب است باید خیلی مراقب رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند.

* ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که شب عید خرید نروید اما از آنان می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در شلوغی و ازدحام وارد نشوند، حالا اگر جایی پنج درصد ارزان‌تر است نمی‌ارزد که به قیمت سلامتی به آنجا برویم. همچنین تا جایی که ممکن است از خرید اینترنتی باید استفاده کرد. 

* سفر برای شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، طبق تصمیم وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، هیچکس برای سفر به این شهرها برنامه‌ریزی نکند. نیروی انتظامی هم به این مقررات و اجرای آن توجه دارد. بنابراین جز شهرهای قرمز و نارنجی برای سایر شهرها هم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جریان سفر انجام شود. 

*می‌دانیم بار روانی خاصی برای مردم دارد که یکی دو سال خانه‌نشین شوند، فشارهای زیادی برای برخی کسب‌وکارها که تعطیل شدند هم وجود دارد.

* این که واکسن تزریقی چه مدت موثر است و ایمنی می‌آورد آن هم مشخص نیست. این هم محدودیت دیگر است. از طرف دیگر در دنیا یک واکسن هراسی هم راه افتاده است و هر گروهی به یک واکسن حمله می‌کنند. می گویند فلان واکسن خطرناک است. پس نمی توانیم بگوییم چون واکسن به بازار آمده ما از این معضل عبور می کنیم.

* حتی تزریق واکسن شروع شود هم زمان می برد و باید مراعات پروتکل ها را ادامه دهیم. یعنی سبک زندگی ای که در این یکسال به تدریج پذیرفته ایم مثل کاهش ترددها، دورهمی ها، استفاده از ماسک و شستشو را باید برای یک سال دیگر ادامه دهیم.

* زیرا اگر این ویروس جهش پیدا نمی کرد، می گفتیم بالاخره یک روز تمام می شود اما به سمت جهش یافتگی رفت و امروز انواع مختلفی از آن ظهور پیدا می کند و شایع می شود. خواهش من این است که در این ایام عید به فکر مردمی باشیم که مسافرت نمی روند. صدا و سیما و فضای مجازی برای اوقات فراغت و برنامه سازی ها تلاش کنند.

*دبستان، دبیرستان و دانشگاه که همه تقریبا امسال تعطیل بودند، ان شاءالله بتوانیم برای اوقات فراغت مردم تلاش کنیم تا عید نوروز به گونه ای باشد که با سختی و ویروس و مرگ و میر همراه نباشد. استان هایی که مقصد سفر هستند مانند مشهدالرضا، شمال، جنوب و اصفهان بسیج عمومی برای مراعات فاصله ها و پروتکل ها لحاظ شود.

*استان‌هایی که مقصد مسافران هستند بسیج فوق العاده تشکیل دهند، استاندار، تیم پزشکی، بسیج، سپاه و ... مراقبت بیشتری داشته باشند تا عید و نوروز خوبی داشته باشیم.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =