سعودی گزارشگر ویژه سازمان ملل را تهدید به مرگ کرد

ایرنا نوشت: رژیم عربستان سعودی گزارشگر، ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام های خارج از چارچوب قضایی را به دلیل تحقیقات او درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی به مرگ تهدید کرده است.

«اگنس کالامارد» در گفت‌وگو با روزنامه گاردین انگلیس این موضوع را برملا کرد و افزود یکی از همکارانش در سازمان ملل متحد گوشی را به او داده و گفته که یک مقام بلند پایه سعودی ژانویه سال گذشته میلادی در جلسه با سایر مقام‌های سازمان ملل متحد در ژنو دو بار تهدید کرده که به حساب خانم کالامارد خواهد رسید.

وی افزود که این اظهار نظر از دید همکارانش، تهدید به مرگ تعبیر شده است.

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد.

سازمان سیا پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه با قطعیت بالایی گزارش داد که بن سلمان شخصا دستور این قتل را صادر کرده است اما مقام های اطلاعاتی به طور علنی در این باره صحبت نکرده و شواهدی ارائه نکردند.

چندی پیش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش غیر محرمانه‌ای را از قتل این روزنامه‌نگار منتقد حکام فعلی سعودی منتشر کرد که در آن آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی تایید کرده است.

همچنین افزوده شده است: ما بر اساس کنترل  ولیعهد در تصمیم‌گیری پادشاهی، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت آمیز برای سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقچی، به این ارزیابی رسیدیم .

کالامارد با اشاره به گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا از کاخ سفید خواست تا نه تنها اموال بن‌سلمان بلکه تعاملات بین‌المللی او را نیز هدف تحریم قرار دهد. وی تصریح کرد؛ طرد آن‌هایی که دستور قتل جمال خاشقچی را صادر کردند، از صحنه بین‌الملل گامی مهم در اجرای عدالت است و به آن‌هایی که قصد ارتکاب جنایت‌های مشابهی را در سر دارند پیام قوی ارسال می‌کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از دولت آمریکا خواست تا از برخورد قانونی با بن سلمان چشم‌پوشی نکند «زیرا او رهبر یک کشور بشمار نمی‌رود».  وی همچنین از دولت بایدن خواست تا اطمینان حاصل کند که تمام جزئیات جنایت صورت گرفته به طور کامل افشا شود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1498146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    0 0
    به به بهتر از این هم مگه از عربستان انتظار میرفت ، خوبه تف سر بالاست این عربستان برای خودش و متحدانش