اولین پرتره اندی وارهول از چهره خودش به قیمت 38 میلیون و 440 هزار دلار در نیویورک به فروش رفت و گرمایی به بازار سرد حراجی‌های بهاره داد.

به گزارش خبرآنلاین، مجموع فروش حراجی روز چهارشنبه آثار هنر معاصر و پس از جنگ کریستی به 301 میلیون و 680 هزار دلار رسید و تنها سه اثر از مجموع 65 اثر ارائه شده به فروش نرفتند. درواقع 95 درصد آثار به فروش رفتند.

این بهترین عملکرد حراجی کریستی از ماه مه سال 2008 است، پس از آن‌که رکود اقتصادی به بازار حراجی ضربه زد.

در این حراجی هشت اثر از اندی وارهول به فروش گذاشته شد که در مجموع به قیمت 91 میلیون دلار به فروش رفتند، اما ستاره این فروش «پرتره-خود» بود که شامل چهار تصویر از چهره این هنرمند در پس‌زمینه آبی رنگ است. این اثر بین سال‌های 1963 تا 1964 کشیده شده و وارهول در آنها عینک به چشم و بارانی به تن دارد.

این اثر را اعضای خانواده فلورانس بارون برای فروش گذاشته بودند. فلورانس بارون بیش از 40 سال پیش دستور طراحی این سلف‌پرتره (پرتره هنرمند از چهره خودش) را به وارهول داده بود و آن را به قیمت هزار و 600 دلار خرید.

دو خریدار با تمام قدرت مدت 16 دقیقه برای خرید این اثر با هم رقابت کردند و در نهایت مجموعه‌دار اروپایی برنده شد.

این پرتره با قیمت 38 میلیون و 440 هزار دلار به فروش رفت و رکورد سلف‌پرتره های وارهول را در حراجی‌ها شکست.

مسئولان کریستی از این حراجی بسیار خرسند بودند چراکه در دو هفته گذشته اغلب حراج‌های آنها راکد بود.

لارا پالسن، مدیر ارشد بخش بین‌الملل کریستی گفت: «بااینکه بازار به روزهای اوج خود برنگشته، اما فروش ما از عمق انرژی و علاقه به آثار هنری باکیفیت خبر می‌دهد.»

از دیگر آثار مهم به فروش رفته در این حراجی می‌توان به تابلویی بدون نام از مارک روتکو متعلق به سال 1961 نام برد که به قیمت 33 میلیون دلار و 700 هزار دلار به فروش رفت، این درحالی بود که انتظار می‌رفت این اثر به قیمت 22 میلیون دلار فروخته شود.

یکی از آخرین سلف‌پرتره‌های وارهول نیز که متعلق به سال 1986 بود به قیمت 27 میلیون و 500 هزار دلار به فروش رفت. انتظار می‌رفت این اثر به قیمت 30 میلیون دلار فروخته شود.

عکسی بدون نام از سیندی شرمن متعلق به سال 1981 به قیمت سه میلیون و 890 هزار دلار فروخته شد و رکورد عکس در حراجی‌ها را شکست. ریچارد دیبنکورن و ارس فیشر نیز رکوردشکنی کردند.

تابلو نقاشی سه‌تکه‌ای از فرانسیس بیکن طبق انتظار عمل کرد و به قیمت 25 میلیون و 300 هزار دلار به فروش رفت.

در این بین 61 درصد خریداران آمریکایی بودند، اما برخلاف انتظار حراجی کریستی از بین شش اثری که به بالاترین قیمت به فروش رفتند چهار اثر را مجموعه‌داران اروپایی به خانه بردند.

رویترز / 11 مه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =