۳ نفر
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
جهش خیره کننده بورس در اولین روز هفته

فارس نوشت: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهارن در پایان معاملات امروز با رشد ۲۲ هزا رو ۵۵۴ واحد روبرو شد.

بورس اوراق بهادار تهران که هفته گذشته روند کاهشی در پیش گرفته بود، امروز در اولین روز کاری هفته با رشد ۲۲ هزار و ۵۵۴ واحد به رقم یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۴۳۲ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۱۴۵۳ واحد به رقم ۴۳۳ هزار و ۲۷۷ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۹۱۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۸.۴ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۸۸ هزار معامله و به ارزش ۸۰۳۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات امروز فرابورس را که به بیش از ۱۴ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، معامله گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۲۲ هزار و ۷۷۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

جهش خیره کننده بورس در اولین روز هفته


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس مثبت بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی با ۱.۸ درصد رشد روبرو شد و شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن با ۳۴ صدم درصد رشد همراه شدند.

شاخص آزاد شناور ۱.۲ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۲ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۱.۶ درصد رشد کرد.

امروز نمادهای شاخص‌ساز وظیفه خود را به خوبی انجام دادند به گونه‌ای که بیشترین اثر افزایشی در بورس را نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، چادر ملو، فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی پارس و گسترش نفت و گاز پارسیان بر عهده داشتند.

جهش خیره کننده بورس در اولین روز هفته


وضعیت امروز پالایش یکم

خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم هنوز با زیان ۱۴ درصدی رو به رو هستند،‌چون این واحدها را ۱۰ هزار تومان خریده‌اند و با گذشت چند ماه هنوز ارزش هر واحدآن صندوق ۸۶۸۰ تومان است. این در حالی است که مدیران دولتی مثل وزیر اقتصاد بارها گفته بودند، دولت با تخفیفی که برای پالایش یکم قائل است،‌نمی‌گذارد خریداران زیان ببینند.

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل دارویی برکت، معدنی اوپال کانی پارس، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، سایپا، شستا و فولاد مبارکه، بودند.

در فرابورس ایران هم امروز در پایان معاملات ۱۱۶ واحد شاخص کل رشد کرده و به رقم ۱۷ هزار و ۱۹۸ واحد رسید. ارزش بازار اول فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۷۷ هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز بیش از ۱.۶ میلیارد تومان سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۴۵ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۴ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریا ساسول، صبا تأمین، فولاد هرمزگان، فولاد ارفع، توسعه مالی مهر آیندگان، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشته‌اند. نمادهای پرتراکنش شامل ذغال سنگ پروده طبس، برق و انرژی پیوند گستر پارس، پتروشیمی ارومیه، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، پلیمر آریاساسول، ذوب‌آهن اصفهان و توسعه مسیر برق گیلان بوده‌اند.

شرکت‌های بورسی با توجه به  گزارش عملکردی  که در سال  جاری ارائه کرده‌اند اکثرا سودآور شده و بازار به ارزندگی دست یافته است. از طرفی قرار بود سود سهام عدالت برای عملکرد سال ۹۸ هم امسال قبل از عید مانند سال گذشته و به صورت متمرکز به حساب دارندگان حساب عدالت واریز شود که تاکنون هنوز خبری نشده است.

سرمایه گذاری در بورس باید حتماً از محل پس اندازهایی صورت گیرد که نیاز فوری به آن نیست تا مجبور نشوند، سهام خریداری شده را در نوسان بازار همراه با ضرر بفروشند.

همچنین باید برای خرید سهام حتماً مشورت، تحقیق و مطالعه انجام شود و حتی الامکان توصیه شده کسانی که وارد نیستند، از روش سهامداری غیرمستقیم یعنی خرید سهام صندوق‌های با درآمد ثابت، سپس صندوق‌های مختلط یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و بعد از آن خرید سهام هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری انجام دهند و مستقیم وارد سهامداری شرکت‌های بورسی نشوند، چون که این کار همراه با ریسک است و بورس همواره دارای نوسان است که اگر دقت نشود، می‌تواند زیان قابل توجهی به بار آورد.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1495215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =