از تخم‌مرغ‌هایی کرونایی تا وضعیت واکسن کرونای وزارت دفاع

مهمترین اخبار کرونایی روز را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نظر می‌رسد که روند شیوع و مرگ‌ومیر کروناویروس در کشور همچنان مانند روزهای قبل است، اگرچه افزایش جزئی در آمار کرونا در کشور دیده می‌شود.

براساس آنچه که وزارت بهداشت کشور اعلام کرده است،  از دیروز تا امروز ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۰ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۶۸۷ نفر رسید.

همچنین در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

پلاسما اهدا کنید

از سوی دیگر به نظر می‌رسد نیاز به انجام اقداماتی برای درمان مبتلایان وجود دارد. در همین راستا امروز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت:  استفاده از پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونا یک روش درمانی برای درمان مبتلایان این بیماری است و جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد که تزریق پلاسمای بهبودیافتگان کووید۱۹ با بالاترین سطح آنتی بادی در مراحل اولیه بیماری یعنی سه روز اول، می‌تواند نتایج ثمربخشی در کاهش پیشرفت بیماری در میان مبتلایان داشته باشد.

او افزود: آمار اهداکنندگان پلاسما از سوی بهبودیافتگان کرونا در کشور حدود ۲ درصد است که این عدد در مقایسه با آمار مبتلایان به این بیماری کمتر از حد انتظار است. درخواست ما از بهبودیافتگان کرونا این است که به شکرانه بازیابی سلامتی خود در دو ماه ابتدایی پس از بهبود بیماری، با حضور در مراکز انتقال خون نسبت به اهدای پلاسمای خون خود و شرکت در این عمل ایثارگرانه اقدام کنند.

آخرین وضعیت واکسن راضی

البته اصلی‌ترین روش درمان و یا پیشگیری از ابتلا به کووید-19 واکسیناسیون است، موضوعی که خبرهای خوبی از آن در کشور اعلام می‌شود.

امروز مصطفی قانی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: تا آخر اسفند ماه هم واکسن کرونای میلاد که برای وزارت دفاع است به مرحله‌ی تست بالینی می‌رسد.

وی ادامه داد: واکسن رازی هم که مراحلش تازه شروع شده و امتحانش را پس نداده، باید صبر کنیم تا ببینیم نتیجه‌ی آن چه می‌شود، اما تا آخر اسفند ماه هم واکسن کرونای میلاد که برای وزارت دفاع است به مرحله‌ی بالینی می‌رسد.

قانعی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضوع ضمانت عوارض واکسن‌های کرونا در کشورهای دیگر و همچنین واکسن‌های تولید ایران، افزود: آنچه در این شرایط باید به آن توجه کنیم، این است که فعلا در مسیر استاندارد و اضطرار قرار داریم، یعنی یک طرف جان انسان‌ها و طرف دیگر قوانینی که کوتاه کردیم، وجود دارد.

واکسن سازان داخلی باید به جهش‌های ویروس کرونا توجه کنند

اگرچه با ادامه مشاهده جهش‌های مختلف از کروناویروس، نگرانی‌ها درباره احتمال فرار ویروس‌های جدید از واکسن بیشتر شده است.

در همین رابطه امروز علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در نشست ستاد فرماندهی بیماری کرونا استان تهران با اشاره به اجرای واکسیناسیون کرونا، اظهار داشت: بالاترین میزان دریافت‌کننده مربوط به گروه‌های آسیب‌زا دارای بیماری‌های زمینه‌ای، بیماری‌های خاص و اولویت‌های شغلی است که این موضوع در طرح ملی واکسیناسیون وجود داشته و در استان تهران نیز در نظر گرفته می‌شود.

او گفت: مهمترین مسأله‌ای که این روزها با آن روبه‌رو هستیم چرخش ویروس جهش‌یافته کرونا است که رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و واکسیناسیون افراد متأثر از این موضوع است؛ در نتیجه لازم است متناسب با جهش‌های صورت گرفته و واریانت جدید ویروس، این موضوع نیز لحاظ شود.

کمبود شن و ماسه تهدیدی برای انتقال واکسن کرونا

از سوی دیگر کارشناسان اعلام کردند که جهان با کمبود شن و ماسه روبرو هستند که ممکن است تولید ویال برای انتقال واکسن کرونا را به تاخیر بیندازد.

صنعت ساخت و ساز به تنهایی حداکثر ۵۰ میلیارد تن شن و ماسه در سال استفاده می‌کند و همچنین در آینده تقاضا افزایش می‌یابد، زیرا انتظار می‌رود با توزیع واکسن کووید ۱۹ طی دو سال آینده جهان به دو میلیارد ویال شیشه اضافی نیاز داشته باشد که برای ساخت ویال‌ها نیاز به شن و ماسه است.

کمبود قریب الوقوع شن و ماسه می‌تواند تولید همه چیز را از تلفن‌های هوشمند گرفته تا ساختمان‌های اداری متضرر کند. همچنین می‌تواند تولید میلیاردها ویال شیشه‌ای مورد نیاز برای انتقال واکسن ویروس کرونا به جمعیت سراسر جهان را به تأخیر بیندازد.

 این نوع تخم‌مرغ‌ها در معرض کرونا هستند

همچنین امروز وزارت بهداشت از یک عامل عجیب خطر شیوع کرونا در کشور هشدار داد و طی اطلاعیه ای از مردم خواست «تخم مرغ را در بسته بندی های بهداشتی خریداری و بسته بندی آن را ضدعفونی کنید. همچنین تخم مرغ بسته بندی شده را با بسته اصلی آن در یخچال نگهداری کنید و بلافاصله پس از خرید تخم مرغ، آن را در یخچال بگذارید.»

وزارت بهداشت تاکید کرد: «تخم مرغ را از فروشگاه هایی که مبادرت به نگهداری تخم مرغ در یخچال می کنند، خریداری کنید و تخم مرغ های غیربسته بندی را به دلیل اینکه دارای امکان شکستگی، ترک و آلودگی هستند، خریداری نکنید.»

۴٧٢٣٧

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =