با مخوف‌ترین انگلی که می‌تواند مغز انسان را آلوده کند آشنا شوید

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سالانه بیش از ۳.۵ میلیارد نفر در جهان از عفونت‌های انگلی رنج می‌برند. با این حال، هنوز بسیاری از مردم از علائم ابتلا به انگل‌ها اطلاعی ندارند. در واقع انگل‌ها در داخل روده زندگی کرده و از مواد غذایی مصرفی فرد، استفاده می‌کنند.

احتمال ابتلا به انگل و کرم‌های مختلف دستگاه گوارشی به ویژه کرم نواری در هر جایی که زندگی کنید وجود دارد. برای مثال، متخصصان انگلیسی می‌گویند اگر فرد بالغی هستید و در بریتانیا زندگی می‌کنید، احتمال دارد به عفونت‌های انگلی و کرم نواری آلوده باشید.

به طور معمول کودکان، افراد کهنسال، افراد مبتلا به اچ آی وی و کسانی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های انگلی و کرم‌های نواری قرار دارند. همچنین افرادی که در سرزمین‌هایی با آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می‌کنند، احتمال ابتلا به عفونت‌های انگلی در آن‌ها زیاد است.

کرم‌های نواری تنها بخشی از انگل‌هایی هستند که می‌توانند انسان‌ها را آلوده کنند. از دیگر کرم‌هایی که نقش انگل در دستگاه گوارش انسان را دارند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- کرم‌های گرد
۲- کرم‌های سوزنی
۳- کرم‌های قلاب مانند
۴- استرانگیلوئیدیازیس
۵- شیستوزوم
۶- تریشینلا
۷- فلاریازیس لنفاوی

افراد ممکن است پس از خوردن غذاهای آلوده به تخم کرم‌های نواری به این انگل مبتلا شوند. مصرف گوشت و ماهی‌ها به صورت خام و یا نیمه پخته می‌تواند منجر به آلوده شدن به کرم‌های نواری شود. همچنین اگر افراد در معرض فضولات حیوانی یا آب‌های آلوده به آن‌ها باشند، می‌توانند به انگل آلوده شوند.

انسان‌ها می‌توانند این انگل‌ها را به یکدیگر منتقل کنند. در صورتی که فرد نکات بهداشتی را رعایت نکند و پس از اجابت مزاج دستانش را نشوید امکان مبتلا کردن مجدد خود به کرم‌های نواری نیز وجود دارد. با رعایت موارد ذیل می‌توانید از ابتلا به این انگل جلوگیری به عمل آورید:

۱- به طور مستمر استحمام کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنید. شستن دستان با آب و صابون بسیار اهمیت دارد.
۲- بهداشت مواد غذایی را رعایت کنید. رعایت بهداشت مواد غذایی در زمان خرید، حمل و نقل و نگهداری بسیاری ضروری است. همچنین باید به طور کامل گوشت و ماهی را بپزید.
۳- برای اطمینان از مرگ هر گونه انگل در گوشت، آن‌ها را دستکم برای ۷ روز منجمد کنید.
۴- به هیچ عنوان گوشت ناپخته مصرف نکنید.
۵- از چاقوهای مختلف برای قطعه قطعه کردن سبزیجات و گوشت استفاده کنید.
۶- تمامی میوه‌ها و سبزیجات را پیش از مصرف ضدعفونی کرده و به طور کامل بشویید.
۷- تنها از آب سالم استفاده کنید.

با این حال، اگر به کرم نواری مبتلا شده اید، باید بدانید خلاصی از آن کار ساده‌ای نیست، زیرا این کرم‌ها عادت به تکثیر سریع و ایجاد لاروهای بسیار در بدن دارند. این کرم‌ها می‌توانند به بخش‌های دیگر بدن نیز منتقل شده و فرد را درگیر کنند.

برای مثال، کرم‌ نواری که از گوشت خوک وارد بدن انسان می‌شود می‌تواند مغز فرد را نیز درگیر کند. در این حالت، فرد دچار علائمی مانند سردرد، مشکلات بینایی و تشنج می‌شود. این موضوع می‌تواند به ندرت باعث مرگ فرد شود.

افراد پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های مدفوع و خون، پی به ابتلای خود به این انگل می‌برند. سه داروی پرازیکوانتل، آلبندازول، و نیتازوکساند داروهای رایجی هستند که برای این منظور تجویز می‌شوند. با این حال، در برخی موارد عمل جراحی برای خارج کردن کیست‌های حاوی انگل ضروری است.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1502984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =