حرم مطهر رضوی نماد بی‌بدیل ‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ خادمان ‌برای سلامت زائران ریسک‌ نمی‌کنند

حرم حضرت رضا(ع) از همان آغازین روزهای پاندمی کرونا بلافاصله خود را با شرایط جدید تطبیق داد و اینک کارنامه‌ای یکساله از مبارزه با کرونا و زائرپذیری با رعایت تمامی جوانب بهداشتی را به صورت مضاعف از خود برجای گذاشته است.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان رضوی : "تطبیق‌پذیری با کرونا"؛ این کلیدواژه‌ای است که این روزها آن را بسیار می‌شنویم و استدلال مطرح کنندگان آن نیز این است که زمان مشخصی برای پاندمی ویروس کرونا وجود ندارد و به همین دلیل باید خود را با این شرایط تطبیق دهیم.

اما مهمترین اصل در این تطبیق این است که در کنار رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم به زندگی روزمره و امورات جاری خود نیز برسیم و به نوعی چرخ زندگی را از حرکت نیندازیم؛ البته حساب این روزها را جدا کنید زیرا شرایط فراتر از قرمز است و باید رعایت پروتکل‌ها را مضاعف کنیم.

در این میان اما دستگاه‌ها و نهادها و اماکنی که بیشتر از سایرین مورد ارجاع مردم هستند باید به نسبتی مضاعف و بیشتر پروتکل‌ها را سرلوحه قرار دهند به ویژه نهادها و اماکن مذهبی که چشم امید مردم در این شرایط کرونایی هستند.

حرم منور حضرت رضا(ع) از همان آغازین روزهای پاندمی کرونا بلافاصله خود را با شرایط جدید تطبیق داد و اینک کارنامه‌ای یکساله از مبارزه با کرونا و زائرپذیری با رعایت تمامی جوانب بهداشتی را به صورت مضاعف از خود برجای گذاشته است که می‌توان از تجارب آن از سوی سایر دستگاه‌ها بهره گرفت.

بسیاری از مسئولان بهداشت و درمان کشور در طراز بالا، در یک سال اخیر از حرم منور رضوی و رعایت پروتکل‌های آن به صورت میدانی و حضوری بازدید داشته‌اند و بالاتفاق به این امر صحه گذاشته‌اند که سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم رضوی از میانگین کشوری آن بالاتر است.

در حقیقت همین رعایت دائمی و مداوم و فراتر از آن نظارت شبانه‌روزی بر رعایت پروتکل‌ها سبب شده اینک محیطی ایمن و بهداشتی برای زیارت زائران فراهم شده باشد و جریان دلدادگی به صورت مستمر ادامه پیدا کند.

پاندمی کرونا در موج چهارم خود اما مسئولان این آستان نورانی را بر آن داشت تا سطح رعایت پروتکل‌ها را دوچندان کنند و تغییراتی در شیوه‌های سفت و سخت قبلی متناسب با شرایط جدید ایجاد کنند.

اینک صحن‌های منور رضوی به صورت روزانه و در سه نوبت به صورت کامل ضدعفونی می‌شوند تا جریان تردد و تشرف مداوم زوار مسئله‌ای برای آنان ایجاد نکند و صحن‌ها در وضعیتی بهداشتی باشند.

علاوه بر این در تمامی ورودی‌های حرم منور رضوی و همچنین در صحن‌ها محصولات بهداشتی همچون ماسک و مواد ضدعفونی کننده در دسترس زوار است تا از این ناحیه نیز مشکلی برای زائران و مجاوران ایجاد نشود.

نیروی انسانی فعال در حرم رضوی در حوزه بهداشتی و نظارتی نیز در روزهای اخیر افزایش محسوسی داشته‌اند تا جریان نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی تشدید شود. علاوه بر این ماشین آلات تنظیف بدون اینکه مشکلی برای زائران ایجاد کنند به صورت مداوم در معابر پرتردد حرم رضوی به کار ضدعفونی کردن مشغول هستند.

امروز می‌توان به جرات عنوان کرد که هیچ زائری در حرم رضوی بدون ماسک تردد نمی‌کند و از این نظر باید محیط داخلی حرم نورانی امام هشتم(ع) را به عنوان یک الگو در مبارزه با کرونا قلمداد کرد زیرا تمامی تحقیقات بیانگر این است که استفاده از ماسک میزان ابتلا به کرونا را به کمترین حد ممکن می‌رساند و در صورتی که زائری نیز بدون ماسک تردد کند بلافاصله توسط خدام مورد تذکر قرار می‌گیرد.

چینش فرش‌ها در صحن‌های حرم رضوی نیز متناسب با شرایط این روزها تغییر کرده و اصل اساسی در چینش جدید این است که میزان فاصله‌گذاری اجتماعی میان زائران به بیشترین و مطلوب‌ترین حد ممکن رعایت شود.

دستگاه‌های ضدعفونی کننده نیز در تمامی ورودی‌های حرم رضوی فرصت بسیار مناسبی برای ضدعفونی دست‌ها فراهم کرده‌اند تا زائران در لحظه تشرف نیز بدون آلودگی وارد حرم رضوی شوند.

همچنین به زائران تاکید شده بهتر است در هنگام تشرف از مهر و کتب ادعیه شخصی خود استفاده کنند با این وجود براساس تمهیدات آستان قدس رضوی ادعیه تک برگ نیز در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

برخی امان خاص حرم رضوی همچون چایخانه‌های فعال در برخی صحن‌ها نیز در این ایام تعطیل شده‌اند تا ولو کمترین ریسکی نیز در مورد سلامت و بهداشت زائران صورت نگیرد و همه موارد و تمهیدات در این راستا قرار گرفته که زائر کمترین دغدغه را برای زیارت داشته باشد هرچند که تاکید مسئولان آستان قدس رضوی در این شرایط زیارت از راه دور و بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های ملی و مجازی است اما تمهیدات برای پذیرایی شایان از زائران نیز فراهم است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1507353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =