فارس نوشت:

 "نبیل العربی " در مصاحبه با یک روزنامه آمریکایی که تلاش داشت عبور کشتی‌های ایرانی از کانال سوئز را غیرقانونی جلوه دهد، با قاطعیت گفت: "مگر ما با ایران جنگ داریم؟ ما نمی‌توانیم مانع عبور کشتی‌ها از کانال سوئز شویم. "

وزیر امور خارجه مصر در مصاحبه با روزنامه آمریکایی "واشنگتن‌پست " در خصوص روابط جدید کشور مصر با کشورهای جهان تأکید کرد که مصر در صدد است که صفحه جدیدی از روابط خود با کشورهای دیگر از جمله ایران بگشاید.

وی به این روزنامه آمریکایی گفت: ما نمی‌خواهیم به عقب بازگردیم، می‌خواهیم به جلو بنگریم. هنوز تصمیمی درباره ایران گرفته نشده است، تمامی کشورهای جهان به جز اسرائیل، مصر و آمریکا با ایران رابطه دارند.

واشنگتن‌پست در خصوص موضع مصر در قبال ایران و سوال این روزنامه که می‌خواست به نوعی مصر را به علت صدور مجوز عبور کشتی‌های ایرانی از کانال سوئز متهم کند، گفت: مگر ما با ایران جنگ داریم؟ ما صفحه جدیدی با تمامی کشورهای جهان می‌گشاییم. ما نمی‌توانیم مانع عبور کشتی‌ها از کانال سوئز شویم مگر آنکه با آنها در حال جنگ باشیم.

نبیل عربی اینگونه ادامه داد: ایران دشمن نیست، اگر از من می‌خواهید آنرا بگویم، باید بگویم ایران یک دشمن نیست، ما هیچ دشمنی در هیچ کجای دنیا نداریم.

واشنگتن‌پست در سوالی مطرح کرد که روابط میان مصر و آمریکا بر اساس دیدگاه راهبردی مشترک بوده است بنابراین آیا شما فکر می کنید که دیدگاه مصر تغییر کند؟

العربی در پاسخ به این سوال گفت: دیدگاه گشودن فصل و صفحه جدید، بر روابط ما با آمریکا و یا کشورهای دیگر تأثیر ندارد. صمیمی‌ترین دوستان و همپیمانان شما که شامل انگلیس، فرانسه و آلمان می‌شود، همگی روابط دیپلماتیکی با ایران دارند. من مشکلی نمی‌بینم. تمامی همپیمانان شما با ایران رابطه دارند.

وزیر خارجه مصر همچنین در خصوص نقش مصر در آشتی حماس و فتح اشاره کرد و تصریح کرد که این اقدام مصر در راستای سیاست جدید مصر برای گشودن فصل و صفحه جدیدی در روابط مصر با کشورهای جهان صورت گرفته است.

نبیل العربی تأکید کرد که مصر تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرد تا دولت مستقل فلسطین به رسمیت شناخته شود و تمامی ادعاها مبنی بر آنکه حماس مانعی برای فرایند صلح ایجاد می‌کنند را رد کرد.

/29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =