نقدینگی از بازارهای طلا، سکه، ارز و خودرو در حال خروج است

ایرنا به نقل از رییس اسبق سازمان بورس و اواق بهادار نوشت: نقدینگی فقط در حال خروج از بازار سرمایه نیست، بلکه شاهد خروج سرمایه از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری مانند طلا، ارز و خودرو هستیم که این امر ناشی از کاهش انتظارات تورمی بوده است.

"علی صالح‌آبادی" به عواملی که مربوط به بیرون از بازار سرمایه بوده اما باعث ایجاد روند صعودی شاخص بورس می‌شود اشاره کرد و افزود: اتخاذ برخی از تصمیمات در بیرون از بازار سرمایه مانند قیمت‌گذاری فولاد و دیگر کالاها، عوارض و ممنوعیت صادرات می تواند به شدت بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار باشد؛ بنابراین باید در مورد کالاهایی مانند فولاد، خودرو و سنگ آهن که جزو محصولات شرکت‌های بورسی هستند تصمیماتی اتخاذ شود که در جهت حمایت از بازار سرمایه باشد.

صالح آبادی به عواملی که باعث رشد پرشتاب شاخص بورس در چند ماه نخست سال شده بود، اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل رشد بازار در یک سال گذشته ناشی از ورود حجم بالای نقدینگی به سمت بازار بود، سرمایه‌گذاران بدون توجه به ارزنده بودن یا نبودن سهام اقدام به خرید سهام می‌کردند که همین امر باعث مثبت شدن همه سهم‌ها با یکدیگر در بازار شد.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اکنون دیگر ورود نقدینگی به بازار مانند گذشته نیست و حتی میزان خروج نقدینگی بیش از ورود نقدینگی شده است، اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی کاهش شاخص بورس در چند ماه اخیر، خروج نقدینگی از این بازار بوده است،  نقدینگی فقط در حال خروج از بازار سرمایه نیست بلکه شاهد خروج سرمایه از دیگر بازارهای سرمایه گذاری مانند طلا، ارز و خودرو هستیم که این امر ناشی از کاهش انتظارات تورمی بوده است.

وی با بیان اینکه بازار در حال حرکت به سمت تخصصی شدن است، خاطرنشان کرد:  اکنون روند بازار سرمایه دیگر مانند گذشته نیست و سهامداران فقط به سمت سهام ارزنده می‌روند، در وضعیت فعلی دیگر فقط تحلیل در بازار جواب می‌دهد و افرادی که تجربه سرمایه‌گذاری در این بازار را ندارند فقط باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه خود را وارد بازار کنند و به صورت مستقیم وارد این بازار نشوند.

نقدینگی از بازارهای طلا، سکه، ارز و خودرو در حال خروج است

انجام اقدامات تاثیرگذار در ایجاد روند صعودی سهام شرکت‌ها

صالح آبادی به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: برای ایجاد روند معقول در معاملات بورس لازم بود تا اقدام‌هایی در دستور کار قرار گیرد که نخستین اقدام مربوط به درون بازار سرمایه و بقیه اقدامات وابسته به بیرون از بازار است.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سلسله اقداماتی که باید در درون بازار سرمایه صورت گیرد، شفافیت و اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد شرکت‌ها است، در سال‌های گذشته شرکت‌ها اقدام به پیش‌بینی سود می‌کردند اما مدت‌ها اجرای آن حذف شده بود،  بازار نیازمند اعلام پیش‌بینی سود است و این موضوع می‌تواند به شدت در بهبود روند بازار تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان اعلام کرد که پیش‌بینی ارائه شده از سوی شرکت‌ها ١٠٠ درصد محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: مدیران شرکت‌ها بهترین افرادی هستند که می‌توانند وضعیت آینده شرکت‌ها را مورد پیش‌بینی قرار دهند زیرا فردی که در حال اداره شرکت است بهتر می‌تواند نسبت به کارشناسان و افرادی که بیرون از شرکت‌ها حضور دارد نسبت به آینده شرکت اظهارنظر کند.

صالح آبادی اظهار داشت: مدیرانی که سود شرکت‌ها را برای سال آینده پیش‌بینی و به بازار اعلام می‌کنند به نوعی متعهد به پوشش سود می‌شوند تا به طور حتم به سود اعلام شده دست پیدا کنند.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه پیش‌بینی سود شرکت‌ها به ایجاد شفافیت معاملات کمک خواهد بود، افزود: شرکت‌هایی که پیش‌بینی سود ندارند تلاش کمتری را نسبت به دیگر شرکت‌ها خواهند داشت و تعهدی نسبت به سوددهی سهام شرکت ندارند به همین دلیل ممکن است این شرکت‌ها سود کمتری را نسبت به شرکت‌هایی که متعهد به سود مشخصی شده‌اند به دست آورند.

وی خاطرنشان کرد: مسوولان به دنبال ایجاد رشد مصنوعی در بازار نیستند؛ بنابراین با پیش‌بینی سود می‌توان سهام شرکت‌های ارزنده را در بازار پیدا و نسبت به آنها سرمایه‌گذاری کرد، این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران تصمیم‌گیری درستی را نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار داشته باشد.

فعال کردن مکانیزم سهام خزانه، اقدامی مثبت در بهبود وضعیت بازار

صالح‌آبادی با بیان اینکه فعال کردن مکانیزم سهام خزانه از جمله اقداماتی است که باعث بهبود روند معاملات بازار می شود، گفت: در قانون پیش‌بینی شده است که شرکت‌ها می‌توانند بخشی از سهام خود را در بازار خریداری کنند؛ با توجه به اینکه این اقدام می‌تواند با تاثیری مثبت در بازار همراه شود؛ بنابراین اجرای آن از سوی همه شرکت‌ها تاثیر مثبتی را در بازار می‌گذارد.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به شرکت‌هایی که اکنون با موقعیت خوبی همراه هستند اما سهام آنها روند نزولی را در پیش گرفته است، افزود: در صورتی که سهام شرکت ارزنده باشد اما با قیمتی کمتر از قیمت واقعی در بازار در حال معامله باشد شرکت اجازه پیدا می‌کند تا سهام شرکت خود را خریداری و زمانی که به موقعیت مناسبی دست پیدا کرد دوباره اقدام به فروش سهام خود کند.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1494259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =