توضیحات فردین خلعتبری درباره چالش داوری بخش موسیقی جشنواره هنر زنده است

در نشست خبری جشنواره هنر زنده است، فردین خلعتبری به چالش‌های داوری بخش موسیقی این رویداد اینترنتی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سومین نشست از مجموعه نشست‌های جشنواره هنر زنده است، با حضور مازیار رضاخانی، مدیر جشنواره و فردین خلعتبری، دبیر بخش موسیقی، ظهر دوشنبه ۱۷ اسفند پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

برگزاری جشنواره هنر زنده است و طرح یک مسئله

خلعتبری در ابتدای این برنامه درباره هدف جشنواره هنر زنده است گفت: «در ابتدا وقتی نام جشنواره می‌آید، در ذهن آدمی کلیشه‌ای چون شکل کلی همه جشنواره‌ها شکل می‌گیرد. دید کلی من این است که تعداد جشنواره‌ها کم و کیفیت آن‌ها بیشتر شود. اما به دلیل نبود تخصص، بودجه، ابزار و افراد کافی این اتفاق رخ نمی‌دهد. به همین دلیل باید به مسیر جشنواره‌ها نگاه کرد و آن را ارزیابی کرد.»

او ادامه داد: «جشنواره هنر زنده است برای من به منزله جریانی اثرگذار است که محلی برای حضور هنرمندان در بستر آنلاین باشد. ارتباط شرکت‌کننده‌ها با مسئولان جشنواره کم است و به نوعی می‌توان گفت دیواری نامرئی بین این دو گروه حائل است که این را می‌توان نقص جشنواره دانست. اما با حضور هنرمندان در جشنواره، این رویداد هویت پیدا می‌کند و با حضورشان جریانی کلی را در خدمت هنر پایه‌گذاری می‌کنند و به دور از فردیت برای خود مقوله هنر می‌کوشند. ما در بخش‌های مختلف حوزه موسیقی، یک دری گذاشتیم که بر مبنای خاستگاه جشنواره، آثار از آن عبور کرده و به جشنواره بپیوندد. در این راستا و در قسمت موسیقی چهار بخش داشتیم و پذیرای گروه‌های حرفه‌ای بسیار خوبی در بخش‌های رقابتی جشنواره بودیم.»

مدیر بخش موسیقی جشنواره هنر زنده است بیان کرد: «۲۳۵ اثر از ۱۷۲ گروه موسیقی در پرتال جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند. ۸۲ گروه دو تا شش نفره با ۹۰ اثر در بخش گروهی شرکت کردند که از میان آن‌ها ۲۴ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرده است. در بخش «یک خواننده و یک ساز» ۶۷ اثر با ۹۹ شرکت‌کننده داشتیم که از میان آن‌ها هم ۲۴ اثر داوری شد. در بخش بانوان ۹ اثر داشتیم که به دلیل کمبود رپرتوار این بخش تعداد شرکت‌کننده کمی داشت. نکته دیگر اینکه بیش از سی درصد آثار در بخش موسیقی برای جشنواره «هنر زنده است» ساخته شده، در بخش موسیقی الکترونیک از ۲۵ اثر ۲۱ اثر داوری شده است.»

این آهنگساز درباره فعالیت هنرمندان حاضر در جشنواره گفت: «هنرمندی حرفه‌ای است که از آن حرفه ارتزاق کنند. در واقع شغل و حرفه‌شان موسیقی به حساب بیاید. به نظر من بخش موسیقی جشنواره هنر زنده است می‌تواند درباره تولید محتوای هنری جریان خوبی را راه‌اندازی کند.»

چالش‌های داوری بخش موسیقی یک رویداد اینترنتی

خلعتبری درباره چالش‌های داوری در بخش موسیقی گفت: «احمد پژمان، محمد رضا علیقلی، پیمان یزدانیان و حامد ثابت داوران بخش موسیقی ما هستند که همه این هنرمندان در بسیاری از حوزه‌های موسیقی کار کردند و تک بعدی نیستند. احمد پژمان نیز همواره به روز و آوانگارد است. داوران به آثار رای دادند و جمع بندی شد و بعد طی یک جلسه آنلاین با گفت‌وگویی نهایی تصمیم خود را اعلام کردند. من و داوران از شرکت‌کننده‌های این جشنواره در کارهای خود استفاده خواهیم کرد، البته بسیاری از این گروه‌ها حرفه‌ای هستند و سخت وارد رقابت می‌شوند، اما در این جشنواره حاضر شدند و خود را در معرض رقابت قرار دارند. نباید از مورد قضاوت قرار گرفته شدن هراس داشته باشیم، چراکه نتیجه این رقابت‌ها در سرنوشت هنری هنرمند خللی ایجاد نمی‌کند.»

این موسیقی‌دان افزود: «ما در جشنواره هنر زنده است جمعی را ایجاد کردیم و دوست دارم که این شرکت‌کنندگان با هم به تعامل برسند و همکاری داشته باشند. در واقع هدف من شکل‌گیری یک‌جمع دوستانه در این حوزه است. من اگر سال بعد خودم دبیر نباشم، در جشنواره شرکت خواهم کرد. به هر حال آرزویم این است که جشنواره هنر زنده است پایش را از مرزهای ایران بیرون بگذارد و از دیگر کشورها هم پذیرای آثار باشد.»

خلعتبری گفت: «اعتباری که بهروز غریب‌پور در این جشنواره ایجاد کرده، ستودنی است و ساختمان جشنواره را محکم پی ریزی کرده است. او در هر چهار رشته این جشنواره کار کرده است و حمایت از افرادی چون بهروز غریب‌پور بر عهده همه ما است چراکه هنر به مدیر نیاز دارد و این مدیران باید از خود هنرمندان انتخاب شوند چرا که با هنر، درد هنرمند و موقع هنر آشنا است. من فکر می‌کنم در آینده نه چندان دور جشنواره‌های خصوصی بیشتری خواهیم داشت.»

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =