۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
جذاب‌ترین جاده‌ های ایران برای جاده گردی

همه مقاصد سفرهایمان را نه، اما بعضی از آنها را باید بر اساس زیبایی جاده‌هایشان انتخاب کنیم. شاید حتی لازم باشد به بعضی از شهرها، فقط به خاطر تماشای جاده‌هایی که به آنها منتهی می‌شوند، سفر کنیم. یکی از جذابیت‌های سفرهای جاده‌ای، تماشای مناظر زیبای اطراف جاده است. بارها برای ما پیش آمده که فقط برای دیدن جاده‌ای زیبا که تعریف آن را شنیده‌ایم، مسیر سفر خود را طولانی‌تر کنیم یا حتی از قبل برای وقت گذراندن در جاده، عکاسی یا خوردن چای برای لذت بردن از زیبایی‌های مسیر، برنامه‌ریزی کرده باشیم. در این مطلب، تعدادی از زیباترین و جذاب‌ترین جاده‌های ایران برای جاده‌گردی را که هر سال مسیر حرکت بسیاری از مسافران هستند، معرفی کرده‌ایم.

جاده چالوس

وقتی از خاطره‌انگیزترین جاده‌های ایران حرف می‌زنیم، اولین جاده‌ای که به ذهن می‌رسد، جاده چالوس است.  جاده‌ چالوس به طول ۱۶۳ کیلومتر، شهر کرج و چالوس را به هم متصل می‌کند. این جاده که بیش از ۸۰ سال پیش در استان البرز احداث شده است، به خاطر جاذبه‌هایی مانند باغ‌های کنار جاده، مناظر کوه‌های سرسبز و مه گرفته، منظره‌ زیبای سد امیرکبیر (سد کرج) و رستوران‌های کنار جاده یکی از محبوب‌ترین جاده‌ای ایران شناخته می‌شود.

معمولا در تعطیلات فصل بهار عده بسیاری از مردم این مسیر را برای مسافرت به شمال کشور انتخاب می‌کنند و افراد بسیاری هم برای لذت بردن از جاذبه‌هایی که در جاده چالوس وجود دارد، مانند غار یخ مراد یا پیست اسکی دیزین، این جاده را به عنوان مقصد خود و نه تنها مسیری برای سفر انتخاب می‌کنند.

جذاب‌ترین جاده‌ های ایران برای جاده گردی

عکس از آرشیو لست‌سکند | پوریا اقتداری

جاده اسالم به خلخال

یکی دیگر از زیباترین جاده‌های ایران، جاده‌ ۷۰ کیلومتری اسالم به خلخال است. این جاده از شهر اسالم در استان گیلان شروع و به شهر خلخال در استان اردبیل می‌رسد. به دلیل شرایط جوی منطقه گردشگران ترجیح می‌دهند در فصل‌های گرم سال در این جاده سفر کنند. مناظر بکر جنگل و دشت‌های اطراف جاده، دشت‌های پر از گل، گله‌های اسب و حیوانات اهلی دیگر، رودخانه‌ها و روستاهایی که زندگی در آن‌ها جریان دارد، در کنار هوای ابری و مه‌آلود، بهشتی روی زمین برایتان به تصویر می‌کشند. در یکی از مسیرهای فرعی جاده هم، آبشار زیبایی وجود دارد که مکان مناسبی برای استراحت است. رستوران‌های کنار و کلبه‌هایی چوبی در کنار جاده محلی برای استراحت و توقف مسافران هستند.

جذاب‌ترین جاده‌ های ایران برای جاده گردی

عکس از آرشیو لست‌سکند | پوریا اقتداری

جاده ساحلی بریس چابهار

جاده ساحلی بریس در استان سیستان و بلوچستان، یکی دیگر از زیباترین جاده‌های ایران است که مسیر آن از شهر چابهار شروع و به شهر بریس می‌رسد. مسافران در طول مسیر می‌توانند سواحل دریای چابهار را در کنار جاده تماشا کنند و از صدای برخورد امواج خروشان به سواحل صخره‌ای لذت ببرند. مناظر کوه‌های مینیاتوری و سواحل صخره‌ای در کنار جنگل‌های حرا و پرندگانی مانند عقاب و فلامینگو در کنار هم، دیدنی‌های شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کنند. اگر برای دیدن کوه‌های مریخی و تالاب لیپار چابهار به این شهر سفر می‌کنید، گذر از جاده‌ ساحلی چابهار بریس را هم در برنامه‌ سفر خود قرار دهید.

گردنه حیران

از دیگر جاده‌های شگفت‌انگیز شمال کشور که مسیر شهر آستارا به اردبیل را تشکیل می‌دهد، جاده‌ مبهوت کننده‌ گردنه‌ حیران است. تجربه‌ مسیر ۴۵ دقیقه‌ای گردنه‌ حیران، با وجود کوه‌های پوشیده از درختان جنگلی و مه که بر اثر رطوبت دریای خزر در این گردنه وجود دارد، مناظری بی‌نظیر را تشکیل می‌دهند.

هوای این منطقه معمولا خنک است و بهتر است برای لذت بیشتر از زیبایی‌های این جاده در فصل‌های گرم به این منطقه سفر کنید. می‌توانید جنگل فندقلو را در این گردنه ببینید و از فروشندگانی که کنار جاده هستند، توت‌های وحشی بخرید.

اگر علاوه بر تماشای طبیعت به دنبال تفریح و هیجان هم هستید، می‌توانید به دهکده‌ گردشگری حیران بروید و از امکانات این مجموعه مانند تله کابین، سورتمه، رستوران و کافی شاپ‌ها استفاده کنید.

جذاب‌ترین جاده‌ های ایران برای جاده گردی

عکس از آرشیو لست‌سکند | فرشاد شفیعی شهیدلو

جاده کلاله به خالد نبی

یکی از زیباترین جاده‌های ایران در استان گلستان و در شهرستان کلاله، جاده‌ای در ۶۵ کیلومتری گنبد کاووس است. بهترین فصل برای سفر به این منطقه فروردین و اردیبشهت است؛ تنها در این صورت می‌توانید از تماشای دشت‌های سرسبز شقایق و مزارع طلایی گندم لذت ببرید.  آرامگاه خالد نبی که هر سال تعداد زیادی از گردشگران و زائران را جذب می‌کند، در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد.

جذاب‌ترین جاده‌ های ایران برای جاده گردی

عکس از آرشیو لست‌سکند | فاطمه خرقه‌پوش

جاده عباس‌آباد کلاردشت

یکی از محبوب‌ترین جاده‌های مازندران جاده‌ جنگلی عباس آباد به سمت کلاردشت است. این جاده‌ با طول ۲۵ کیلومتر در ۲۸ کیلومتری غرب چالوس قرار گرفته است و مانند شهر عباس آباد، آب و هوایی خنک و مطبوع دارد. درختان سرسبز اطراف جاده و چشمه‌هایی که میان جنگل در جریانند هر مسافری را مجبور به توقف در این منطقه می‌کند.

در کنار جاده، رستوران‌ها و چای‌خانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید در آن‌جا استراحت کنید و اگر ترجیح می‌دهید سفرتان سرشار از طبیعت‌ گردی باشد، می‌توانید در پارک ملی خشکه‌داران توقف کنید. همچنین در فاصله‌ هشت کیلومتری بهشهر، دریاچه‌ای به نام دریاچه‌ عباس آباد وجود دارد که با گذر از این جاده‌ زیبا، می‌توانید از این دریاچه هم دیدن کنید. اگر ماشین مناسبی برای گذر از مسیرهای خاکی داشته باشید، بد نیست هنگام عبور از جاده کلاردشت به جنگل مازیچال هم سری بزنید.

جاده مرزی ارس جلفا

یکی از زیباترین جاده‌های ایران در امتداد رود هزار کیلومتری ارس قرار دارد. این جاده در آذربایجان شرقی و از ارسباران شروع و به شهر جلفا منتهی می‌شود. در صورت سفر از طریق این جاده، می‌توانید با چشم غیر مسلح مرز ارمنستان و ایران را ببینید. در یک طرف جاده کوه‌ها و درختان جنگلی کشور دیدنی است  و در طرف دیگر رود زیبای ارس در تمام مسیر نگاه هر مسافری را خیره می‌کند. در آن طرف رود ارس منطقه‌ نخجوان و خانه‌های روستایی ارمنستان مشاهده می‌شود.

جذاب‌ترین جاده‌ های ایران برای جاده گردی

عکس از آرشیو لست‌سکند | شکوفه

جاده طبس-خور بیابانک

جاده‌ طبس نوعی جاده‌ کویری محسوب می‌شود اما به دلیل وجود نمک در اطراف جاده در هنگام غروب یک روز زمستانی یا پاییزی، این تصور را برای مسافران به وجود می‌آورد که در حال عبور از جاده‌ای در میان دریا هستند. این پدیده بر اثر بازتاب نور به وجود می‌آید و منظره‌ای وهم‌انگیز در مقابل چشم خلق می‌کند. علاوه بر این، در این جاده می‌توانید تل‌ماسه‌ها، سدهای تاریخی، قلعه‌های اسماعیلی و درخت‌های کهنسالی را ببینید که جذابیت آن را چند برابر می‌کنند.

جاده شاهرود گرگان (توسکستان)

آبشار، دریاچه، جنگل‌های هیرکانی و روستاهای باصفا، جاده‌ توسکستان را به یکی از زیباترین جاده‌های ایران تبدیل کرده است. این جاده، شهر گرگان را به شاهرود متصل می‌کند و از ۱۸ کیلومتری شرق گرگان و روستای توسکستان آغاز می‌شود. نام این روستا و جاده به خاطر وجود درختان توسکا در جنگل‌های اطراف منطقه، توسکستان نامیده شده است.

تنها چندکیلومتر بعد از روستای توسکستان و در امتداد درختان انبوه جنگل، جاده به چشمه‌ای به نام «باغ سرهنگ» می‌رسد و مسافران می‌توانند در کنار این چشمه استراحت کنند. منطقه مناسب بعدی برای توقف، در کنار آبشار لوه یا دریاچه‌ توشن است که در تمام فصل‌های سال آب و هوای خوب و مناظر بکری دارد.

جذاب‌ترین جاده‌ های ایران برای جاده گردی

عکس از آرشیو لست‌سکند | میثم

جاده شهداد-نهبندان

طولانی‌ترین جاده‌ کویری ایران هم در فهرست زیباترین جاده‌های ایران قرار دارد. این جاده در دهه‌ اخیر ایجاد شده و شهر تاریخی شهداد را به نهبندان متصل می‌کند. گذر از این جاده‌ طولانی برای افرادی که  به مناظر بکر کویر علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌شود، همچنین عبور از این جاده در شب، زیبایی وهم‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد که تنها در کویر می‌توان پیدا کرد.

این کویر ۸۰ هزار کیلومتری، یکی از بی‌آب‌ترین کویرهای جهان است و همین دلیل جذابیت‌ خاصی به جاده‌ شهداد نهبندان بخشیده است. علاوه بر زیبایی‌های آن، این مسیر دسترسی مردم مناطق جنوبی کشور به شهرهای شمالی و شهرهایی مانند مشهد، زاهدان و بیرجند را فراهم می‌کند.

جاده هجیج اورامانات

زیبایی‌های استان کرمانشاه کم نیستند، اما از زیبایی‌های اورامانات هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. یکی از جذاب‌ترین جاده‌های ایران در کرمانشاه قرار دارد. این جاده از روستای زیبای هجیج شروع می‌شود؛ شکل هندسی عجیب جاده و پیچ‌های تند آن، تجربه‌ای متفاوت از رانندگی به وجود می‌آورد و از بالاترین نقطه جاده منظره‌ای استثنایی برای عکاسی فراهم می‌کند.

آب و هوا ممکن است در قسمت‌های مختلف این جاده تغییر کند. قسمت‌هایی از این جاده پوشیده در درختان است و ارتفاعات بالاتر ممکن است پوشیده از برف باشد.

در امتداد جاده، باغ‌های میوه مانند باغ گردو و باغ انار دیده می‌شود، باغ‌هایی که به دلیل کوهستانی بودن منطقه به صورت پلکانی روی هم ساخته شده‌اند. در بین راه هم رستوران‌ها و کبابی‌هایی وجود دارد که عیش هر مسافری را تکمیل می‌کند. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، فصل بهار بهترین فصل مسافرت است، زیرا نه با گرمای تابستان مواجه خواهید شد و نه با سرمای مناطق مرتفع کوهستانی.

جذاب‌ترین جاده‌ های ایران برای جاده گردی

عکس از آرشیو لست‌سکند | هادی انصاری

 تألیف: لست‌سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1503871

برچسب‌ها