توضیحات رئیس پلیس راهور درباره جرایم اشتباهی

ایسنا نوشت: پوشاندن یا تغییر در ارقام پلاک از جمله اقدامات مجرمانه‌ایست که چندسالی‌ است برخی از رانندگان برای ورود به محدوده طرح‌های ترافیکی دست به انجام آن می‌زنند. اقدامی که گرچه تا همین چند وقت پیش عمدتا در طول روز و در معابر پیرامون طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا دیده می‌شد، اما مدتی است که با اجرای طرح منع تردد شبانه چنین خودروهایی در طول شب در برخی معابر دیده می‌شوند. موضوعی که رییس پلیس راهور ناجا نسبت به آن هشدار داده است.

سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با ایسنا در باره پدیده مخدوش کردن پلاک خودرو، گفت: ابتدا باید بگویم که طبق قانون هر فردی در ارقام و مشخصات پلاک وسایل‌ نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر داده یا پلاک وسیله‌ نقلیه موتوری دیگری را به‌ آن الصاق کند، برای آن پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق قانون دستکاری و تغییر در ارقام و مشخصات پلاک عنوان مجرمانه دارد، گفت: افرادی که به طور آگاهانه اقدام به این عمل کنند دیگر یک تخلف رانندگی مرتکب نشده و بلکه مرتکب جرم و تخلف توامان شده‌اند و قانونگذار نیز برای مجرم مجازاتی علاوه بر جریمه رانندگی درنظر گرفته است.

هادیانفر ادامه داد: در همین راستا نیز ماموران پلیس راهور با حضور در معابر شهری تمام کشور چه در طول روز و چه در طول شب با هرگونه پوشاندن پلاک و تغییر در اعداد و ارقام پلاک برخوردی جدی خواهند داشت.

اشتباه جریمه نخواهید شد

رییس پلیس راهور ناجا درباره یک نگرانی پیرامون جریمه اشتباه با تغییر ارقام پلاک نیز گفت: شاید سال‌ها پیش چنین احتمالی وجود داشت، اما در حال حاضر با توسعه هوشمندسازی در پلیس راهور و اقداماتی که انجام داده‌ایم امکان اینکه با تغییر پلاک جریمه برای فرد دیگری صادر شود وجود ندارد.

هادیانفر در توضیح چرایی این موضوع نیز گفت: زمانی که خودرویی شماره‌گذاری می‌شود، رنگ، نوع، مدل و یکسری دیگر از مشخصات آن نیز در سامانه پلیس ثبت می‌شود. به عنوان مثال پلیس قابلیت تشخیص این موضوع را دارد که یک پلاک متعلق به خودروی پژو ۲۰۶ با رنگ  و سال تولید مشخص و ... است. در همین راستا نیز اگر راننده‌ای اقدام به تغییر ارقام پلاک خودروی خود کند، بلافاصله این پلاک جریمه نمی‌شود، بلکه ابتدا مشخصات خودرو با پلاکی که دوربین ثبت کرده تطبیق داده می‌شود و سپس اگر همه چیز درست باشد، دیگر مراحل اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر هم این خودرو از سوی ماموران مشاهده شود، پلاکش در کمترین زمان ممکن قابل استعلام بوده و همین اطلاعات به مامور داده خواهد شد.

شناسایی و معرفی پلاک مخدوش‌ها به مراجع قضایی

هادیانفر اضافه کرد: علاوه بر این و برای اطمینان بیشتر اخیرا نیز پلیس راهور یک ربات رایانه‌ای را طراحی کرده که قابلیت تطبیق سریع شماره پلاک با مشخصات خودرو را داراست و تاکنون اطلاعات بیش از۷۵۰ هزار دستگاه خودرو را بدون خطا تطبیق داده است. علاوه بر این عامل انسانی و کارشناسان خبره و متخصص ما نیز در مرحله ای دیگر بر این روندها نظارت دارند.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید دوباره بر اینکه مخدوش کردن یا تغییر در ارقام پلاک نه یک تخلف بلکه جرم است، گفت: رانندگانی که دست به انجام این اقدام مجرمانه بزنند، از سوی پلیس شناسایی شده و به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.

ردیابی پلاک‌های مخدوش هم با دوربین و هم ازسوی مامور

هادیانفر درباره پوشاندن پلاک و نیز امکان تشخیص پلاک اصلی این خودروها نیز به ایسنا گفت: با توجه به اینکه امکان تشخیص پلاک وجود دارد، بنابراین پلیس این امکان را دارد که پلاک اصلی این خودروها را نیز با استفاده از ارکان وسیله، تجهیزات و نوع آن شناسایی کند. از طرفی دیگر ماموران پلیس راهور در تمام ساعات شبانه روز چه در طول روز و چه در طول ساعات اجرای طرح منع تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در معابر شهری مستقر بوده و بر این موارد نظارت جدی دارند. 

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1505677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    25 0
    میتونید باور نکنید اما من یک ماه پیش با ماشینم در جاده زنجان جریمه شدم. همون ساعت بنده در تهران بودم و با همان ماشین مراجعه کردم به یکی از مراکز راهور که بگم آقا من در یک زمان با ماشین که نمیتونم در دو نقطه با این فاصله باشم. اطلاعاتم را گرفتند و در سیستم نوشتند بعد گروهبانی که اطلاعات را در سیستم ثبت می کرد گفت شما در سیستم ما سرباز فراری هستید. گفتم آقا من 60 سالمه اگر فراری هم باشم بعد از 50 سالگی دیگه از همه نظر معاف هستم ضمن اینکه من هم پایان خدمت دارم و هم پایان احتیاط و 18 ماه جبهه بودم. خلاصه از خیر حذف جریمه گذشتم گفتم الانه که بگیرن ببرنم سربازی :)))))
  • افروشه IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    15 1
    ماشین من بندرعباس در یکی از وستاهاست درواقع تو مزرعه هستش وجلو رومه یهویی خلافی میاد شما باسرعت بیش از سی کیلومتر از دوربین شهر بابک رد شدید وتحت بررسی است آدم شاخ در میاره به کی بگه وچگونه ثابت بکنه تا ثابت بکنه بایدمخرج هنگفتی متحمل بشه
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    14 1
    اون جریمه های عُقده ای چطور ؟!
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    2 0
    وقتی جریمه ای به اشتباه میاد،هیچ راهی بجز پرداختش وجود نداره.اینم یجور دزدیه دیگه.
  • حمید IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    راست میگه هیچ ماشینی اشتباهی جریمه نمیشه فقط واسه دوست من ۴۰ هزار زدن عدم استفاده از کلاه موتورسیکلت خودم رو جایی جریمه کردن که یکماه توی نقشه گشتم پیداش نکردم
  • خلیلی IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    سلام. جاده های خراب و عدم رعایت وزن بار در خودروهای سنگین و همچنین عدم رعایت مسیر تردد خودرو ها باعث بسته شدن تمام لاینهای بزرگراهها شده است در ان واحد هر سه لاین با خودروهای سنگین بسته شده عدم رعایت وزنی باعث تخریب اسفالت بزرگراهها شده پس طبیعی است در چنین مواقعی بنده راننده از مسیر عبور خودروهای اورژانسی استفاده کنم. جریمه برای عبور از مسیر خودروهای اورژانسی باج گیری علنی در بزرگراههاست.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    اگر خودروی یه بنده خدایی رو بدزدند و شماره پلاک یه ماشین مشابه با همان رنگ رو کپی کنند روی خودروی دزدی و باهاش صدها خلاف مرتکب بشن راننده ماشینی که شماره پلاکش رو جعل کردند باید چه جوری ثابت کنه که مرتکب تخلفات نشده؟
  • ملیحه IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    بنده ۴ ساله پیش ماشینم را فروختم برای پلاک ماشیم یک ساله شکایت کردم ولی خبری نشد از راهور با من تماسگرفتند ماشین شما بنزین زده فرار کرده بهشون گفتم پلاک برای من هست ولی ماشین خیر قرار شد ماشین توقیف بشه ولی باز هم خبری نشد ادرس نوارم و شماره از این اقا ندارم لطفا منو راهنمایی کنید ممنون
  • کمیته مجازات خیلی دور خیلی نزدیک IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    فروردین نود هشت ماشین من بعلت سرعت ۱۸۰کیلومتر تو پارکینگ بود بعد از عید پیامک جریمه تو اتوبان زنجان برام اومده قبض پارکینگ و جریمه بردم راهور یه جریمه هم ورود به محدوده زوج و فرد اضافه شد دوندگی و از این منطقه به اون منطقه که جواب نداد آخرت سر هردوتا رو پرداخت کردم......
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    سردار جون قربون اون هوشمند سازیت برم من با ماشینم چپ کردم گزارش خود راهور هم موجوده پس با این سیستم هوشمند که میگی چجوری برام عوارض آزاد راهی و پارک کنار خیابون میاد
  • رضا IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    با سلام . اینجانب اظهارات سردار را قبول ندارم چون دوبار جریمه برای من آمده که اصلا من در منطقه جریمه نبودم
  • احمد دهقانی IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    مکامیون باری دارم وتاریخ ۲۶/۱/1400جریمه ۵۰۰هزارتومان اومده چهط بای اون حذف کرد
  • غلامحسیناحمدی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    بنده رابارها به اشتباه جریمه کردن که بنظرم غالبا عمدی بوده بعناوینی که آدم شاخ درمیاره البته یکبارهم اعتراض کردم حتی اثبات کردم وگفتن اصلاح میکنیم که نکردن دیگه متوجه شدم همشون دروغ میکن وبعدازاون دیگه دنبالم نمیکنم ولی ازفرمانده پلیس راه تا ماموری که بناحق من راجریمه کردم بخداسپردم کاه انشاا.. اون دنیا به این راحتی ها ازشون نخواهم گذشت چون میدونم اشتباه انسانی نیست وعمدی اینکاررا میکنند حالا چه نفعی دارند من نمیدونم.
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    کاش جای مامور ای راهنمایی ورانندگی و با مسولان کشور عوض کنن
  • حامی RO ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    گناه دارن مردم چیزی نگویید این کشور نه نفت داره نه گاز داره نه معادن داره بزارید انواع نیروها از جیب ملت فدا کار پول در بیارن چی میشه مگه
  • کمالی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    دروغ محض است بنده در ایام عید در تهران بودم ولی برایم در استان سمنان جریمه امده چندین جا پیگیری کردم هیچ کس جوابگو نیست حتی گفتم عکس ماشین منو بفرستید باز هم نکردند .متاسفانه بدلیل ضعف سیستم پلیسی هیچکار نمیکنند .