۱۴ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
جناب وزیر بهداشت، چرا مرده‌شورخانه؟

در مهندسی رسم است که با برداشت فیزیکی از مشکلات و آسیب پذیری ها به کمک تیوری، آزمایشات و یا مدلسازی عددی نسبت به اصلاح امور اقدام کنیم.

نمی دانم چه شد که جنابعالی مجددا به رود خانه و جمع اوری مرده و نامیدن خود به عنوان مدیر کل مرده شورخانه و نه وزیر بهداشت اشاره فرمودید: وزیر بهداشت با اشاره به آمار مرگ و میر روزانه کرونا گفت: نام مرا به جای وزیر بهداشت بگذارید مدیرکل مرده شور خانه! این درد بزرگی است.

اگر بنده به عنوان یک معلم مهندسی از فرمایشات حضرتعالی بخواهم مدلی ریاضی برای پی بردن و حل مشکل اصلی و کمک در راستای فرمایشات شما بسازم باید بگویم، اگر کل فرمایشات شما درست است !

پس ما با یک مدل معیوب سرو کار داریم و برای شناسایی و حل معضل به ابتدا باید برگردیم ! همان نکته ای که دقیقا یکسال است بنده در تمامی یادداشت های کرونایی خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین بیش از حد لازم مورد توجه قرار داده ام.

از شما برای قبول تلویحی مشکل اصلی در عدم موفقیت برنامه های مقابله با کرونا در کشور به عنوان یک معلم   تشکر و قدردانی می کنم ! حال با هم موافقیم که مشکلی اینجا در مدیریت کرونا وجود دارد ! الحمدالله که بلاخره بعد از یک سال حرف بنده را با ادبیات خاص خود تایید می فرمایید؟!

حضرتعالی در فرمایشات قبلی خود در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فرمایشات اخیر خود در دانشگاه علوم پزشکی تهران تقریبا از همه گلمند بودید، از کادر تحقیقاتی گرفته تا ارگانهای دیگر و بلاخره مردم ؟ بنظر حقیر درست هم می فرمایید. اما چه باید کرد!  

در سخنرانی اخیر خود دردانشگاه تهران فرموده اید تا صبح خوابم نبرد و قدم زدم ! آیا در طول این شب و درمیان قدم زدن های طولاتی خود یک لحظه به مشکلات ساختاری که بنده حقیر ناچیز طی یک سال گذشته در ٤٥ یادداشت کرونایی خودم به آنها مدام اشاره کرده ام توجه فرمودید !
بینی و بین الله که ممکن است همان که ناطقی الهی می گوید یعنی جایگاه وزارتخانه شما در کمیته مقابله اشتباه تعریف شده است و تمام این مشکلات ناشی از جایگاه خود وزارتخانه شماست: ویوا کرونا

اگر وزارت بهداشت فقط همان موضوع تخصصی یعنی درمان و اقدامات پزشکی کمیته را به عهده می گرفت و مدیریت کلان بحران را طبق ساختار پیشنهادی حقیر سازماندهی می کرد. آیا بهتر نبود؟ تهران و تبعیت از مصوبات کمیته ملی کرونا

شاید دیگر نیازی به فریادها و عصبانیت و شب بیداری های به حق شما نبود و بقیه مسایل توسط ارگان های مربوطه در داخل هسته مرکزی و شورایعالی در راستای تخصصی تر حل می شد!  آیا یک آن تصور کرده اید که اگر قرار بود وزارت مسکن متولی اصلی و مدیر بحران یک زلزله می شد چه رخ می داد؟

آیا به اینکه در یک سیل اگر مدیر بحران و متولی تام، وزارت نیرو می شد فکر کرده اید ! تمام مردم نه چادر داشتند نه درمان، نه نجات و نه خدمات دیگر ! بله بلایا مولتی دیسیبنری هستند و واگیر هم در این ابعاد،  دیگر فقط یک امر پزشکی نیست!

درهمین راستا آیا یک لحظه فکر کردید بدور از هرتعصبی که شاید این فرد که ٤٥ یادداشت در رد ساختار نوشته و به خیال واهی خود، خود را شخصی اهل فن معرفی می کند شاید درست می گوید!
و لازم نبود این همه تلفات و ته رودخانه به جمع آوری نعوذبالله مرده و مدیریت غسالخانه را به عهده می گرفتید!
اصلا فرض کنیم در ابتدای واگیر غافلیر شدیم و کمیته بدست وزارت خانه بهداشت سپرده شد! یکسال تجربه نشان داد و شما هم قبول دارید که مشکلات اساسی در ان وجود دارد ! نباید الان بازنگری کنیم و این رودخانه را یا خشک و یا تغییر مسیر دهیم تا دیگر کشته نگیرد!

حال که تغییرات پیشنهادی کم کم در حال لحاظ شدن است از جمله تشکیل شورایعالی و بقیه خواسته ها هم کم و بیش لابلای این دوران اصلاح شده است از جمله، توقف گند زدایی خیابانها و اماکن، تشکیل قرارگاه عملیاتی، محله محور شدن اقدامات که البته هنوز کافی نیست، دنبال نکردن ناقلان بصورت الکترونیکی و ... شاید بد نباشد دو  تغییر ساختاری دیگر هم هر چه سریعتر در دستور کار قرار بگیرد. تشکر از آقای رئیس جمهور برای اصلاح ساختار مدیریت کرونا

بکی اصلاح جایگاه وزارت بهداشت و دیگری استقلال ابر شهرها، چگونه می شود حکمی برای یک فرد زد و گفت علی الرغم وجود شهردار، شورای شهر و ساختار اداری منسجم یک ابر شهر مثل تهران شما از فردا مسول کمیته مقابله با کرونای این شهر هستید!
نمونه وحشتناک و عینی آن در خوزستان و اهواز اخیرا تجربه شد که اگر این استقلال وجود داشت دیگر نیازی به درخواست و شنیدن پاسخ خیر برای دو هفته قرنطینه نبود که این همه مشکلات و مرگ و میر حاصل ان باشد!
دقت بفرمایید لطفا، مشکل شما ساختاری ست و به تبع ان این مشکلات و این تعداد مرگ و میر و عصبانیت های رهبری مانند شما ! ( فرمودید از مرز اتوبوس رد می شود "من" خبر ندارم ! ) می بینید مشکل آشکارتر از آفتاب کجاست!
همکار ارجمند دانشگاهی و وزیر محترم بهداشت و درمان هنوز دیر نیست ! تا زمانی که ساختار کمیته ملی مقابله با کرونا با ساختار حاکمیتی کشور هم خوانی و هم سو نباشد مشکلات شما با دیگر ارگانها باقی و نتیجه آن مرگ و میر هموطنان خواهد بود ! می شود برای سال جاری تغیر ساختار داد، تا شما با تمرکز بیشتر روی مسایل درمانی، شهرداران ابر شهرها برای محدوده خود و متخصصان بحران کشور روی شیوه های کنترلی و مدیریت اصولی بحران زیر یک ساختار منسجم  عمل بفرمایند.        

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1490405

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 1
    آمیرزا نقطه ای شده اید! مطلب کم است که کارتان شده گیر دادن به کلمات.....
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    واقعا که این پیشنهاد ها فراتر از جایگاه ایران و درحد جام جهانی و المپیک است ، در این وبلاگ نخبگان
  • محمد رضایی IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    بسیار عالی
  • سهیلا IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    چقدر شما فرمودید و قلمفرسایی کردید ولی کو گوش شنوا باز هم در بر همان پاشنه خواهد چرخید چون این صندلیها و این سمتها گوش جماعت را کر و چشمانشان را کور کرده است. متاسفم که استادانی چون شما مینویسند به امید هدایت متولیان به راه درست ولی کسی نمیبیند یا نمیخواهد ببیند!!!!