۳۳ نفر
۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
شلیک توپ سال نو، چرا کنار برج آزادی؟

قرار بود امسال را به آرامش شروع کنیم و درآخرین یادداشتم در سال ١٣٩٩ آرزو کردم که ان شا الله سالی ارام بدون حوادث و بحران داشته باشیم و باشد که من هم کمتر بنویسم!

شاید عده ای از شلیک توپ به رسم قدیم خوشحال شده باشند، بنده هم می شدم اگر در کنار سمبل و نماد فیزیکی کشور نبود!

ببینید | لحظه شلیک توپ و تحویل سال نو در میدان آزادی تهران

شلیک توپ سال نو، چرا کنار برج آزادی؟

چرا دیگر هیچ کس حتی چند دقیقه قبل از عملیاتی کردن یک کار به عواقب آن توجه نمی کند، آیا این به این معنی نیست که دم غنیمت است و بعد هر چه اتفاق افتاد افتاد بما چه ! احتمالا ما که نیستیم بقیه هم به ما مربوط نیست!

کدام مجنونی در کنار برج آزادی اجازه شلیک توپ آن هم چند عدد را می دهد؟! آیا می دانید چه خسارتی به این برج و ملحقات آن وارد شده است! ندیده و ارزیابی نکرده عرض می کنم بسیار زیاد.
چرا در پروسه تصمیم گیری یک نفر به این مطلب اعتراض نکرد و نگفت که تمام سازه بتنی ترک هایش بیشتر، قطر و عمقشان بزرگتر، جدایی مویی بدون شک نماها و اقلام غیرسازه ای از سازه اصلی و صدمه به تاسیسات و اتصالات آنها و صدها مشکل دیگر برای بنا ایجاد خواهد شد.
ممکن است در حال حاضر به چشم دیده نشود ولیکن خسارتش صددرصد و عمده خواهد بود. آیا نمی شد این کار را در فضایی باز در دشتی سبز و پهناوربه پهنای کشورعزیزمان به دور از هرساختمان و تاسیساتی که نماد قدرت بالاتری را هم عرضه می کرد، شلیک کرد؟ چرا کنار برج آزادی؟
بصورت نمادین و سمبلیک هم بهتر بود برج آزادی با توپ و تفنگ آمیخته نشود. فقط چند دقیقه فکر لازم بود، افسوس!

* استاد نمونه کشوردر مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1497412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    علتش معلومه.به اسم قبلی برج مراجعه کنید.میخوان پاک بشه
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    اول اینکه دوستان اصلا رو خسارت دیدن برج آزادی حساب کردن که اینکار انجام شد،میخواستن استحکام بنا آزمایش بشه در ثانی اگه کنار برج میلاد توپ در کرده بودن که الان ریخته بود و دست کم دو اتوبان حیاتی تهران رو هم نابود کرده بود.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    آخه مهندس جان تو این مملکت به چی فکر میشه که به این قضیه هم فکر شده باشه؟ شما یه مورد برای من بیار که روش فکر شده باشه
  • حسین IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    هی، آقای دکتر تو این مملکت زندگی می کنید هنوز متوجه نشدید تنها چیزی که تو این مملکت وجود ندارد، عقلانیت است.
  • DE ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    توپ را معمولا در جائی خلوت و بدون رفت و آمد شلیک می کنند ،اما اینها با بوجود آوردن یک صحنه جنگی ، آن را کنار برج و بغل گوش جمعیت شلیک کردند با هیاهو و شلوغ بازی .. چنین تبریک ترسناکی پیشکش خودتان .. هدف ، گفتن تبریک سال بود یا نشان دادن اقتدار کذائی به مردم کوچه و بازار ؟؟؟
  • رشدی IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    استاد شما خودتان را ناراحت نکنید
  • محمد DE ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    با سلام بنده هم با نظر این بنده خدا موفق هستم اینکه لحظه تحویل سال با شلیک توپ باشد هم هیجان انگیزه هم کاری در نوع خودش جالب ولی با توحه به شدت لرزه و از طرفی ارزش این نماد برای مردم ایران بهتربود این کار در جای دیگر انحام میشد البته این نماد سالهاست به فرانوشی سپرده شده نم و نشت آب در حال از بین بردن این اثر بیاد ماندتی شده و همه بی تفاوت از کنار این موضوع گذطته اند بعضی جاها هم متاسفانه عده ای تحمل نام اراش رو ندارند ولی به هر حال گذشته باید علاج واقعه قبل وقوع نمود حالا باید امید وار باشیم به این نماد ملی و میهنی آسیب بیستر از بی مهری و فراندشی نرسیده باشه انشالله
  • حر TR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    0 0
    هر چه بوده، به نیت رسم و شادکامی مردم نبوده. بلکه اینان یاد گرفته اند که از هر موقعیتی جهت گرفتن زهره چشم مردم و ترساندنشان استفاده کنند.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    0 0
    این یعنی ما خیلی صلح طلبیم و حتی کنار برج ازادی! از سلاحهای جنگی سنگین استفاده می کنیم
  • قمی DE ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 0
    ممنون از دقت تون
  • DE ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    0 0
    برج آزادی با شلیک توپ ، ترکهای بیشتری خورده ... سهل انگاری عمدی در حفظ این میراث ملی کم بودکه با شلیک توپ تخریبش را هم تسریع کردند ؟؟ میراث فرهنگی هم تاکنون در برآورد خسارت هیچ اقدامی نکرده و متولی برج هم می گوید که شلیک توپ را اصلا به آنها اطلاع نداده اند ! این برج یک شاهکار معماریست اما هرچه مربوط به این دوران نیست باید نابود بشود جز گلدسته های حرم ها و مناره ها و برج میلاد که معلوم نیست کی ریزش بکند !