۲ نفر
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
عاملی که آمریکا را وادار به مذاکره کرد

کارشناس مسائل آمریکا به بررسی حال و هوای مذاکرات وین با وجود غنی سازی شصت درصدی ایران و همچنین تروریسم هسته ای رژیم صهیونیسیتی پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، امیرعلی ابوالفتح در پاسخ به این سوال که آیا در ماجرای حادثه نطنز ایالات متحده اسرائیل را مورد انتقاد شدید قرار داده و چنین وضعیتی می تواند به نفع ایران باشد گفت: مطمئن نیستم که این گزارش صحت داشته باشد یا نه. یک رسانه اسراییلی این را نوشته اما هنوز منابع معتبر غیر اسراییلی تایید نکرده اند. بنابراین نمی توانیم بگوییم که هشداری از سوی واشنگتن به آنها داده شده. اما اگر فرض بگیریم که درست بوده و به هر حال می دانیم که امریکا در مذاکرات حضور دارد و نمی خواهد که کسی مانعی در مذاکره ایجاد کند، احتمال دارد که چنین پیامی داده شده باشد. اما نتانیاهو به آن توجهی نخواهد کرد. از نگاه او هر چیزی که مربوط به ایران باشد، چه هسته ای، چه غیر هسته ای چه با موشک و چه بی موشک، مردود است. یعنی هر نوع توافقی شود و امتیاز و تضمینی هم از ایران گرفته شود او راضی نخواهد شد. طبیعی است که اقدامات مخرب اسراییلی ها از طریق لابی گری، فضا سازی، کمپین های تبلیغاتی و جنگ روانی ادامه داشته باشد. اما بحث بر سر این است که دولت امریکا می تواند در مقابل فشار اسراییلی ها و لابی هایی که آنها در کنگره دارند و... به قول هایش عمل بکند یا نه؟ این از موضوعاتی است که باید منتظر زمان ماند.

وی در خصوص اینکه آیا غنی سازی ۶۰درصدی از سوی ایران قدرت چانه زنی تهران را بالا برده است گفت: دقیقا این یکی از برگه های موثر و ابزارهای فشار ایران بر مذاکرات است. طبیعی است که هر کشوری که با دست پر وارد شود و بتواند قدرت و توانمندی خود را نشان بدهد، امکان بهره برداری بیشتر از مذاکرات را خواهد داشت. کشوری که تا همین چند سال پیش می گفتند که سه درصد را می تواند غنی سازی کند، حالا شصت درصد غنی سازی دارد. بنابراین برای آنها جلب رضایت ایران برای اینکه به قول خودشان به سمت ساخت سلاح هسته ای نرود، اهمیت دارد. همین است که امریکایی ها را الان پای میز مذاکره کشانده و آنها امادگی خود را برای اینکه بخشی از تحریم ها را برداشته اند، اعلام می کنند. این هم حاصل فعالیت های هسته ای و دیگر عناصر قدرت ایران است که باعث می شود که ایران ابزار چانه زنی داشته باشد. پس ایالات متحده می داند که یا باید شروط را قبول کند و به برجام برگردد و ایران هم در مقابل به غنی سازی سه درصدی بازگردد یا برجام نباشد و ایران از این هم جلوتر قدم بردارد. این وضعیت به ایران قدرت ویژه ای داده تا بتواند به پای میز مذاکره برگردد و شرط و شروط خودش را هم مطرح کند. 

این کارشناس در پایان درباره اینکه آیا دو طرف به توافق نزدیک شده اند گفت: به هر حال توافق باید بشود و این مشخص است. حتی ممکن است سندی تنظیم نشود. اما برگشت دو طرف به برجام نیازمند به توافق دارد. به نظر می رسد که طرفین به نقطه ای می رسند که شاید به سندی هم برسند که نقشه راه باشد و فرایند زمان بندی شده داشته باشد. برجام هم همینطور بود و جز به جز همه چیز مطرح شده بود. به احتمال زیاد اگر قرار باشد توافق صورت بگیرد یک متن را اماده می کنند. الان هم بحث بر سر همین هاست که چه چیزهایی باید ذکر شود. همین که دو طرف در موقعیت فعلی قرار گرفته اند قدمی رو به جلوست اما تا زمانی که یک پیش نویس تهیه نشود، وضعیت شکننده خواهد بود.

مشروح این گفتگو را ایــــنـــــجـــــــا بخوانید.

۳۱۰۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1507436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 0
    همون توهمات سابق.....