قائم‌مقام وزیر صمت : عرضه ۲۰ هزار تن گوشت مرغ به بازار / افزایش تولید روغن جامد در دستور کار 

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با تاکید بر کاهش قیمت‌ها در بازار میوه، نظام توزیع را یک موضوع علمی و دقیق توصیف کرد و گفت: این شبکه می‌تواند نواقص بخش تولید را بپوشاند و یا آنها را تشدید و بیشتر کند.

به گزارش خبرآنلاین از وزارت صمت، محمدصادق مفتح با حضور در برنامه «تیتر امشب» در خصوص تنظیم بازار اقلام و کالاهای اساسی و پرمصرف در جامعه با توضیح اینکه بازار هر کالا، شرایط خاصی دارد گفت: امسال به دلیل نزدیک بودن دو مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان، به یک برنامه‌ریزی ویژه نیاز بود.

آرامش در بازار میوه شب عید

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی به آغاز توزیع میوه شب عید از روز گذشته اشاره کرد و افزود: طبق سنوات قبل در ماه‌های گذشته، ذخیره‌سازی میوه انجام و توزیع آن از دیروز اغاز شد و در کنار آن عرضه مستقیم نیز اجرا می‌شود و خوشبختانه در حال حاضر آرامش در بازار میوه وجود دارد.

مفتح با بیان اینکه قیمت موز نیز به یک سوم قیمت کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: در بازار میوه کمبود کالا وجود نداشت و تنها نوسانات قیمتی تنظیم بازار را به‌هم زده بود که با اقدامات انجام شده در حال حاضر با بازار مناسب و با ثباتی روبرو هستیم.

برنامه‌ریزی برای افزایش تولید روغن جامد انجام شده است

وی مشکلات بازار روغن رو مربوط به حوزه تولید دانست و اظهار داشت: در بخش روغن، تنها در روغن جامد میزان عرضه متناسب با تقاضا نیست ولی روغن سرخ کردنی به میزان کافی در بازار موجود است که برای حل این مشکل، برنامه‌ریزی برای افزایش تولید این نوع روغن انجام شده است و به زودی شاهد رفع این مشکل خواهیم بود.

توزیع ۲۰ هزار تن گوشت مرغ در بازار

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در ادامه به مشکلات موجود در حوزه تامین و توزیع گوشت مرغ پرداخت و اذعان داشت: یکی از دلایل نوسانات بازار مرغ، افزایش تقاضا به دلیل گرانی گوشت قرمز است و در کنار آن نواقصی که در سیستم تولید و توزیع وجود دارد؛ که در همین راستا، روز گذشته، جلسه هماهنگی بین دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی برگزار شد و توزیع ۲۰ هزار تن گوشت مرغ یکی از نتایج همین جلسه است.

اهمیت و حساسیت بالای شبکه توزیع

مفتح در بخش دیگر گفت‌وگوی خبری با تاکید بر اهمیت شبکه توزیع و امر بازرگانی گفت: تعداد کمی از افراد شبکه توزیع را یک امر علمی و دقیق می‌دانند و نگاه بخش زیادی از جامعه به این موضوع، ساده‌انگارانه است در حالی‌که یک کار ظریف است.

حذف انتظارات تورمی، مسئولیت شبکه توزیع

طبق گفته قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، شبکه توزیع به دلیل ارتباط مستقیم با مردم از حساسیت بالایی برخوردار است و حذف انتظارات تورمی جامعه بر عهده این شبکه است.

وی شبکه توزیع را بخش مهمی از سیستم تامین کالا دانست که می‌تواند هم نواقص حلقه قبلی (تولید) را بپوشاند و هم می‌تواند این نواقص را تشدید کند و در حقیقت پشتیبانی کننده شبکه تولید است.

لزوم ایجاد تناسب بین شبکه توزیع و تولید

مفتح در ادامه به نبود سیستم توزیع بهینه در کشور اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان مثال، سیستم توزیع ما نتوانست در خصوص بازار مرغ، بازخورد خوبی از بازار را به بخش تولید منعکس کند؛ شبکه توزیع در کشور سیستم علمی نیست و متناسب با حلقه‌ تولید رشد نکرد.

وی در پایان با بیان اینکه در سیستم توزیع دارای یک عقب‌ماندگی تاریخ و سنتی هستیم گفت: یکی از سیاست‌های وزارت صمت نیز در راستای اصلاح این نگاه است که برای تغییر این نگاه به زمان نیاز دارد.

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1496785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =