چه جریمه هایی دوبل می شوند؟ معرفی بهترین راه جلوگیری از ۲ برابر شدن جریمه‌ها

جریمه راهنمایی و رانندگی، یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای خودروها بیفتد. وقتی که جریمه ۲ برابر شود، تلخی ماجرا بیشتر خواهد شد. پلیس راهنمایی و رانندگی برای اعمال قانون و پیشگیری از تصادفات جریمه‌هایی را برای خودروهای فراری از قانون وضع می‌کند. با توجه به آمار بالای تلفات و حوادث رانندگی در کشور اعمال جریمه‌ها کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

بسیاری از رانندگان نمی‌دانند که برخی تخلفات می‌تواند چه هزینه مالی سنگینی به آن‌وارد کند. در این مقاله می‌خواهیم به یک سوال مهم پاسخ دهیم؛ چه جریمه‌هایی دوبل می‌شوند؟ همچنین نحوه اعتراض به جرایم رانندگی و بهترین راه پرداخت خلافی خودرو را به شما معرفی می‌کنیم. در پایان یک پیشنهاد ویژه داریم. همراه ما باشید.

انواع جرایم رانندگی؛ از تسلیمی تا الصاقی

رانندگان سالانه هزینه زیای را بابت صفر کردن خلافی، پرداخت عوارض سالیانه خودرو و نگهداری از اتومبیل پرداخت می‌کنند. رانندگی ایمن‌تر و داشتن اطلاعات در خصوص انواع جرایم راهنمایی و رانندگی به شما کمک می‌کند تا هزینه کمتری را پرداخت کنید. اولین گام شناخت انواع جرایم رانندگی است. در ایران ۵ نوع جریمه راهنمایی و رانندگی داریم که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

قبض جریمه تسلیمی؛ وقتی که حضوری جریمه می‌شوید!

اگر خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف و جریمه شود، قبض جریمه تسلیمی صادر می‌شود. در این نوع جریمه کردن، پلیس راهنمایی و رانندگی با متوقف کردن خودرو و بررسی اطلاعات یک قبض جریمه صادر کرده و به راننده متخلف ارائه می‌دهد. در ادبیات رایج مردم به قبض جریمه تسلیمی، قبض جریمه دست‌نویس هم گفته می‌شود.

قبض جریمه الصاقی؛ وقتی که با یک برگ جریمه مواجه می‌شوید!

قبض جریمه الصاقی، برگه‌ی جریمه‌ای است که پلیس راهنمایی و رانندگی در غیاب راننده صادر می‌کند. معمولاً خودروهایی که در محل پارک ممنوع، پارک کرده‌اند این قبض جریمه را زیر شیشه برف پاک کن خود می‌بینند. دقت داشته باشید که منظور ما این نیست که این جریمه فقط برای پارک ممنوع صادر می‌شود. در صورتی که هر تخلفی رخ دهد، پلیس می‌تواند برگ جریمه الصاقی صادر کند. برای مثال اگر مدت زمان زیادی از خرید بیمه شخص ثالث شما گذشته و نسبت به تمدید آن اقدام نکرده‌اید، پلیس می‌تواند خودرو شما را بدون حضور راننده به پارکینگ منتقل کند. عموماً این قبض جریمه‌ها در زیر برف پاک کن قرار می‌گیرند.

قبض جریمه دوربین؛ وقتی دوربین پلیس، متخلفان را شکار می‌کند!

یکی دیگر از انواع صدور جرایم رانندگی که در سال‌های اخیر بسیاری از خودروهای متخلف را جریمه کرده، دوربین است. پلیس راهنمایی و رانندگی با استفاده از دوربین‌های پیشرفته در نقاط مختلف جاده و شهر تمامی خودروها را زیر نظر دارد. برخی از این دوربین‌ها هوشمند هستند و برخی دیگر توسط اپراتورها کنترل می‌شوند.

چه جریمه هایی دوبل می شوند؟ معرفی بهترین راه جلوگیری از ۲ برابر شدن جریمه‌ها

دوربین‌های هوشمند؛ هیچ تخلفی پنهان نمی‌ماند

دوربین‌های هوشمند به مراکز داده پلیس راهور متصل هستند. این دوربین‌ها با کمک هوش مصنوعی قادر به خواندن پلاک خودروهایی هستند که تخلف می‌کنند. دوربین‌های هوشمند این خودروها را شناسایی و بلافاصله نسبت به صدور قبض جریمه اقدام می‌کنند.

دوربین‌های اپراتوری؛ پس از تخلف هم جریمه خواهید شد

در مراکز مختلف پلیس راهور، نیروهای انسانی زیادی وجود دارد. این نیروها به صورت ۲۴ ساعته جاده‌ها را تحت نظر دارند. در صورت تخلف اپراتور پلیس راهور هم می‌تواند شما را جریمه کند. جالب اینجاست که با توجه به ضبط وقایع توسط دوربین‌ها حتی پس از ثبت تخلف هم امکان بازبینی و جریمه‌شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی وجود دارد.

قبض جریمه دوبرگی؛ وقتی ۲ بار جریمه می‌شوید

اگر پلیس راهنمایی و رانندگی به خودرویی دستور ایست بدهد و خودرو سهواً یا عمداً نسبت به دستور پلیس بی‌توجهی کند، ۲ بار قبض جریمه صادر می‌شود. به این قبض جریمه، جریمه دوبرگی گفته می‌شود. منظور از جریمه دوبرگی، اعمال قانون برای دو تخلف همزمان است. جریمه‌ اول مربوط به تخلف راهنمایی و رانندگی است و جریمه دوم مربوط به سرپیچی از دستور پلیس.

جریمه خودداری؛ مجازات عدم دریافت قبض جریمه

یکی دیگر از انواع جریمه خودرو، جریمه خودداری است. منظور این است که اگر پلیس راهنمایی و رانندگی در حضور راننده اقدام به صدور قبض جریمه کند و راننده به هر دلیلی از دریافت قبض خودداری کند، جریمه‌ای به اسم جریمه خودداری صادر می‌شود. اگر هم بعد از صدور قبض، راننده محل را ترک کند مجدداً پلیس می‌تواند قبض جریمه خودداری را صادر کند.

چه جریمه هایی دوبل میشوند؟

دو برابر شدن جرایم ربطی به نوع تخلف ندارد. بلکه جنس برگه جریمه راهنمایی و رانندگی مشخص کننده جریمه دو برابر شدن جریمه رانندگی است.

بر اساس ماده ۵ قوانین تخلفات رانندگی، مالکان خودرو تا ۶۰ روز پس از صدور قبض جریمه فرصت پرداخت خلافی خود را دارند. در روش‌های تسلیمی، الصاقی و خودداری صدور قبض جریمه رانندگی، اگر راننده نسبت به پرداخت جریمه خود در شصت روز اقدام نکند، خلافی به صورت اتوماتیک ۲ برابر خواهد شد.

خلافی خودرو در روش‌ دوبرگی و ثبت توسط دوربین پلیس راهنمایی و رانندگی شامل این قانون نیست و دو برابر نخواهد شد. البته در صورت دیرکرد در پرداخت جریمه، مستلزم جریمه دیرکرد هستند اما مبلغ جریمه دو برابر نخواهد شد.

چطور می‌توانیم به جریمه رانندگی اعتراض کنیم؟

برای اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی باید با در دست داشتن مدارک هویتی و خودرو به پلیس ۱۰+ مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنید. مالک خودرو یا نماینده قانونی وی با در دست داشتن کارت خودرو و شناسنامه باید در پلیس ۱۰+ حضور پیدا کند. در جریمه‌های تسلیمی کمترین شانس برای پذیرش اعتراض وجود دارد. چراکه احتمال خطا بسیار پایین است. در جریمه‌های الصاقی و دوبرگی نیز مالک باید دلایل خود را مبنی بر اشتباه پلیس اعلام کند.

در جرایم صدور قبض جریمه از طریق دوربین پلیس، راننده بایستی ثابت کند که در زمان صدور جریمه، خودرو در محل دیگری بوده است. به زبان ساده‌تر پذیرش اعتراض توسط پلیس راهور به سادگی صورت نمی‌پذیرد.

چه جریمه هایی دوبل می شوند؟ معرفی بهترین راه جلوگیری از ۲ برابر شدن جریمه‌ها

آیتول، بهترین راه پرداخت جریمه رانندگی

در این مقاله به صورت کامل به سوال چه جریمه هایی دوبل میشوند؟ پاسخ دادیم. اما هنوز یک سوال مهم باقی مانده است. چطور می‌توان از دوبرابر شدن مبلغ جریمه‌های رانندگی جلوگیری کرد. بهترین راه پرداخت به موقع جریمه‌ها است. سامانه آیتول، بهترین و سریع‌ترین راه اطلاع از جریمه‌های راهنمایی و رانندگی و پرداخت خلافی خودرو است.

در آیتول علاوه بر پرداخت خلافی امکان خرید و تمدید بیمه شخص ثالث، پرداخت عوارض آزادراهی، کارواش و تعویض روغن در محل هم فراهم شده است. علاوه بر سایت می‌توانید اپلیکیشن آیتول را دانلود و تمامی فرآیندها را بر روی تلفن همراه خود مدیریت کنید. برای شروع فقط کافی است همین حالا عبارت «آیتول» را در گوگل جستجو کرده و وارد سامانه جامع خودرو من شوید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1505631