«بالاتر از سیاهی» رنگی برای تشریح وضعیت کرونایی اصفهان!/واکسیناسیون عمومی راه عبور از بحران

با وخامت اوضاع کرونا در اصفهان و افزایش تعداد موارد بستری کرونا دو هفته بحرانی در انتظار اصفهانی هاست و کارشناسان معتقدند که رنگی برای تشریح وضعیت فعلی وجود ندارد؛ جای سوال هست که چرا با اینکه آمار ابتلا در کشورهای همسایه بالاتر از ایران است میزان مرگ و میر آنها به نسبت کشورما بسیار اندک است.

عاطفه علیان ـ  «تخت های بیمارستان ها پر شده است. به دلیل نبود تخت، روند درمان و مراقبت ها در کلینک های ویژه حاد تنفسی و یا منزل طی خواهد شد.» این تشریح وضعیت اصفهان است از زبان پزشکان بخش مراقبت های ویژه! اصفهان چند روزی است که با اعلام ستاد استانی کرونا وارد موج چهارم کرونا شده است و برای نخستین بار به وضعیت فوق قرمز که از آن به سیاهی یاد می کنند رسیده است. در طی دو هفته گذشته سیر ابتلا به کرونا در نصف جهان غیرعادی است و به طور متوسط دو هزار و ۲۰۰ مورد جدید کرونا در شبانه روز در بیمارستانها بستری می شوند که تقریبا دو برابر بستری ها در اسفند ماه است. «بیمارستان الزهرا» بزرگترین بیمارستان مرکز کشور است که به طور کامل در مدار خدمت رسانی به بیماران کرونایی قرار گرفته است و در حیاط الزهرا، بیمارستان صحرایی در حالت برپاشدن است. در ۱۵ ماه اخیر چنین وضعیتی در اصفهان سابقه نداشته است و کماکان کرونای انگلیسی می تازد و جان می گیرد.

علیرغم تمام هشدارها در مجاورت بستر خشک زاینده رود و در صلات اولین ظهر جمعه ماه رمضان جمعیت بی تفاوت در پارک ها به سر می برند. کنار پل خواجو بر سنگ چین های بتونی سی، چهل پیرمرد کنار هم نشسته اند. نرسیده به چهارراه آبشار چرخ و فلک آهنگ شاد کودکانه برپا کرده است و بر روی هر صندلی یک کودک نشسته است. 

«محمد نمازی» به همراه فرزندش به نیمکت چوبی مجاور پل خواجو تکیه داده است و به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: بیش از یک سال است که درگیر ویروس کرونا شده ایم و همیشه اصناف در تیررس محدودیت ها هستند. یک نفر نیست بگوید رده بندی مشاغل بر چه اساس انجام شده است. برای مثال کارواشی ها را در رده مشاغل یک در نظر گرفتند که حتی در این وضعیت بحرانی هم می توانند باز باشند اما من که در کار چاپ هستم باید تعطیل شوم!

وی ادامه می دهد: ۱۵ ماه فرصت کمی نیست برای بررسی و مطالعه بر روی اینکه آیا اصناف نقش مهمی در موج گیری کرونا دارند یا خیر؟ 

آسیب اصناف اصفهان از کرونا، دغده ای که جبران نشد

در پاسخ به دغدغه این شهروند، حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: متاسفانه در ۱۵ ماه اخیر ویروس کرونا آسیب جدی بر پیکر اقتصاد کشور و استان اصفهان وارد کرد و اصناف هم در این اتفاق ضربه خوردند. 

وی با توصیه به شهروندان در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و کاهش تردد غیرضروری تصریح می کند: سعی شده است تا آنجا که می شود و به فراخور هر صنف حمایت های لازم به عمل آید. 

قاضی عسگر اضافه می کند: رده بندی مشاغل در ستاد ملی کرونا و براساس مطالعات انجام شده است و با این حال هر صنفی که احساس می کند اجحاف در حقش شده است می تواند موارد را به اتاق اصناف اطلاع دهد کما اینکه در این مدت چند مورد بررسی و مورد بازنگری قرار گرفته شد. 

وی به ورود چند بخش خصوصی برای تامین واکسن مورد نیاز استان اصفهان هم اشاره ای کرد و گفت: در وضعیتی هستیم که نیاز است هرچه سریع تر واکسن وارد شود و با حمایت از چند بخش خصوصی درصدد تامین این مهم هستیم.

«بالاتر از سیاهی» رنگی برای تشریح وضعیت کرونایی اصفهان!/واکسیناسیون عمومی راه عبور از بحران

اما آن سوتر در حیاط آزمایشگاهی در مرکز شهر اصفهان، اجتماع کوچک چند نفره ایستاده اند و منتظرند تا نوبتشان شوند و ترجیح می دهند در فضای محدود آزمایشگاه نمانند. راهرو باریک می شود و بالای پیشخوان شماره ها چهار رقمی شده است و براساس شماره، افراد برای انجام تست PCR فراخوانده می شوند. صدای سرفه و عطسه نگاه ها را نگران می کند. «مریم شریفی»که به همراه خواهرش برای دریافت تست PCR آمده است، به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: با اینکه در تابستان یک بار مبتلا شده ام، این بار هم جواب تستم مثبت بوده است و تمام اعضای خانواده ام درگیر شده اند.

وی ادامه می دهد: چند شب پیش با خیال راحت در یک مراسم تولد شرکت کردیم و نمی دانستیم که امکان دارد مجددا به کرونا مبتلا  شویم!

در کشور همسایه، ترکیه،  امروز ۶۹ هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند اما آمار فوت آنها کمتر از ایران است؛ در حالی که تعداد مبتلایان ما همواره کمتر از ترکیه بوده و فوتی ها بیشتر. شکل گیری بحران بی سابقه کرونا در سایه بی تدبیری مسئولان

از آن سوتر « امیر محمدی» جلو می آید و به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: وضعیت کرونا در اصفهان بحرانی است و علت آن را باید در بی تدبیری مسئولان جست و جو کرد. اینکه به بهانه تجدید قوای روحی مردم قبل از عید نظارت ها را به حداقل ممکن می رسانند و سفرهای نوروزی و دورهمی ها بدون کمترین احساس خطری انجام می شود به تصمیم گیران ستاد کرونا برمی گردد.

وی ادامه می دهد: با این وضعیتی که از اواخر اسفندماه و ایام عید به راه افتاد؛ شرایط امروز دور از انتظار نبود و اگر همانند عید نوروز گذشته وضعیت برای مردم توجیه می شد به این روز نمی رسیدیم.

«محمدی» که نگران همسر باردارش است، تصریح می کند: نکته قابل تامل این است که در کشور همسایه، ترکیه،  امروز ۶۹ هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند اما آمار فوت آنها کمتر از ایران است؛ در حالی که تعداد مبتلایان ما همواره کمتر از ترکیه بوده و فوتی ها بیشتر.

وی به دو شهر آبی در نقشه ایران هم اشاره می کند و می گوید: برای آنکه بقیه شهرهای کشور هم مانند این دو شهر در سیستان و بلوچستان شوند فقط یک راه حل دارد آن هم واکسیناسیون مطمئن!

«بالاتر از سیاهی» رنگی برای تشریح وضعیت کرونایی اصفهان!/واکسیناسیون عمومی راه عبور از بحران

اگرچه «علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام رنگ بندی های کرونا را به ستاد ملی واگذار کرد و رنگ بندی سیاه را مردود دانست؛ اما بسیاری ازز کارشناسان شبکه بهداشت عقیده دیگری دارند افزایش چهاربرابری آمار بستری ها در چند روز اخیر  نسبت به اسفندماه در اصفهان گواه وخامت اوضاع است این در حالی است که هنوز وارد پیک چهارم کرونا نشده ایم.

بیمارستان الزهرا با تمام قوا در خدمت بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفته است؛ از دوازده روز گذشته بیمارستان الزهرا درگیر بیماران کرونا شده است و امروز بالغ بر ۵۵۰ تا ۵۶۰ بیمار در بیمارستان الزهرا بستری شده اند

معاون پشتیبانی و توسعه مرکز آموزشی درمانی الزهرا در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین می گوید: بیمارستان الزهرا با تمام قوا در خدمت بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفته است.

«کریم سهرابی» ادامه می دهد: از دوازده روز گذشته بیمارستان الزهرا درگیر بیماران کرونا شده است و امروز بالغ بر ۵۵۰ تا ۵۹۰ بیمار در بیمارستان الزهرا بستری شده اند.

ایمن سازی اصفهان در گرو واکسینه سازی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر

همزمان با اعمال شدید محدودیت های کرونایی، واکسیناسیون تنها راه عبور از موج های کرونایی است. اگرچه سفیر ایران در روسیه از نهایی شدن قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک روسی خبر داد که از خردادماه وارد مرحله اجرایی می شود؛ اما تاکنون به استان اصفهان ۲۸ هزار دوز واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت و درمان تخصیص داده شده است. این در حالی است که برای ایمن شدن اصفهان نیاز است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نسبت به کرونا واکسینه شوند.

مینو محرز، عضو علمی ستاد ملی کرونا، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین تاکید می کند: اگر در کشوری که سوش انگلیسی غالب شده مداخله جدی انجام نشود، تعداد تلفات روزانه ممکن است ظرف چندماه، چندصد برابر افزایش یابد.

فاز سوم تست انسانی واکسن «کوو برکت» به زودی

وی که بر روند واکسن «کوو ایران برکت» هم نظارت دارد، می گوید: کارآزمایی بالینی مرحله دوم واکسن ایرانی کرونا در مراحل پایانی است و با تلاش محققان این مرحله هم با موفقیت پشت سر گذاشته شده است و در هفته های آتی وارد فاز سوم تست انسانی این واکسن می شویم.

مرحله سوم تست انسانی واکسن کوو ایران برکت همزمان در تهران در ۶ شهر از جمله استان اصفهان بر روی ۳۰ هزار نفر انجام می شود.با بهره برداری از واحد صنعتی تولید واکسن با تولید انبوه می توان ماهیانه به چندین میلیون دوز واکسن دست یافتوی افزود: مرحله سوم تست انسانی واکسن کوو ایران برکت همزمان در تهران در ۶ شهر از جمله استان اصفهان بر روی ۳۰ هزار نفر انجام می شود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا تصریح کرد: در مرحله اول هیچ گونه عارضه ای نداشتیم و اثربخشی در مرحله دوم تست واکسن در حال بررسی است و امیدواریم در تابستان به تولید انبوه برسیم.

وی اضافه کرد: مبنای تولید واکسن کووایران برکت برمبنای ویروس ضعیف شده و مشابه واکسن هندی و چینی است.

محرز گفت: با بهره برداری از واحد صنعتی تولید واکسن با تولید انبوه می توان ماهیانه به چندین میلیون دوز واکسن دست یافت و امیدواریم همزمان با اتمام مطالعات فاز سه این کارخانه به بهره برداری برسد و واکسیناسیون جامعه هرچه سریع انجام شود.

اگرچه طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رنگ بندی سیاه وجود خارجی ندارد اما اصفهان هم مانند ۶۳ شهرستان دیگر نسبت به کرونا وضعیت فوق بحرانی یافته است. در حال حاضر بحث سر سست بنیادی تصمیمات اخذ شده نیست! بلکه در شرایط حاد کنونی باید به کنجی پناه برد تا سرفه های تنگی نفس را کمتر شنید و به کما رفتن زیر دستگاه ونتیلاتور را کمتر دید! فعلا از واکسیناسیون مطمئن خبری نیست و چاره در خانه ماندن است و استفاده از دو ماسک و رعایت فاصله ۱.۵ متری!

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1505280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =