۰ نفر
۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
«نوروز»عنصری که از آن غافل شده‌ایم

کارشناس مسائل اوراسیا در گفتگویی به بررسی اهمیت جایگاه نوروز در بین کشورهای همسایه و همچنین فرصت های آن در صورت توجه به آن پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، بهران امیراحمدیان در پاسخ به این سوال که کشورهایی که با هم از اشتراکات فرهنگی برخوردار هستند و نوروز را جشن می گیرند همگرایی کمی در این زمینه دارند، به نظر شما دلیل آن چیست؟ گفت: در آسیای مرکزی پس از استقلال، جمهوری آذربایجان عنصری به نام نوروز به جشنی دولتی تبدیل شده است بدین معنا که در سطح دولت جشن گرفته می شود. برخلاف آنکه در ایران به داخل خانواده های ایرانی نفوذ می کند و به جشنی مردمی تبدیل می شود. دولتها در ایران جشن نوروز برگزار نمی کنند، بلکه این مردم هستند که آن را گرامی می دارند و دولتها که از مردم هستند نیز آن را گرامی می دارند. دولتها هر چند، امکان برگزاری آن را فراهم می کنند، تسهیلاتی در بازار و رفت و آمد و اعلام تعطیلی نوروز و پرداخت پاداش و عیدی و غیره را انجام می دهند. نوروز جشنی ایرانی بوده که در بین مردم نهاینه و پایدار و ماندنی شده است، تبدیل به بخشی از هویت ملی کشور شده است. باید فرصتی فراهم شود تا ما بتوانیم از عناصر وحدت بخش ملی برای همگرایی هر چه بیشتر استفاده کنیم تا از این راه روابط نیز با دیگران گسترش یابد. در این راستا اگر بخواهیم نوروز را به عنوان عنصری ببینیم که به ما برتری دهد استقبالی از آن نخواهد شد. اما وقتی بخواهیم به طور مساوی با همسایگان در قلمرو نوروز همکاری کنیم، جشن بزرگی می تواند برای برگزاری شکل گیرد. علاوه بر مزایا و جنبه های فرهنگی این موضوع فرصت های دیگری نیز می تواند فراهم شوند. ایران به عنوان کشوری پهناور در قلمرو این پدیده فرهنگی می تواند با کشورهای بزرگ دیگر در تعامل باشد همان گونه که در سند چشم انداز بدان اشاره شده است.

وی افزود: همان طور که در فلسفه نوروز بزرگتر ها به کوچکترها هدیه می دهند، کشورهای بزرگ و توانمند نیز هدایای نوروزی به اعضای کوچکتر بدهند. این هدیه می تواند در قالب تسهیلات برای عبور از خاک ایران، یا تسهیل در صدور ویزا باشد. اقداماتی دیگری مانند تجارت و بازرگانی و تبادل فرهنگی و مبادله استاد و دانشجو در این زمینه یاد می شود. وقتی سطح کوچک خانواده را وسعت ببخشیم تبدیل به قلمرو بزرگ نوروز خواهد شد. اصل باید بر این باشد تا توانایی های کشورهای حوزه در این قلمرو تقسیم شود. در این بین همکاری هایی در زمینه بنادر، زیرساختها، انتقال تکنولوژی و تبادلات فرهنگی می تواند صورت گیرد. اگر نوروز را با این دید بنگریم و از این جنبه پیگیری کنیم آن وقت می توانیم آن را دیپلماسی نوروزی بدانیم که بخشی از دیپلماسی فرهنگی تلقی می شود و در مجموع در سیاست خارجی امری کاربردی به شمار می آید.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت نوروز برای دیپلماسی اقتصادی نیز گفت: دیپلماسی نوروز قادر است تا بخش های مختلف اقتصادی دیگر راه به همراه خود داشته باشد. در این بین کشورهای که با هم خصومت دارند می توانند تنش زدایی کنند. باید بررسی کنیم که چرا کشوری مانند ترکمنستان روابطشان با ایران سرد شده است؟ چرا در روابط ما با تاجیکستان و افغانستان، گشایشی صورت نمی گیرد؟ نوروز می تواند به عنصر آشتی تبدیل شود. برگزاری دوره ای مراسم سران حوزه نورزوز در کشورهای حوزه نوروز باید صورت گرفته و با جدیت دنبال شود. در وزارت خارجه باید دبیرخانه ای برای جشن نوروز شکل بگیرد و با نهاد های مقابل در تماس باشد. باید با نوروز آشتی کنیم. درخصوص جمهوری آذربایجان نیز به همین شکل است و ایران می تواند در بازسازی مناطق پس گرفته شده به ایفای نقش بپردازد. وجود ظرفیت های چون نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلولهای بنیادی،صنایع هوافضا، امور بهداشت و درمان، کشاورزی و ازاین قبیل امور می تواند درحوزه نوروز به مبادلات با یکدیگر به توسعه روابط یاری رسانند.انتشار تمبرهای نوروزی به تخصیص بخشهایی به نوروز در همه کشورهای حوزه نوروز کاری ارزنده می تواند باشد که در همه کشورهای حوزه نوروز دنبال شود. بجای کنترل و جلوگیری از آتش بازی شب عید و چهارشنبه سوری، می توان صنایع تولیدات مواد محترقه ایمن ایجاد کرد و به کسب درآمد و ایجاد اشتغال کمک کرد. بجای روشهای سلبی از روشهای ایجابی بهره گرفت. می توان دیگر کشورهای آسیای مرکزی را به همگرایی با ایران تشویق کرد تا مبادلات اقتصادی نیز صورت بگیرد. در روند مبادله اقتصادی، نوروز توانایی دارد تا جابجایی ایجاد کند. وقتی رفت و آمدها شکل بگیرد و تورهای ارزان قیمت در نظر گرفته شوند و به کشورهای همسایه در نوروز برای بازدید تخفیف داده شود همکاری های مفید و ارزنده ای شکل خواهند گرفت. باید شرایطی مهیا شود تا هم ایران و هم کشورهای دیگر بتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند. در این بین صنعت پوشاک، مواد غذایی و در بخش خدمات مانند حمل و نقل و هتلداری رونق خواهند گرفت که موضوعات بسیار حساس و مهمی هستند.

>>> مشروح گفتگو را بخوانید:
با نوروز آشتی کنیم/دیپلماسی نوروزی اقتصاد کشور را رونق می‌دهد

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1497419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =