استقلال 99 در 10 قاب

استقلال در سال 1399 روزهای تلخ و شیرین زیادی را پشت سر گذاشت.

عرفان حاج‌بابایی؛ سال پر آب و تاب آبی های پایتخت، بالاخره برای آن ها به پایان رسید. سالی که در آن استقلالی ها بالا و پایین های زیادی را تجربه کردند و حوادث تلخ و شیرین بسیاری را پشت سر گذاشتند. حوادثی که در مقطعی آن ها را تا آستانه کسب جام و در مقطعی دیگر تا آستانه تحقیرشدن در دربی پایتخت پیش برد. اتفاقاتی که البته هیچکدام نیفتاد.

به بهانه آغاز سال جدید، مروری داشته ایم بر 10 اتفاق مهمی که باشگاه استقلال طی سال 1399 از سر گذرانده است:

*نایب قهرمانی لیگ برتر

شروع دوباره مسابقات لیگ پس از شیوع ویروس کرونا، برای استقلال چندان خوش یمن نبود. آن ها که پس از جدایی تلخ استراماچونی نیمکت خود را یک بار دیگر به فرهاد مجیدی سپرده بودند، آغاز خوبی در دوران پساکرونا نداشتند و با کسب یک شکست مقابل فولاد و بعد از آن دو تساوی مقابل سایپا و تراکتور، عملا از کورس قهرمانی با پرسپولیس خارج شدند. با این حال نتایج خوبی که استقلال در هفته های پایانی لیگ گرفت-از جمله برتری مقابل سپاهان- این تیم را در نهایت به رتبه دوم رساند تا استقلال بتواند جواز حضور در رقابت های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد.

استقلال 99 در 10 قاب

*برد شیرین در دربی

با از دست رفتن قهرمانی در لیگ برتر، امید آبی ها معطوف به فتح جام حذفی شد. جامی که آبی ها در آن خیلی خوب پیشروی کردند و با برتری مقابل سپاهان در مرحله یک چهارم نهایی، به نیمه نهایی راه یافتند. در این مرحله، پرسپولیس که قهرمان لیگ برتر هم شده بود انتظار آبی ها را می کشید. دربی حذفی اما برای استقلال خوش یمن بود و آن ها توانستند پس از تساوی 2-2 در 120 دقیقه، در ضربات پنالتی با نتیجه 4-1 حریف خود را از مقابل بردارند و با این برد دلچسب، به فینال جام حذفی راه پیدا کنند.

استقلال 99 در 10 قاب

*باخت غیرمنتظره در فینال حذفی

یک روز پس از برد شیرین در دربی جام حذفی، استعفای فرهاد مجیدی به دلیل اختلاف با سعادتمند و تلاش مدیریت باشگاه برای بازگرداندن استراماچونی، اردوگاه شاد آبی را به محلی برای تنش و اختلاف و اعتراض تبدیل کرد. فرهاد درنهایت راضی شد تا در فینال روی نیمکت بنشیند اما یک هفته کشمکش به ضرر استقلال تمام شد و آن ها با شکست 3-2 مقابل تراکتور در فینال جام حذفی، فرصت طلایی کسب جام را در فصل گذشته از دست بدهد.

استقلال 99 در 10 قاب

*ناکامی آسیایی در قطر

فرهاد مجیدی بعد از فینال حذفی از جمع آبی ها جدا شد و همانطور هم پیشبینی می شد استراماچونی هرگز دوباره به تهران برنگشت تا استقلال با دستیار مجیدی یعنی مجید نامجومطلق راهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا بشود. بازی هایی که به صورت فشرده در قطر برگزار شد و آبی ها با نامجو توانستند از گروه خود صعود کنند اما در مرحله بعد با نمایشی ضعیف مقابل پاختاکور ازبکستان 2-1 شکست خوردند و در مرحله یک هشتم نهایی با مسابقات وداع کردند.

استقلال 99 در 10 قاب

*حاج محمود وارد می شود

با ممنوعیت ورود مربیان و بازیکنان خارجی،مدیران استقلال چاره ای نداشتند جز این که یک مربی داخلی را برای تیم خود بیاورند. از بین گزینه های موجود نظیر جواد نکونام،امیر قلعه نویی و محمود فکری درنهایت قرعه به نام فکری افتاد. او که در نساجی نتایج بدی نگرفته بود، در میان حواشی فراوان کار خود را به عنوان سرمربی استقلال در لیگ بیستم آغاز کرد و از همان ابتدا بسیار امیدوار بود تا بتواند ستاره سوم را برای آبی ها به ارمغان بیاورد.

استقلال 99 در 10 قاب

*صدرنشینی،ضعف فنی،نمایش فاجعه در دربی

استقلال با محمود فکری روزهای پر از تناقضی را پشت سر می گذاشت. آن ها از لحاظ امتیازگیری و نتیجه گیری شرایط خوبی داشتند و در رتبه های بالای جدول قرار داشتند اما از طرفی استقلال نمایش های خوبی نداشت.آبی ها خوب بازی نمی کردند و اشکالات زیادی در بازی خود داشتند. از ضعف های آشکار در خط دفاعی تا عدم توانایی در خلق موقعیت گلزنی. در دربی تهران مقابل پرسپولیس اما این عیوب به شکلی آشکار و عریان خود را نشان داد. استقلال در شرایطی به دیدار پرسپولیس رفت که قرمزپوشان در پی شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا و نتایج ضعیف در هفته های ابتدایی لیگ بیستم، شرایط چندان خوبی نداشتند و هواداران استقلال امیدوار بودند تا با اتکا به این ضعف و همچنین نتایج نسبتا خوبی که تیم شان تا آن هفته گرفته، بتوانند در دربی هم به برتری برسند. بازی برای استقلال اتفاقا  خیلی هم خوب شروع شد و آن ها در دقیقه 2 توسط مطهری به گل هم رسیدند اما بعد از گل، یکی از ضعیف ترین نمایش ها را از خود به جای گذاشتند و اگر بخت و اقبال یار آن ها نبود، بعید نبود که حداقل 4 بار دروازه خود را مقابل رقیب سنتی بازشده ببینند.

نمایش ضعیف در دربی، باعث شد تا فشارها بر کادرفنی استقلال افزایش یابد و همگان از فکری بخواهند که رویه خود را تغییر بدهد.

استقلال 99 در 10 قاب

*فکری در انتهای خط

دوران محمود فکری خیلی زود در استقلال به پایان رسید. او که بعد از نمایش بد در دربی نتوانست تغییر خاصی در عملکرد تیمش ایجاد کند، دیگر آن نتایج خوب ابتدای فصل را هم نمی گرفت تا صبر هواداران استقلال به پایان برسد. اعتراضات هرروزه آن ها در تمرینات و فضای مجازی و البته توقف و شکست مقابل تیم های سپاهان،سایپا،نفت مسجدسلیمان و مس رفسنجان درنهایت فکری را به انتهای خط در استقلال رساند و او را وادار کرد که در زیر فشارهای فراوان، از سمت خود استعفا دهد.

استقلال 99 در 10 قاب

*هتریک فرهاد در سرمربیگری

بعد از محمود فکری، نیمکت استقلال فقط یک آلترناتیو داشت و آن هم فرهاد مجیدی بود چرا که مربیانی دیگر نظیر امیر قلعه نویی و جواد نکونام نتوانستند درنهایت رضایت نامه خود را از باشگاه هایشان دریافت کنند. فرهاد مجیدی این بار با حمایت قاطع هواداران استقلال یک بار دیگر به استقلال برگشت تا برای سومین بار هدایت آبی ها را برعهده بگیرد.

استقلال 99 در 10 قاب

*پنجره ای که دیر باز شد

وقتی فرهاد مجیدی به نیمکت استقلال برگشت، یکی از اصلی ترین چالش های او تقویت استقلال بود با این حال پنجره بسته استقلال به دلیل بدهی به بودوروف، کار را برای کادرفنی جدید سخت کرد. درنهایت این پنجره در آخرین ساعات نقل و انتقالات باز شد اما استقلال نتوانست امین قاسمی نژاد، مهاجم مدنظر فرهاد مجیدی را از پدیده به خدمت بگیرد.

استقلال 99 در 10 قاب

*پایان خوش 99 با سه برد

بازگشت فرهاد مجیدی به استقلال بازگشت موفقیت آمیزی بود. آبی ها با مجیدی توانستند تا حد زیادی اعتبار از دست رفته خود را بازیابی کنند و با کسب دو برد در لیگ برتر مقابل فولاد خوزستان و ماشین سازی، یک بار دیگر خود را به عنوان یک مدعی جدی مطرح کنند. آن ها همچنین در جام حذفی هم توانستند از سد پیکان عبور کنند تا حالا در هر دو جام، از مدعیان به حساب بیایند. این سه پیروزی، حالا هواداران استقلال را بسیار به سال 1400 امیدوار کرده است. سالی که فرهاد و بازیکنانش آزمونی سخت در سه جبهه لیگ،حذفی و آسیا خواهند داشت.

استقلال 99 در 10 قاب

بیشتر بخوانید:

از استقلال 1400 رونمایی شد/عکس

جدیدترین عضو کادرفنی استقلال و سلفی فرهاد/عکس

آرژانتین حریفی به سرسختی ایران ندیده/عکس

254 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1498182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =