دبیرکمیسیون ماده 10 احزاب با حضور در کافه خبر، پاسخگوی سوالات خبرآنلاین، در خصوص پیش نویس قانون احزاب و نحوه فعالیت احزاب در کشور بود.

به گزارش خبرآنلاین، محمود عباس زاده مشکینی مدیر کل سیاسی وزارت کشور با اشاره به سیاست​های دولت احمدی​نژاد در خصوص احزاب در قایسه با یارانه​ای که دولت اصلاحات به احزاب می​داد، گفت: ما درست نمی​دانیم که شما ممری را باز کنید و برای بهره برداری از آن ممر هر روز شاهد شکل گیری یک حزب جدید باشیم. در سال 80 تنها 37 حزب جدید تشکیل شده است که از یارانه​ها استفاده کردند. البته​ نمی​خواهم بگویم که این یارانه​ها تبدیل به چه شده است.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در واکنش به اینکه گفته می​شود«دولت دهم یا نتوانست حزب تشکیل دهد و یا اعتقاد به حزب نداشت، که چندان با احزاب و گروهای سیاسی همراهی نکرد» و در مواجهه با این سوال که «دولت نهم و دهم برای پویایی احزاب چکار کردند؟»، گفت: می​گویند دولت نهم و دهم توان تشکیل یک حزب را نداشت. اساسا دولت نباید وارد تشکیلات حزبی شود. دولت اصلاحات و سازندگی این کار را کردند و مردم هم قضاوت کردند. هر دولتی گفتمان خاص خودش را دارد. مردم تحلیل کردند که چقدر از جهت گیری​های این دولت با قانون و مطالبات قانونی مردم تطبیق داشتند. پاسخ این سوال را مردم سر صندوق​ها دادند. تشکیل حزب برای استمرار قدرت وظیفه دولت نیست. اگر دولت بخواهد نگاه به استمرار خودش داشته باشد، بایستی دنبال تحقق مطالبات مردم و خدمتگزاری به مردم باشند.

وی ادامه داد: ما اعتقاد نداریم که هدف وسیله را توجیح می​کند. دولت در ارتباط با تحزب یک وظیفه دارد که قانون مشخص کرده است. آقایان منتقدین به ما بگویند که دولت از کدام وظیفه قانونی​اش تخطی کرده است؟ اینکه فلان وزیر یا رییس جمهور نظر شخصی​اش چیست، بروند از نظرات و سخنرانی​هایش نظر شخصی​اش را استخراج کنند. ممکن است اعتقادی داشته باشند که نظر دولت این نیست. در اینجا باید از مسیر قانون حرکت کنم. باید به آنجه در قانون آمده عمل کنیم.

عباس زاده با بیان اینکه ما حاضریم در هر جلسه، میزگرد و محفلی رویکرد و فعالیت دولت در قبال احزاب را بررسی کرده و دفاع کنیم، خاطرنشان کرد: اصل 26 قانون اساسی می گوید فعالیت احزاب آزاد است، به شرطی که مبانی درنظر گرفته شده در قانون نقض نشود. قانون این شرط را خود بخود به کمیسیون ماده ده احزاب داده است که متشکل از سه قوه است.

مشروح این مصاحبه را در روزهای آینده در خبرآنلاین، بخوانید.

/29211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۸
    0 0
    کاملا موافقم. احزاب تا زمانی که پایه مردمی نداشته باشند حزب تلقی نمی شوند. مردم باید یاد بگیرند که برای دفاع از تفکری که به آن معتقد هستند باید هزینه بپردازند و احزاب هم به این ترتیب برای افزایش طرفداران خود سعی خواهند کرد که با ابزاری که در اختیار دارند در جهت تحقق خواسته های طرفدارانشان تلاش کنند.حزب دولتی اصلا کارایی ندارد.