به دنبال انتشار خبر موجود عجیب‌الخلقه در آغ‌بولاق مشکین‌شهر، خبرآنلاین توضیح داد که این موجود چیزی جز لاشه متلاشی‌شده یک سگ نیست. دلایل کارشناس خبرآنلاین را در اثبات سگ بودن این لاشه بخوانید.

عرفان خسروی: در هیچ جای جهان با کسی که نظر کارشناسی ارائه می‌کند، چنین برخوردی انجام نمی‌شود. (نظرات کاربران را در مورد مطلب دیروز خبرآنلاین در انتهای این مطلب ببینید.) ... به‌هرحال فکر می‌کنم این توضیحات برای روشن‌شدن موضوع کافی باشد:

۱. پستانداران «ناجوردندان» هستند. یعنی دندان‌های آسیا، نیش و پیش آن‌ها از یکدیگر تفکیک ‌شده است. در گروه‌های مختلف، بسته به نوع تغذیه، این دندان‌بندی شکل‌های مختلفی‌ می‌پذیرد. در حیواناتی مانند سگ‌سانان که از گوشت تغذیه می‌کنند شکل دندان‌های آسیا برای پاره‌کردن گوشت و استخوان تغییرشکل یافته است، دندان‌های نیش بلند و تیز هستند و دندان‌های پیش هم برای به دندان گرفتن گوشت تیز شده‌اند. تمام این مشخصات به خوبی در این نمونه مشهود است. برای مقایسه می‌توانید تصویر نمونه پیداشده را از زوایای مختلف، با جمجمه سگ مقایسه‌کنید (دندان‌های نیش با علامت سرخ و دندان‌های آسیا با علامت زردرنگ مشخص شده‌اند).

فکر می‌کنم اضافه‌کردن این نکته خالی از فایده نباشد که پرندگان (از جمله کرکس) فاقد دندان هستند. در مورد دندان‌بندی پرندگان منقرض‌شده و دایناسورها، پیشنهاد می‌کنم به کتاب «فرهنگ‌نامه دایناسورها: شناخت‌نامه جامع دایناسورهای ایران و جهان» ( نشر طلایی: ۱۳۹۰) مراجعه فرمائید.

۲. پستانداران دارای استخوان گونه‌ای (Jugal یا Zygomatic) بزرگی هستند که به شکل کمان‌مانند، لبه پایینی حفره چشم را تشکیل‌می‌دهد. این استخوان در دایناسورها باریک و صاف است و در پرندگان بسیار نازک و ظریف است. شکل این استخوان‌ هم بسته به شکل جمجمه در پستانداران مختلف تفاوت دارد (استخوان گونه‌ای با علامت سبزرنگ مشخص‌شده است). برای مشاهده اینفوگراف در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

۳. در پرندگان و دایناسورهای گوشت‌خوار، استخوان‌های کف پا به هم متصل‌شده و جوش خورده‌اند. استخوان‌های مچ نیز به همین استخوان‌های جوش‌خورده متصل شده‌اند. تعداد این استخوان‌ها در پرندگان و دایناسورهای گوشت‌خوار سه عدد استخوان بزرگ کف پا و یک عدد استخوان تحلیل‌رفته کف پا است که پس از دوران جنینی کاملاً حذف می‌شود. بنابراین تنها سه استخوان کف پا وجود دارد که آن‌ها هم کاملاً به‌هم جوش خورده و به شکل یک استخوان دراز واحد درآمده‌اند. استخوان‌های کف دست هم در پرندگان همین وضعیت جوش‌خوردگی را دارند. به‌علاوه در پرندگان و دایناسورهای گوشت‌خوار، تنها سه استخوان کف دست وجود دارد. اما در پستانداران استخوان‌های کف دست (و کف پا) از هم جدا هستند.

در پستاندارانی که با سرعت می‌دوند، ممکن است این استخوان‌ها در کنار هم با کمک تاندون‌ها محکم شد باشند، اما به هم جوش نمی‌خورند (به غیر از برخی پستانداران کیسه‌دار ساکن استرالیا مانند کانگارو و پستانداران زوج‌سم مثل غزال‌ها، بزها، گاوها و گوسفندها). در پستانداران سنگین وزن در هنگام راه‌رفتن استخوان‌های کف روی سطح زمین قرار می‌گیرند (به این وضعیت «کف‌رو» گفته می‌شود). خرس‌ها نمونه‌ای از پستانداران کف‌رو هستند. اما در انواع سریع‌تر و سبک‌تر، استخوان‌های کف (دست و پا) عمود به زمین قرارمی‌گیرند، شکل کشیده‌تری دارند و تنها انگشتان هستند که وزن بدن را روی سطح زمین تحمل‌می‌کنند (مثل سگ و گربه و...). تعداد انگشتان و استخوان‌های کف در اغلب پستانداران چهار یا پنج عدد است. در برخی نمونه‌های دونده (مثل زوج‌سمان و اسب‌ها) تعداد این استخوان‌ها کاهش پیداکرده است. به‌هرحال نمونه کشف‌شده در آغ‌بولاق دارای پنج استخوان کف دست است، بنابراین هرگز نمی‌تواند پرنده یا دایناسور باشد. شکل استخوان‌های کف، بندهای انگشت و استخوان‌های زند زیرین و زند زبرین هم مشخصاً سگ‌سان است. برای مقایسه، تصویر چند نمونه از استخوان‌بندی کف دست در پستانداران دیگر (انسان، خوک، گاو، تاپیر و اسب) با دست سگ مقایسه شده است (در تصویری که از فاصله نزدیک از استخوان‌های کف دست گرفته شده، کوچک‌ترین استخوان کف‌دست در زاویه‌ای قرار دارد که در تصویر دیده نمی‌شود، اما در تصاویر دیگر که از زاویه بالاتر برداشته‌شده‌، این استخوان کوچک هم دیده می‌شود).

۴. چه در اندام‌ حرکتی جلویی (دست) و چه در اندام حرکتی عقبی (پا)، تنها قسمتی که دارای دو استخوان دراز موازی یکدیگر است، ساعد (در دست) یا ساق (در پا) نام دارد که از یک سو به استخوان دراز منفرد ابتدای اندام حرکتی (بازو در درست یا ران در پا) متصل است و از سوی دیگر به مچ. اما استخوان‌های ساق پا (درشت‌نی و نازک‌نی) تفاوت‌های زیادی با استخوان‌های ساعد دست (زند زیرین و زند زبرین) دارند. بنابراین می‌توان به راحتی فهمید پای حیوان پیداشده در آق‌بولاغ، پای جلو (دست) است یا عقب. مهم‌ترین نشانه تشخیص ساعد، وجود زائده آرنج در استخوان زند زیرین است. به‌علاوه مفصل ساعد و بازو به سمت عقب خم می‌شود، درحالی که مفصل ساق و ران به سمت جلو خم می‌شود (در همه گروه‌های مهره‌داران همین‌گونه است). به‌علاوه مفصل مچ دست می‌تواند به سمت عقب و جلو خم شود (در نمونه روستای آق‌بولاغ مفصل مچ به سمت عقب خم شده) در حالی که مچ پا نمی‌تواند به سمت عقب خم شود (در همه گروه‌های مهره‌داران همین‌گونه است). قسمت‌هایی از استخوان کتف و دنده‌ها که از زیر بافت‌های پوسیده بیرون زده نیز مؤید همین نظر است که این اندام حرکتی، چیزی نیست جز اندام حرکتی جلویی یا همان دست. لازم به یادآوری است که در پای پرندگان، استخوان نازک‌نی تقریبا تحلیل رفته و تنها قسمت ابتدایی (بالایی) این استخوان باقی‌مانده، که آن‌هم به استخوان درشت‌نی جوش‌خورده است.

۵. بدن، از قسمت عقب قفسه سینه دریده شده و شکل دریدگی مشابه وضعیت خورده‌شدن توسط حیوانات شکارچی است. مهره‌هایی که از عقب قفسه سینه بیرون‌زده‌اند، مهره‌های کمری پستانداران هستند. در مورد آناتومی بدن پرندگان مجددا این توضیح را اضافه می‌کنم که در پرندگان، قفسه سینه تا لگن امتداد دارد و چیزی مثل مهره‌های کمری در آن‌ها دیده نمی‌شود (مهره‌های کمری، با شکل‌ خاص خود و نداشتن دنده شناخته می‌شوند). دم پرندگان نیز به شکل چند مهره‌ کوچک جوش‌خورده به یکدیگر است که طول بسیار کمی دارد (قسمتی از بدن پرندگان که «دم» نامیده‌می‌شود، تنها پرهای تزئینی متصل به دم بسیار کوتاه این حیوانات هستند).

به‌هر صورت، برای تشخیص این که این موجود یک سگ بوده و نه یک دایناسور یا کرکس، نیازی به دانستن تمام این جزئیات نیست. به‌علاوه بیشتر این مطالب از کتاب‌های درسی دوره دبیرستان قابل استنتاج است که البته نیاز به دقت در تصاویر و مطالب کتاب‌های درسی دارد. وانگهی، علاقه‌مندان در صورت کنجکاوی می‌توانند به این دو کتاب مراجعه‌کنند و همین مطالب را به در آن‌ها بیابند:

فسیل‌شناسی مهره‌داران؛ انتشارات دانشگاه پیام نور: ۱۳۸۸
فرهنگ‌نامه دایناسورها؛ نشر طلایی: ۱۳۹۰

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 95
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک دانشجو A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    7 1
    اولش فکر میکنم سگ بودن این جسد نیاز به این همه توضیح نداشته باشه، اما وقتی کامنتهای کاربران رو در مطلب دیروزتون دیدم، فهمیدم که شاید به بیشتر از این توضیحات هم نیاز باشه!
  • مریم IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 1
    متشکر.توضیحاتتون کافی وقانع کننده بود.هرچندازاول هم مشخص بود این لاشه یه دایناسور یاموجودی شبیه اون نیس.
  • مملی US ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    6 7
    دروغ میگن میخوان برن برای خودشون بفروشن
  • بدون نام IN ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    3 4
    اینجا ایران هر کی از شکم مادرش میاد بیرون کارشناس تو همه مسائل ...
  • حسن IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    5 5
    آقا چیزی توی این مملکت پیدا نمی شود!
  • ك.آ IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    6 3
    به نظر من اين سگ نيست.اين نظر شخصي من هست.به نظر من بايد بيشتر در رسانه ي ملي توضيح بدن.يك خبر كافي نبود.
  • ك.آ IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 4
    تازه اون دو تا جمجمه اي كه اون بالا عكسشو گذاشتند در ادامه دندانها يعني جايي كه فرورفته با هم فرق دارند.من فكر نمي كنم اين يك سگ باشه هرچند كارشناسان اين گونه گفتند اما بهتر است در رسانه اي پرطرفدار تر مثل تلويزيون به طور خيلي كامل توضيح بدن.در خارج از كشور يك مسئله اي مانند اين بيشتر برنامه هاي تلويزيوني را به خود اختصاص مي دهد.چرا ما نمي توانيم از اين چيز ها اطلاعي داشته باشيم؟؟
  • عباسي IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 3
    به نظرم علت اين همه انتقاد، نمايش عكس كارشناس محترم بوده
  • اژدر عمي IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    4 2
    خبر نگار بيسواد يعني اين.دريغ از يك واكنش مسئولين مشگين شهر در مقابل اينهمه اخبار از روي ناداني
  • کارشناس IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    9 2
    به نظر من اگر این موجوددراصفهان پیدا میشد سر از موزه دایناسور های ماقبل تاریخ در میاورد...
  • کسری IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    5 4
    چه سگی بابا چرا حرف مفت میزنین چرا سر ملت رو شیره می مالین راس میگن اگه ای لاشه تو اصفهان پیدا میشد الان تو بوق و کرنا کرده بودن و خیلی ارزش داشت
  • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 3
    ایشون می فرمایند این لاشه سگه...."...
  • س ع ی د DE ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 4
    ولی بیشتر شبیه اسکلت جمجمه گرگ هست !!
  • بی نام اختیاری DE ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    4 3
    البته یه کامیون طلا کشف شد که بعدا معلوم شد آهنه ... این هم سگه مدارکش هم موجوده .. بگم ؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 3
    عجب بابا اینجا کجاست کشور ما رو
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 4
    دوستان لطفا این گندی را که زده اند بیش از این هم نزنند! اگر ا ین لاشه در اصفهان پیدا شده بود باز هم سگ بود! خوب نیست مغز انسان اندازه ی فندق باشد و مسایل علمی را با سایر مسایل خلط کند! همین کارها را میکنید که در احقاق حقوق اولیه ی خود نیز ناتوانید!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 1
    تا این همه نظر در مورد یک مقاله در خبر آنلاین ندیده بودم!( مگر شهرام شکیبا)
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    4 2
    به نطرم كه مرغ خونگي باشه،اگه شما ميگين سگه منم ميگم مرغه. بابا سگ چييه،كجاش به سگ ميخوره آخه سگ نبايستي چهاردست وپاباشه
  • هالو IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 2
    اونوقت دیتای سگ این همه درازه؟؟!!؟؟
  • هیچ کس IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    3 2
    نرود میخ اهنین در سنگ اقا بچه ها دوست دان فکر کنن دایناسوره شما هم بگو دایناسور اینجا هم دوست دارن چیزی که که خوششون میاد بشنون نه واقعیت رو بنا بر این اگر فهمیدی از چی خوششون میاد همون رو بگو بعد منتظر شو که موج راه بیفته موج که درست شد اگه یک کم موج سواری بلد باشی یک شبه قله های افتخار و اشتهار رو فتح می کنی بیکاری می گی سگه این دفعه بیا یک اینفو بزار ثابت کن دایناسوره
  • بیهود IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 1
    سلام به نظر من یک کره الاغ هست اما از آنجایی که یک اشتباه هم می تواند جاذبه توریستی و گردشگری ایجاد کند بهتر بود همان دایناسور لااقل شش ماه ملت رو سر کار بگذارد.
  • سعید بهزاد IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    4 2
    پس نتیجه میگیریم سگها تکامل یافته دایناسورها هستند. پس دایناسورها هنوز منقرض نشده اند. بلکه از شکلی به شکل دیگر درآمده اند. قانون پایستگی حیوانات
  • سعید بهزاد IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 3
    همین الان دانشمندا نظرشونو به گرگ تغییر دادن. همین دلیلای بالا رو هم آوردن. فقط هر جا اسم سگ بود گذاشتن گرگ. البته نظرای بچه ها خیلی تاثیر داشت.
  • آقای به اصطلاح جانورشناس NL ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    7 3
    من اشتباه کردم. همین الان از آمریکا با من تماس گرفتن و گفتن این یک دانیاسوره. آی لاو یو مشگین
  • mohammad US ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 3
    hala sag ia gorg ia dianosor che farghi dare begin dionasor ke melat deleshon khosh she be khoda taze badeshm khabesho mibinan ke to doran arkoozoeik and:d
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    6 9
    آقای عرفان خسروی یک کارشناس خبره در این زمینه است. واقعا زشت نیست کسانی که حتی توعمرشون یه کتاب ،یا یه مقاله ختی، جانورشناسی یا فسیل شناسی نخوندند بیان با این وضع نطرات کارشناسی رو زیر سوال ببرند. واقعا کی ما می خواهیم یاد بگیریم که با نظرات غیر کارشناسی کسی رو زیر سوال نبریم.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 3
    خبر انلاین من فکر می کنم که این لاشه یه فیله باور نمی کنین از کارشناسای خبر آنلاین که اسب آبی رو کرگدن نوشته بودن بپرسین
  • سیاوش IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 2
    حداقل میذاشتن میفروختنش به قاچاقچی ها یه پولی گیرشون میومد.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 3
    عزيز من مگه از روي ‍ژن و ديس ان اي نميشه تشخيص داد سگه يانه !
  • یاسر IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    5 1
    ببخشید با عرض پوزش پاهای سگه رفتن گل بچینن.....@
  • :) A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 2
    کسانی که بدون داشتن تخصص و دانش در این زمینه اظهار نظر می کنید! هیچ فکر کردید که شما خودتان با این عقاید و طرز برخورد نامتمدنانه بیشتر به داینوسور شباهت دارید؟ چرا به این سگ بیچاره چسبیده اید؟ با عرض پوزش
  • بدون نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    4 2
    واقعا متاسفم براتون که همه چیز رو سگ می بینید !! ولی از قدیم گفتن خون خونو می کشه حتما واسه همینه .
  • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    5 2
    اقای محترم کارشنوس رفتا دایناسور ما رو تمیز کردی ازش عکس گرفتی می گی سگه. به نظره من که تمام تصاویر مربوط به همون دایناسوره. این چه روشیه که می خوای معروف بشی!!!!!!!!!!!!!!!!
  • میثم IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 3
    بنده با عرض پوزش نظر خودم رو اصلاح میکنم.اتفاقا" به تنها چیزی که شبیه هستش سگه.به نظرم آقای خسروی با نرم افزار نشون بدن که که قسمت عقب سگ خورده شده بهتر تفهیم میشه.با تشکر و معذرت خواهی از عرفان خان.متاسفانه ما ایرانی ها تو همه زمینه ها کارشناسیم.مثه صحنه های تصادف رانندگی،فوتبال،سیاست،تاریخ،جانور شناسی،روانشناسی و ...
  • حسين IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 4
    تشكر از اصلاع رساني خوبتون. از همون اول هم با توجه به صحبت هاي كارشناسان و كساني كه تو اين علوم تخصص دارند مشخص بود كه اين لاشه مربوط به سگ يا گرگ است. نميدونم چرا بعضيا ميخوان به همه القا كنن كه اين لاشه دايناسوره .حالا اگه اين واقعا دايناسور باشه براي شما و شهرتون افتخاره عظيمي محسوب ميشه ؟!
  • رمال IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 1
    هرچی هست زیر سر رمال وفالگیراهستش شایدم عامل انحرافی که در ...پیدا شده()اون این لاشه راازهند آورده.البته برای انحراف افکار از یه چیز به یه چیز دیگه بدنیست
  • دانشجوي بيوتكنولوژي از مشكين شهر CH ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 3
    دوست عزيز .من هم مثل تو رشته جانورشناسي خوانده ام .چطور ادعا كردي اين جومجومه يك سك است؟ درست است كه اينفوكراف درست كرده اي ،اما همان جومجومه هايي كه در اينفوكراف به مردم نشان داده اي هم جومجومه دايناسور است .مي خواهي بكويم چه دايناسوري!!!!!!؟ خودت بهتر مي داني .خودتان هم خوب مي دانيد كه كجاي كارتان اشكال دارد .اين جومجومه يك تاربونوروس كوچك است .در اين جا عكسش هست و يك دكتر دندانپزشك در آمريكا كشف كرده است:
  • دانشجوي بيوتكنولوژي از مشكين شهر RO ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 3
    دوست عزيز .من هم مثل تو رشته جانورشناسي خوانده ام .چطور ادعا كردي اين جومجومه يك سك است؟ درست است كه اينفوكراف درست كرده اي ،اما همان جومجومه هايي كه در اينفوكراف به مردم نشان داده اي هم جومجومه دايناسور است .مي خواهي بكويم چه دايناسوري!!!!!!؟
  • دامپزشك IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 4
    سلام من يك جوان دامپزشك هستم اين خبر باور كنيد براي مدت كمي سوژه خنده من و چند تا از همكارانم بود هردانشجوي سال اولي كه 2واحد آناتومي مقايسه اي خونده باشه در يك نظر سگ بودن لاشه رو تشخيص ميده
  • دانشجوي بيوتكنولوژي از مشكين شهر DE ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    2 3
    هيچ پستانداري ناجوردندان نمي تواند باشد .اين را هر كسي مي داند .خيلي از پرندكان ماقبل تاريخ و حتي برخي پرندكان كه از دوره حضرت نوح زنده مانده اند داراي دندان مي باشند .مثل پلاتي پوس كه يك پرنده شناكر است و به بچه هايش شير مي دهد و همين نشان مي دهد كه دندان دارد.
  • دانشجوي بيوتكنولوژي از مشكين شهر DE ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    6 3
    اين موجود قطعا يك دايناسور است و من به شرف ام قسم مي خورم و حاضرم با عرفان خسروي ،كسي كه سعي در نابودكردن موفقيت ملي ما آذربايجاني ها دارد در هر كدام از برنامه هاي علمي تلويزيون جهاني به مناظره بپردازم.
  • شهاب A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 3
    دوستان به نظرتون الان این کارشناس چرا باید بیاد الکی بگه که این سگه؟ خب اگه دایناسور بود میگفت هست دیگه، یه کم واقع بین باشیم، اینکه شما دوست دارین این دایناسور باشه دلیل نمیشه که این دایناسور باشه!!!
  • خلیج فارس US ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 1
    با با این همون بیست تن طلا بود که یکشبه شد مس ....
  • سمیرا US ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    3 3
    در تخصص عرفان خسروی در جانور شناسی به خصوص دایناسورها هیچ شکی نمیشه داشت.
  • بدون نام PL ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    0 4
    اقا چرا جو سازي مي کنيد صد در صد اين جمجمه متعلق به دايناسوره اينو من نميگم، تمام کارشناسان ميگن حتي اون هايي که در دوران دايناسورها زندگي ميکردند بريد خودتون ازشون بپرسيد يکيشون همين .....
  • آرش IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
    1 3
    من مردم و زنده شدم از خنده از دست این دانشجوی بیوتکنولوژی مشگین شهر! ده دقیقه است هی میخونم هی می خندم! قربون اون موفقیت ملیت برم من! درست شنیدی که پلاتی پوس یه جای کارش می لنگه و از یه نظرایی استثناست ولی درست یادت نمونده! پلاتی پوس پرنده شناگر نیست! بلکه یکی از دو پستاندار تخم گذاره یکی جلوی خنده منو بگیره
  • بدون نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    0 2
    برید بابا کارشناستون هم مثل خودتونه.چیو دارید پنهان میکنید.سر سگو گذاشتند روی بدن پرنده یا نصف بدنش رو بریدند تا پرواز کنه. یا پاهای عقبشو کی بریده؟چرا میگید از زمانها گذشته مونده این خیلی تازه است.خبر انلاین این خبر واقعا واقعا همه را نسبت به شما بی اعتماد میکنه.اخه کارشناس نداری برو از خارچ بیار .آخه کی اونو بریده براش دم گذاشته ؟....ما انقدر فکر داریم که همه چیز را براحتی تشخیص میدهیم
  • بدون نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    1 3
    جناب دانشجوی جومجومه (!)‌ از مشکین شهر! من هم مثل شما یک آذربایجانی هستم اما فرهنگ آذری را مایه ی افتخار خود میدانم نه فسیل یک دایناسور را! نمیدانم تعریف شما از موفقیت چیست اما تعریف من از موفقیت آن است که یک محقق دچار confirmation bias نشود، وگرنه همچون شما به ورطه ی پرت و پلا گویی می افتد!
  • دانشجوی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران SG ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    1 4
    عرفان دوست داریم عرفان دوست داریم عرفان دوست داریم راسسسی مشکین شهر از کی تا حالا رشته بیوتکنولوژی ارائه داده؟! اگه احیانا از گروه مایی بگو کی هسسی که بگیم قائمی بیرونت کنه :دی
  • دیاکو کردستان US ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    0 3
    متاسفانه لینک دایناسور ما رو نذاشتی دوستان خودتون یه سرچ بکنید تو گوگل با این کلمات، دانلود+دایناسور+قندیل+کردستان+فیلم
  • معصومه A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    6 0
    منم كه فقط 17 سالمه و جانور شناسيم نخوندم ميدونم پلاتي پوس پستانداره.در ضمن به تخصص آقاي خسروي در مورد دايناسور ها شك ندارم.
  • khosro ramezani NL ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    4 2
    اگر به مسایل ملی و وطنی هم به همین اندازه می پرداختید 80 درصد نفت وگاز مون رو نمیدادید به چین وروسیه
  • جواد IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    2 3
    طبیعت هیچ اهمیتی نمیده که ما فک کنیم این دایناسوره یا سگ ولی این وسط حرف معروف آینشتین که گفته بود در نا متناهی بودن حماقت انسان شک نداره کاملا صدق میکنه... در هر صورت برای افرادی که پیدا شدن چیزی شبیه دایناسور تو شهرشون باعث افتخارشونه متاسفم... انگار خودشون خلقش کردن... حالا افتخارشون شده پیدا کردن لاشه متافن یه سگ که تهشم یکی دیگه خورده!!!!!
  • بدون نام IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    1 1
    آقا من خیلی راحت باور می کنم که این سگه، چون بچه که بودم خونه ما نزدیک باغ های حاشیه شهرمون بود ( قزوین ) زیاد جمجه سگ میدیدم. انصافن خداییش این لاشه کله ش خیلی شبیه جمجمه سگه / بعد برام خیلی جالبه اونایی که هیچی جانورشناسی نخوندن و یا اصلن جمجمه سگ ندیدن اینهمه با حرارت میخوان حرفای کارشناس معروف مملکت رو مثلا نقض کنند. فکر کنم به اینا جمجمه کله انسان رو نشون بدن میگن نه آقا اصلا امکان نداره، این کجاش شبیه قیافه آدمه!! برادر جمجمه آدم به خودش شباهت نداره میخوای جمجمه سگ شباهت داشته باشه؟
  • مجتبی IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    1 1
    واقعا متاسفم برای اونای که در مورد چیزی مه سر رشته ندارند ونظر میدن مشکل شماها همینه که الکی نظر میدین .این همه کارشناس میگن دایناسوره حتما دایناسور
  • تهراني IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۵
    5 51
    خوب بود اگر توي شهر خودتون هم پيدا مي شد همين رو مي گفتي ها اين اگر سگه پس چرا پاش نيست؟ ها چرا ميري براي خودت الكي جانور ميشناسي فكر كردي دايناسور رو هم ميشناسي اگر ميشناختي كه به اين نمي گفتي سگ مي گفتي؟ ها به هر حال هر كس نظر خودش رو داره و من هم با اينكه تهراني هستم مثل دوستاي مشكين شهري فكر مي كنم اين يك دايناسوره همه مملكت افتخارش هست
  • خسرو IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۵
    31 2
    واقعا باورم نميشه تو مملكتي زندگي ميكنم كه اينهمه خواننده باسواد جرايد داشته باشه و اينطوري به لاشه يه سگ بگه دايناسور. حالا هم كه يه كارشناس پيدا شده و برامون تشريح كرده بازم ميگن مرغ يه پا داره. به فرض محال اگه اين يه دايناسور هم بود من نميدونم كجاش باعث افتخاره؟ اينكه بگيم ما همدوره دايناسورها هستيم؟
  • علي IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۵
    6 1
    سلام من مشكين شهري هستم مي خوام به همه اونهايي كه ازخودنظرمي دهند بگم آقا وقتي نمي دوني نگو هرچيزي امكان داره اگه دايناسورباشه باعث افتخارايرانه واگرنبودبودنش هم ضرري برشماهانداره لااقل مي گذارند توموزه حيات وحش شماهابه قول ...حساس نشو! خداحافظ
  • بدون نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
    1 3
    ای دانشجوی مشکین شهری... جون هر کی دوست داری بیا برو ... مفید تر واقع میشی آبروی هرچی دانشجو و آذربایجانی رو نبر !!!!
  • بدون نام US ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
    3 1
    من موندم با وجود امکان انجام آزمایش دی ان ای چطور از روی فک دارند نظر می دهند؟!!! پاهای جانور در وسط قرار گرفته و دم آن هم کوتاه است جثه بدن و جمجمه هم کمی غیر عادی است چه اصراری به ماسمالی دارند؟!
  • سارا IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
    1 6
    این دانشچو مشکین شهریه آبرو هر چی ترکه برد با این آی کیوش! آخه عزیز دلم زورکی که نمیشه شهرتو معروف کنی! درستو بخون ...شاید تونستی...
  • دانا IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
    2 0
    والا اینجوری که ما تو کشورمون داریم رو به عقب پیشرفت میکنیم!:) کم کم دایناسورها هم سروکلشون پیدا میشه
  • فاتح IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
    2 1
    این جانور که دیدید من دوسال پیش در یک فیلم گوشی دیدم .در منطقه ای در کردستان اما نمی دونم چرا حالا سر از مشکین شهر در اورده
    • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      1 2
      باجرعت می گم که این جانور درکردستان نبود
  • بدون نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    4 0
    سگ یا دایناسور.آیا واقعا" مسئله اینست... واقعا" که
  • بدون نام DE ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    4 3
    من اهل مشکین هستم و خوشحالم که یک لاشه این همه شما عزیزای به اصطلاح هموطن رو خوشحال و یا ناراحت کرده.این لاشه افتخار نیست ولی لا اقل ارزش علمی داره.انصافا اگر این لاشه تو یک شهر فارس نشین پیدا میشد اینطوری خبرها پوشش میدادن و شما هم این طوری نظر میدادین؟؟؟؟مشکل جای دیگه است عزیزان.در ضمن این لاشه اگه تو شهر فارس نشین پیدا میشد حتما افتخار ایران میشد نه الان.بهتون بر نخوره خواهشا.یاشاسین ساوالان یاشاسین تراختور
  • فیس بوت IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    3 0
    با تشکر
  • بدون نام NL ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
    3 1
    چند \رسش مهم از کی تا به حال در ایران \‍وهش دیرینه شناس داریم؟ شاید عرفان خسروی در خارج از ایران به تحصیل دیرینه شناسی \رداخته در این صورت شاید اطلاعاتی در مورد مدارک ایشان باعث کاهش سوظن به ایشان باشد این جمجمه ها متعلق به دایناسوری به نام تاربونوروس است لطفا کارشناس دیرینه شناسی در مورد تاربونوروس هم توضیح دهد
  • نیما IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    3 1
    آقا این دعوا نداره که از 65 ملیون سال پیش تا حالا یه جسد اینقدر سالم نمیممونه. تحت هیچ شرایطی. البته تو کل جهان اینطوریه ایرانو نمیدونم
  • آرمین IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
    4 4
    ملت!مردم!این یه سگه!تو ایران دایناسور پیدا نمیشه! اگر هم پیدا بشه، ما به چی دایناسور باید افتخار کنیم؟!؟ دایناسور مگه افتخار هم داره؟! دایناسورها فقط جانوران گوشتخوار بزرگی بودن که زمانی روی زمین زندگی می کردن! همین! والسلام،نامه تمام!
  • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
    3 1
    واقعاً به یه چیزایی اهمیت زیادی میدین و به یه مسائلی که ممکنه آینده ی کشور توش رقم بخوره هیچ توجهی نمی کنین!
  • خیاوی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    5 0
    تاحالا این همه نظر تو خبر آنلاین ندیده بودم!!!! چشم سیاهی رفت!
  • داریوش شیرازی IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    3 0
    این همه نظر و عقیده های بی جا و بی پایه لازم نیست چووووووووون دانشمندا این رو که این لاشه لاشه ی یک دایناسور متعلق به 50000000 میلیون ساله پیش رو تایید کردن
  • یک دوست NL ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    3 1
    شما گفته اید در هیچ جای جهان با یک متخصص چنین برخوردی نمی شود. آیا واقعا این چنین است؟ به محض این که یک نفری یک ادعایی نمود باید او را پرستید؟ آیا شما خودتان را متخصص می دانید؟ پرسش دیگری ندارم
  • zh IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    2 1
    مشکل بزرگ ما ایرانیا اینه که خودمونو قبول نداریم. البته به طور کلی اثبات مطالب علمی با نظر چندین متخصص محقق میشود.ولی در مورد این لاشه شکی نیست که مربوط به سگ است.
  • zh IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    2 0
    نظرارو خوندم.نمیدونستم بعضیها تا این حد بی سوادن که تشخیص نمیدن یک جفت از اندام های حرکتی از بین رفته.
  • آنارشی IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    5 0
    اگه سگ بود چرا اون قاچاقچیا داشتند قاچاق میکردند؟ اگه روستاییا پیدا کردند چرا گفتند از قاچاقچیا گرفتیم.تو اخبار شبکه یک سیما...؟ و فرداش گفتن محققان پیدا کردند.؟؟/...
  • یک دوست IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    2 1
    ..... نمی دانم تا کی باید ثروت های ملی ما به خاطر متخصصان بی سوادی که آن ها را کم ارزش جلوه می دهند چوب حراج بخورد و به دست اجنبی بیافتد. زمانی که این دایناسور گرانبها به اسرائیل قاچاق می شد, خبرآنلاین و عرفان خسروی کجا هستند؟ اگر مردی منتشر کن. بگذار مردم بدانند به خاطر این نظرات خیانت آلود چه بلایی سر ثروت ملی ما آمد.
    • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۴
      2 4
      ثروت ملی؟ سگ؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
    5 1
    اگر سگ بود اون بالهایی که داشت از کجا اومده بود و پرهای روی بدنش ...وطن فروشان تمام اشیائ تاریخی آذربایجان را یه یغما بردند تا پیشینه تاریخی آذربایجان ار بین برود ولی کور خوندند
  • میلاد IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    6 1
    همیشه سر مردم را روغن مالیدین اینم روش بالاخره دستتون رو میشه اخه دروغ تا کی
  • میلاد IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    3 3
    من میگم خرگوش هستش شما نظرتون چیه
  • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    2 2
    با با اینها چرا همه چی رو ربط میدن به خودشون خجالت داره واقعا
  • بدون نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    3 2
    تو جنگلای شمال دایناسور و سریندیپیتی و اسب پرنده شاخ دار زیاد هست
  • ياغي IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    3 0
    نتيجه..؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
  • مرتضی IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    6 0
    سلام دوستان من مهندس مکانیک هستم از اون جایی عقب این سگه تصادف کرده و شاسی عقب جمع شده و لاستیک های عقب و کله گاوی و دیفرانسیل به طور کل از بین رفته احتمال میدم این جانور سگ باشد اما دوستم میگه احتمال داره لاستیک های محرک و کشنده جلو باشه و اصلا کشنده عقب نداشته باشه خلاصه اون موقع هم ممکنه صندوق عقبش قبلاً خورده باشه و رنگی باشه خلاصه احتمالاً چپی باشه در کل باید شاسی کشی بشه و بریم از نسل دایناسورها اگه شرکت گارانتی هنوز صرویس میده قطعاتش رو بیاریم تا دایناسور بودنش رو ثابت کنیم اصلاً به باباش بگین بیاد پزشکی قانونی شناساییش کنه
  • امیر IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    2 3
    ...این سگه . همه کارشناسا میگن .
  • بدون نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    3 1
    لطفا" یه نفر جلوی خنده من را بگیره
  • ادریس IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    3 1
    سلام هر کسی که میگه سگه دروغ گفته چرا خودمان را قول بزنیم پرنده است عیب نداره همان سگ الان کجا رفت پس دروغ نگویید باتشکر
  • دانشجوی معماری IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    7 0
    من بچه تبریزم.الکی نظر نمیدم در مورد این که سگ هست یا دایناسور نظری نمیتونم بدم چون تخصصی ندارم ولی چون تاریخ زیاد خوندم اینو حق میدم که خیلی از اشیاء باستانی و تاریخی آذربایجان به یغما رفته و بی ارزش تلقی شده حتی الان هم ....
  • فیروز IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    0 1
    ...چرا نذاشتن ...500 میلیون بفروشه؟
  • یه تهرانی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    1 0
    با با این مورچه است
  • شیوا IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 0
    سلام اگه یکم راجع به مشکلات دیگه توجه میکردید وضع ما این نبود که 90 درصد جوونای مشکین بیکارن ودارن خیابونو متر میکنن اینو چیکار کنیم؟ حالا سگ یا دایناسور مهم این نیست مسئله درصد بیکاری و فقر تو شهره فکری کنید
  • ali GB ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    1 1
    اگه دایناسور نباشه سوسکه ،شک نکنید
  • حامد US ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    فرضا" که دایناسور بود مثلا" چه اتفاقی می افتاد که ما جهانی می شدیم؟؟؟؟ بابا عقل هم خوب چیزیه آینهایی که همه چیز می دونن فکر می کنن خودشون فقط چیزی بلدن؟؟؟؟ اگه بلدن چرا اینجان بلند شن برن این همه دانشگاه و دانشکده درس بدن دیگه... والا اصلا" میمیریم حرف نزنیم راجع به چیزی...