۵ نفر
۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
برنامه یک ساله برای برکشیدن همتی

مظلوم نمایی یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای عملیات روانی اصلاح‌طلبان است. ابزاری که این روزها روی آن حساب جدی باز کرده‌اند.

ثبت نام نامزدهای فاقد صلاحیت در انتخابات همچون محسن هاشمی و مصطفی تاجزاده که فارغ از فقدان سوابق اجرایی مورد نیاز برای رجل سیاسی بودن در ضابطه جدید، رد صلاحیتشان برای همه آشکار بود؛ شیوه تقلید اسحاق جهانگیری از ثبت نام ۱۳۸۰ خاتمی و اشک ریختن مقابل دوربین برای پرده انداختن بر ناکارآمدی‌ها؛ نمونه‌هایی از این تاکتیک انتخاباتی آنها بود تا نامزد اصلی را با استتار کامل پیش برند.

اما تاکتیک گیج سازی رقیب، گاهی برای بدنه اجتماعی اصلاح طلبان هم دردسرساز شده است. شاید به همین دلیل بود که حسین مرعشی در بهمن گذشته اعلام کرد تصمیم ما این است که بعد از  بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان، گزینه خود را اعلام کرده و از حالا  دستمان را رو نمی کنیم. یک عضو کم‌تر شناخته شده، یعنی «علی جمالی» نیز تابستان گذشته در مصاحبه‌ای خبر داده بود همتی یکی از اصلی ترین گزینه‌های حزب کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰ است تا زمینه‌سازی مقدماتی انجام شود.

شاید به همین دلیل است که علی صوفی، چهره نزدیک به محمد خاتمی در مصاحبه اخیر خود گفته است حزب کارگزاران از ردصلاحیت دیگر نامزدها ناراحت نیست و همتی که عضو شورای مرکزی آن هاست گزینه قابل اجماع اصلاح طلبان خواهد بود.

عبدالناصر همتی، ۵ سال معاون سیاسی محمد هاشمی رفسنجانی در صدا و سیما بوده است. از مقطع تغییر رییس صدا و سیما ، ۱۲ سال مدیر بیمه مرکزی ایران در باقی مانده دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و سپس دولت محمد خاتمی شد. در دولت نهم که جایی برای خود نیافت، به صندلی مدیرعاملی بانک سینا تغییر مکان داد؛ در دولت روحانی ابتدا به بانک ملی رفت، مدتی به بیمه بازگشت و سپس بر کرسی ریاست بانک مرکزی تکیه زد. جایگاهی که کمک کرد تا در قامت رجل سیاسی شناخته شود.

اگرچه وقتی همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی انتخاب شد، در پاسخ به انتقاد از اینکه یک عضو شورای مرکزی یک حزب به جایگاهی حساس انتخاب شده، گفته بود ۵ سال است در جلسات حزب کارگزاران شرکت نمی‌کنم؛ اما جدای از آنکه روابط حزبی محدود به جلسات شورای مرکزی نیست، او تنها از عدم شرکت در  ۵  سال آخر سخن گفته است. حال آنکه سابقه او بسیار قدیمی‌تر است و در تاریخ دوم شهریور ۱۳۷۸، هنگامی که هیئت موسس  حزب کارگزاران سازندگی ایران، از «توسعه فعالیت‌های خود» سخن گفت، نام او را نیز به عنوان عضو شورای مرکزی اعلام کرده بود.

با این حساب، شاید این گفته علی صوفی که همتی گزینه مشترک حاکمیت [لابد منظور او دولت است] با حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران است؛ نشان می‌دهد که وقتی رسانه‌ها نوشتند حزب کارگزاران قرار است در دقیقه نود یکی از چهره‌های قدیمی‌اش را به عنوان سورپرایز این حزب در انتخابات معرفی کند، زمینه سازی برای این خبر بوده است تا پس از فرونشستن غبار غریب‌نمایی‌ها، بتوانند با عملیات روانی بعدی به مهندسی آرای انتخابات دست بزنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1507026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 0
    فوبیای شکست در انتخابات دوستان را به توهمات عجیبی رسانده که هیچ مخدر و روان‌گردانی را یارای آن نیست.
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 0
    به زور میخواین نامزد بسازید برای اصلاحات، بردین و نتیجه معلومه از شرایط لذت ببرید
  • زهرا نیکبخت IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 0
    سلام ، خدا عاقبت ما را با سیاسی بازی این قوم اصلاح طلب ،به خیر کند و مکرشان را به خودشان واگذار کند ، آمین
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 0
    بی حیایی مزدور،شرم بر دریدگیتان ،تازه رسیده های کاسه لیس،بی تقوا
  • بهزاد غیبی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 0
    ... و شما خود همچنان بر طبل رسوائی می زنید که خبر ندارید ریشه خشکیده اسلام را در بنیان خانواده و ناله اناالحق می کشید... دلاور اگر آنچنان برآمده از ۹۸.۲ درصد سال ۱۳۵۸ هستید یعنی ۴۰ درصد محو انقلابی شده اند که پیدایش نیست... عزیز برادر آخر به کجا خواهیم رفت وقتی صدایشان رد حذف می کنید، تصویرشان را محو.... الله و اعلم