اگر اجرای قانون به معنی‌ کارگری و قانون گذاری به معنی‌ صاحب کار بودن است، پس مجلس صاحب کار است و دولت کارگر.

این پاسخ علی​مطهری به گلایه​های دو روز پیش رئیس​​جمهور بود که گفته بود: «برخی ها تصور می کنند که آنها صاحب کار هستند و دولت کارگر آنان است». البته این نماینده تهران در مجلس پس از این توضیح افزود که حتی با این تعبیر هم دو قوه باز باید به وظیفه خود عمل کرده و به آن افتخار کنند.

به گفته وی، همین برداشت احمدی​نژاد از رابطه مجلس و دولت است که منشأ بسیاری از مشکلات شده است.

مشروح گفت​وگوی خبرآنلاین با علی مطهری در خصوص ادغام وزارتخانه​ها و اختلاف نظر دو قوه مجریه و مقننه در خصوص آن را در ادامه بخوانید:

از قرار روسای قوای مجریه و مقننه بنا دارند در جلسه​ای به رفع اختلاف بر سر تفسیر ماده 53 قانون برنامه پنجم که به ادغام وزارتخانه​ها اشاره دارد، بپردازند تا مساله موجود رفع شود. چقدر امیدوارید که این جلسه نتیجه بخش باشد؟
امید زیادی هست که این مشکل در ملاقات رییس جمهور و رئیس مجلس حل شود. البته متن ماده‌ ۵۳ قانون برنامهٔ پنجم توسعه  خوب تنظیم نشده است و از آن این طور فهمیده می شود که مجلس کار ادغام را به دولت واگذار کرده و فقط از او شرح وظایف را برای تصویب خواسته است. ولی‌ با توجه به این که قانون اساسی‌ حاکم بر قانون برنامه توسعه است مطابق اصل ۱۳۳ قانون اساسی‌ دولت ملزم به آوردن لایحه ادغام است  که شامل نام وزراتخانه‌ها و شرح وظایف وزارتخانه جدید و سپس معرفی‌ وزیر برای گرفتن رای اعتماد است.

البته دولت معتقد است که رفتارش در ادغام وزارتخانه​ها کاملا قانونی بوده و اجرای ماده 53 را از صدر آن آغاز کرده است. یعنی ابتدا ادغام را انجام داده و بعد برای آن به مجلس لایحه می​آورد.
به نظر من مجلس باید در ماده‌ ۵۳ به ارسال لایحه از طرف دولت تصریح می کرد. در زمان تصویب این ماده  نیز برخی‌ نمایندگان از جمله بنده اخطار قانون اساسی‌ دادیم اما از طرف رئیس وقت جلسه پذیرفته نشد. در آنجا من گفتم ادغام وزارتخانه‌ها  که کدام یک در کدام یک ادغام شود خود یک نوع قانون گذاری است و مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی مجلس  مجاز نیست وظیفه قانون گذاری خود را به نهاد دیگری واگذار کند.

به هر حال امیدوارم این سوء  تفاهم  میان دولت و مجلس به زودی حل شود، خصوصا که شورای  نگهبان نیز  همان برداشت مجلس را تایید کرده است. اگر این تایید هم نبود تفسیر ماده‌ ۵۳ توسط مجلس نیز این مشکل را حل می کرد.

اما آقای احمدی​نژاد گفته بودند که "مگر می شود ۸ ماه وقت وزارتخانه‌ها را برای ادغام معطل کرد و سپس چند ماه دیگر این پروسه در مجلس ادامه پیدا کند".
ارائه لایحه ادغام به مجلس به معنی‌ معطل ماندن وزارتخانه‌ها نیست، آنها کار خودشان را می‌‌کنند تا زمانی‌ که لایحه تصویب شود و وزیر رای اعتماد بگیرد، آنگاه مرحله  اجرای زمان بندی شده فرا می‌رسد، همان راهی‌ که در ادغام وزارت جهاد سازندگی و کشاورزی  یا ادغام  وزارت صنایع و صنایع سنگین مطابق برنامه سوم توسعه طی‌ شد.

آقای رئیس​جمهور اخیرا بار دیگر تکرار کرده​اند که دولت​های ایشان اعم از نهم و دهم، قانونمندترین دولت​های تاریخ کشورند. این موضوع را برای کاربران خبرآنلاین، به نظرسنجی گذاشته ایم و تا کنون 86 درصد شرکت کنندگان اعلام کرده​اند که با این نظر مخالفند. نظر شما در خصوص این جمله آقای احمدی​نژاد چیست؟
اینکه ایشان گفتند "دولت نهم و دولت دهم قانونمندترین دولت​های تاریخ  کشور هستند"، به شوخی‌ شبیه تر است تا واقعیت . ایشان در اینباره مثال زدند و به اختلاف حساب یک میلیارد دلار اشاره کرده و گفتند "در نهایت مشخص شد که اشتباه از سوی ناظرین بوده است" . در حالی‌ که دیوان محاسبات همچنان بر ادعای خود پافشاری می‌کند و پرونده در دادگاه مسکوت مانده است.

با این حال به نظر می​رسد که رئیس​جمهور از تذکرات نمایندگان نسبت به نحوه ادغام وزارتخانه​ها و تاکید رئیس​مجلس بر لزوم ارائه لایحه​ای برای این منظور گلایه​مندند و برای همین است که گفته​اند، «برخی‌ تصور می‌کنند که آنها صاحب کار هستند و دولت کارگر آنان است». نظرشما درباره این طرز تفکر آقای رئیس جمهور چیست؟
همین برداشت آقای احمدی​نژاد از رابطه مجلس و دولت منشأ بسیاری از مشکلات شده است. ایشان نمی‌خواهد قبول کند که دولت صرفا مجری قوانین مصوب مجلس است. اگر اجرای قانون به معنی‌ کارگری است و قانون گذاری به معنی‌ صاحب کار بودن ، بله مجلس صاحب کار است و دولت کارگر، و هر دو باید به وظیفه خود افتخار کنند.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    2 0
    منم بانظرمطهری موافقم
  • فاطمه IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    1 0
    مطهری: "دولت صرفا مجری قوانین مصوب مجلس است. اگر اجرای قانون به معنی‌ کارگری است و قانون گذاری به معنی‌ صاحب کار بودن ، بله مجلس صاحب کار است و دولت کارگر" چه جسارتی داره این آقا.
  • راضيه LB ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    0 1
    من با ايشان كاملا مخالفم
  • بدون نام US ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    0 1
    خودخواهی هم حدی دارد!
  • رضا US ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    0 2
    این اقای مطهری داره خیلی زیاده روی می کنه باید حدش رو بدونه وگرنه بهش نشون میدیم تا انقدر پرحرفی نکنه اصلا این چه نظرسنجی هستش که شما گذاشتین حالا اگه این دولت قانونمند نیست میشه اسم ببرید کدوم دولت بوده؟ واقعا مسخره است
  • بدون نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    0 0
    خدارو شكر افرادي مثل ايشان هنوزهستند
  • یک شهروند IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    صحبتهای جناب مطهری منطقیه.
  • بدون نام IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    خيلي كارش درسته اين علي مطهري
  • عاــــــی IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    خدا پدرت را بیامرزد که اینقدر جسارت داری
  • آبی IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 1
    مشخصا، شما چشم دیدن محبوبیت رئیس جمهور محبوبمان را ندارید، ایشان در دل میلیون ها میلیون ایرانی جا دارد. درود بر احمدی نژاد یاور مستضعفین و پا برهنگان
  • بدون نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    خدا عاقبت علی مطهری را به خیر کنه آخه ماندونستیم ایشون از این حرفا چی دنبال میکنه یا اصلااخلاقا اینجوریه
  • طرفی IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    این حرفها باعث تنش است نه کارهای رئیس جمهور محترم
  • بدون نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    این مجلس در راس امور نیست
  • آمونگوت IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    بعد ايشون به عنوان نماينده مجلس و ناظر بر اجراي قانون كجا بودن و چه كردن؟ آيا فقط حرف زدن كافيه؟
  • بدون نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    1 0
    آقای احمدی نژاد که تا قبل از انتخابات می گفت برای نوکری مردم آمده است، حال چه شده که کارگری را هم برای خود افت می داند؟
  • بدون نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    1 0
    منم بانظرمطهری موافقم اگر هر چیز و هر کس در جای خودش باشد قطعا کارها بهتر و بنفع مردم پیش خواهد رفت
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
    0 0
    من با اقای مطهری موافقم
  • بدون نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۵
    0 0
    اگر دولت صرفا" مجري قوانين مجلس است وهيچ اختياري نداردومجلس در راس امور است پس همه مشكلات وبدبختي هاي كشور ازمجلس ونماينده هاي نالايق ومنفغت طلب وباند باز است..
  • داودي IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
    0 0
    آقاي مطهري درست مي فرمايند